Nová nehoda vlakov už nie je náhoda. Ide o dôsledok reťazca systémových chýb, tvrdí expert
Najnovšia nehoda vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) na hlavnej trati pri Pezinku vzbudila otázku, či išlo iba o zhodu okolností, ľudský faktor alebo môže mať hlbšie súvislosti.
Pred necelým mesiacom sa totiž v okolí Rožňavy čelne zrazili rýchliky národného osobného dopravcu Gemeran.
Odborník na železničnú dopravu Jiří Kubáček si po ďalšej nehodovej udalosti myslí, že to už nie je náhoda, ale začína to byť štatistika. „Vážne sa treba zamyslieť nad tým, či niekde nerobíme chyby,“ zareagoval pre Štandard.
Rušňovodiči maturitu nemusia mať, vlakvedúci áno
Aj pri nedeľnej nehode pri Pezinku boli zranené desiatky cestujúcich, no, našťastie, nikto neprišiel o život. Diaľkový expres 620 Tatran idúci z Košíc do Bratislavy vrazil zozadu do regionálneho vlaku REX smerujúceho z Nitry do hlavného mesta, ktorý prešiel na červenú a nedal mu prednosť.
„Podľa mňa to už nie je náhoda, ale dôsledok celého reťazca systémových chýb v dôsledku dlhodobého (ne)riadenia železničných vecí na Slovensku,“ uviedol Kubáček. V súvislosti s rušňovodičmi označil za zaujímavé, že tí maturitu mať nemusia, pričom vlakvedúci s podstatne menšou zodpovednosťou ju potrebujú.
Hoci hlavná domáca železničná trať Bratislava – Žilina je vybavená európskym zabezpečovacím systémom ETCS, zrážke vlakov nezabránilo ani to, že mobilnú jednotku tohto systému mal aj rušeň diaľkového expresu.
„Pretože motorový vlak (relatívne nový) nebol vybavený vozidlovou časťou ETCS, ktorá by nehode zabránila a nedovolila prejsť odchodové návestidlo v polohe stoj,“ vysvetlil expert, prečo sa vlaky zrazili.
Potrebné zmeny pomerov
Kubáček volá po zmene pomerov na slovenských železniciach. „Je najvyšší čas na zmenu rokmi zaužívanej paradigmy, podľa ktorej sú železnice na Slovensku skôr prečerpávačkou na peniaze, trafikou pre politických koristníkov a zdrojom lacných politických bodov než dopravným systémom,“ upozornil.
Očakáva, že opakované nehody vlakov môžu znížiť záujem ľudí o cestovanie s nimi pre obavy o bezpečnosť a spoľahlivosť železničnej dopravy. Tá pritom patrí k najbezpečnejším druhom dopravy.
Minister ponúkol funkciu, premiér odmietol
Ak ide o zodpovednosť za nehody vlakov, odborník si myslí, že v štátoch so štandardnou politickou kultúrou by už minister odstúpil. „Na Slovensku to však neočakávam,“ dodal Kubáček.
Minister dopravy Jozef Ráž ponúkol svoju funkciu, ale predseda vlády Robert Fico to odmietol. Pre Štandard to potvrdila hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.

Premiér sa k tejto téme vyjadril po pondelkovom mimoriadnom rokovaní vlády o nehode vlakov. Ministra dopravy požiadal, aby s okamžitou platnosťou odvolal vedenie ZSSK, pričom Ráž má zároveň navrhnúť nových predstaviteľov dopravcu.
Ministerstvo dopravy sa k príčinám zrážky vlakov a možnému pochybeniu rušňovodiča regionálneho vlaku nechcelo vyjadrovať. „Keďže vyšetrovanie prebieha, nebudeme sa vyjadrovať k príčinám (nedeľnej) zrážky a ani zrážky pri Rožňave. Podľa prvotných informácií to však vyzerá, že nejde o systémovú chybu, ale o ľudské zlyhania,“ podotkla Poláčiková.
Vyšetrovateľ bratislavskej krajskej kriminálky začal v tejto súvislosti trestné stíhanie vo veci prečinu všeobecného ohrozenia.
Obmedzená premávka, odrieknuté spoje
ZSSK následne informovala, že po nehode dvoch vlakov pri Pezinku bolo podľa operačného strediska hospitalizovaných 79 cestujúcich Následkom nárazu sa vykoľajil vozeň prvej triedy vo vlaku Ex 620.
ZSSK eviduje v oboch vlakoch 1 020 predaných lístkov (840 na Ex 620 a 180 na REX 1814).
„Presná príčina nehody je v štádiu šetrenia. Vyšetrovanie vedie polícia, samostatne aj ZSSK v spolupráci so ŽSR a ministerstvom dopravy,“ uviedol hovorca ZSSK Ján Baček.
Prevádzka po jednej koľaji bola po nehode obnovená v nedeľu o 22:22. Vlaky prechádzajú týmto úsekom zníženou rýchlosťou 30 kilometrov za hodinu, preto môžu meškať približne 30 minút.
„Z tohto dôvodu ZSSK dočasne odriekla regionálne spoje v úseku Trnava – Bratislava. Nahrádzajú ich expresné vlaky 7xx, ktoré od Trnavy po Bratislavu zastavujú aj v zastávkach osobných vlakov,“ priblížil Baček. Plné obnovenie prevádzky na oboch koľajach očakávajú až v priebehu niekoľkých dní.
Nárok cestujúcich na odškodnenie
Ak je vlak odrieknutý, cestujúci majú nárok na vrátenie cestovného bez sankcie pred začiatkom platnosti lístka. „Cestujúci, ktorí utrpeli zranenia v súvislosti s touto nehodou, majú nárok na odškodnenie a úhradu nákladov spojených s liečbou,“ ubezpečil hovorca ZSSK. Dopravca bude účastníkov nehody aktívne kontaktovať a poskytne im jasné pokyny k ďalšiemu postupu.
Železničná doprava na Slovensku podľa ZSSK patrí dlhodobo medzi najbezpečnejšie formy prepravy. Dopravca tvrdí, že pokračuje v rozširovaní moderných bezpečnostných systémov do vozidiel.
„Momentálne máme v prevádzke 89 rušňov a ucelených jednotiek vybavených ETCS, z toho 58 bolo nasadených od roku 2024,“ dodal Baček. Celkovo už podľa neho zrealizovali alebo rozbehli projekty na inštaláciu ETCS do 178 rušňov a ucelených jednotiek, z toho 31 vybavili týmto systémom pred rokom 2024.