Nový seriál s temnou atmosférou zachytáva príbehy U dvoch levov

Detektívny seriál na vás vyskočí z každej televíznej stanice alebo streamovacej platformy. Sú ich doslova stovky. Bolo by asi vhodné nejaké ich základné zatriedenie. Ako to už býva, o peniaze ide až na prvom mieste a rozpočet je pomerne dobrým kritériom, ako ich rozdeliť.

Takže – denné seriály majú do 30 minút, vyskytujú sa v nich 3-4 prostredia, nakrútené bývajú za dva dni. Časť hercov tvoria amatéri. Minimálny rozpočet z nich doslova kričí.

Potom sú seriály nasadené v hlavnom vysielacom čase, vyrobené z bežného televízneho rozpočtu, teda na ich produkciu je k dispozícii viac peňazí, sú v nich lepšie herecké výkony, ale dej sa odohráva hlavne v interiéri.

Streamovacie platformy s kvalitou výrazne zamávali – žáner posunuli k vyšším rozpočtom, viac akcií sa odohráva v exteriéri. Väčší rozpočet znamená viac dní nakrúcania, precíznu kameramanskú prácu, lepšiu atmosféru, skrátka – úroveň všetkých zúčastnených tvorcov môže byť veľmi vysoká.

Aj tu je určitá kvalitatívna škála, ale vznikli skutočne špičkové diela, ktoré zásadne zmenili pohľad na žáner. Spomeniem len absolútnu modlu - Temný prípad na HBO. Nemusí vždy platiť, že veľké peniaze znamenajú dobrý výsledok, ale bez nich to ide oveľa ťažšie.

Seriál Neuer (vysielaný v nedeľu na TV JOJ) je dielom producenta, ktorý čerpal peniaze z umeleckého fondu a komerčná televízia doň vložila necelú polovicu z celkového rozpočtu. Znamená to, že tvorcovia, členovia komisií a producenti z oboch prostredí projektu verili. Dôvodom bola veľmi slušná knižná predloha Václava Neuera, ktorý roky pracoval na objasňovaní závažných trestných činov, policajnú prácu dôkladne pozná a tiež dobrý scenár. Táto filmová séria sa totiž inšpiruje skutočnými prípadmi krajského oddelenia vrážd „U Dvoch levov” v Bratislave.

https://www.youtube.com/watch?v=tgQHRrn3gzQ

Producent a režisér Michal Kollár chcel najprv nakrútiť film. Podobnú skúsenosť už má s Červeným kapitánom na motívy detektívky Dominika Dána. Nakoniec vznikol osemdielny seriál „netflixovského“ typu. Toto konštatovanie nie je urážka, ale potvrdenie istého štandardu.

Seriál pracuje s noir atmosférou, precíznou kameramanskou prácou a kvalitnými hereckými výkonmi. Je pravdou, že hlavné postavy operatívcov sú mierne typizované, ale uveriteľné. Pre vývoj ich vzťahov je väčší priestor výhodou. Seriál som videla na festivale Cinematik v kine a filmársky obstál aj na veľkom plátne.

Je to málo alebo veľa? Výsledok je veľmi slušný. Ešte stále je cítiť isté rezervy vo financovaní, ale sme krajina s piatimi miliónmi divákov a niekde sa to prejaviť musí. Pokiaľ budú televízne projekty vyzerať takto, je to dobrá cesta.