Zrážkam by zabránil zabezpečovací systém, ak by ho mali všetky vlaky na trati

Strety vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) pred mesiacom v okolí Rožňavy a najnovšie pri Pezinku upriamili pozornosť na opakované pochybenia rušňovodičov. Zároveň poukázali na význam Európskeho vlakového zabezpečovacieho systému (ETCS - European Train Control System), ktorý incidentom na koľajach má zabrániť.

Železničný úsek medzi Pezinkom a Svätým Jurom, kde sa 9. novembra večer zrazili vlaky ZSSK, je súčasťou hlavného zmodernizovaného koridoru Bratislava-Rača - Žilina a je vybavený systémom ETCS. Ide o jednu z najmodernejších a najbezpečnejších tratí na Slovensku, no napriek tomu sa tam stala nehoda.

Regionálny expres REX 1814 z Nitry do Bratislavy po výjazde z Pezinka prešiel na červenú, nedal prednosť diaľkovému expresu Tatran Ex 620 z Košíc do hlavného mesta. Ten už nestihol zabrzdiť a vrazil do vlaku zozadu. Rušeň Tatrana mobilnú jednotku ETCS mal, no regionálny vlak ju nemal. Vo vlakoch sa pritom zranili desiatky ľudí, našťastie nikto nezomrel.

„Aj napriek okolnostiam všetky systémy v rámci infraštruktúry boli funkčné. Vďaka tomu sa rozprávame o zranených, nie o obetiach. Aj to potvrdzuje, že ide o jednu z najbezpečnejších tratí,“ okomentoval situáciu generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ivan Bednárik.

Potvrdil, že systém ETCS bol v úseku nehody aktívny a plne funkčný.

Je nutné zaviesť systém na všetky hlavné trate

Osobný dopravca RegioJet, ktorý vlakmi spája Česko aj so Slovenskom, už vyzval ministerstvo dopravy a ŽSR, aby prijali okamžité opatrenia na zvýšenie bezpečnosti železničnej dopravy v Slovenskej republike. Mali by zároveň urýchliť zavedenie ETCS na všetkých kľúčových tratiach.

„Našou absolútnou prioritou je bezpečnosť cestujúcich a zamestnancov. Slovensko by malo čo najrýchlejšie zaistiť, aby všetky hlavné trate boli vybavené systémom ETCS a aby po nich jazdili iba vozidlá, ktoré tento systém majú,“ vyhlásil majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

Bez týchto bezpečnostných opatrení podľa dopravcu zostáva železničná premávka vystavená vážnym rizikám s možnými tragickými následkami.

Vlak RegioJet. Foto: RegioJet/Facebook

Hrozila ďalšia vážna nehoda

Už 7. novembra vznikla podľa RegioJetu na železničnej stanici Bratislava-Rača nebezpečná situácia, ktorá sa mohla skončiť vážnou nehodou. Osobný vlak ZSSK odišiel zo stanice, hoci na odjazdovom návestidle svietil signál Stoj, a vošiel do cesty vlaku RegioJet RJ 1045.

„Len vďaka pohotovej reakcii rušňovodiča RegioJetu, ktorý vlak okamžite zastavil, sa podarilo zabrániť vážnej nehode. Stanica Bratislava-Rača dosiaľ nie je vybavená moderným zabezpečovacím systémom ETCS,“ podotkol PR manažér RegioJetu Lukáš Kubát.

Ako systém funguje

ETCS je určený k zabezpečeniu jazdy vlaku a funguje ako komunikácia medzi traťou a vlakom, pričom obidve časti spolupracujú. Traťová časť je podľa ŽSR umiestnená na infraštruktúre a sleduje, aká je situácia na trati pred vlakom, či je voľná, aká je povolená rýchlosť, kde sú výhybky alebo návestidlá, a zasiela všetky potrebné informácie vozidlu.

Mobilná časť je v rušni, ktorý prijíma tieto informácie a kontroluje, či sa nimi rušňovodič riadi. „Na trati sú umiestnené takzvané balízy, teda referenčné body na odovzdávanie informácií o aktuálnej polohe vlaku a o polohe nasledujúcej balízy, respektíve balízovej skupiny,“ približuje hovorkyňa a riaditeľka odboru komunikácie ŽSR Petra Lániková.

„Niektoré balízy sú prepínateľné, to znamená, že vedia odovzdávať aktuálne informácie z návestidiel (svetelných signálov pri trati). Tak vlak vždy vie, či má pokračovať, spomaliť alebo zastaviť,“ ozrejmuje.

Kedy je opatrenie plne účinné

Na trati Bratislava-Rača - Žilina zriaďovacia stanica, modernizovanej na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, je zavedená úroveň ETCS 1. Tá funguje tak, že informácie sa vlaku odovzdávajú bodovo, teda ak prejde cez balízu. Vlak potom neustále sleduje svoju rýchlosť a polohu, aby sa držal pokynov, ktoré dostal.

ETCS však dokáže plniť svoju funkciu plnohodnotne len vtedy, ak po danej trati jazdia výlučne vlaky s aktívnou palubnou jednotkou. „Systém je plne účinný iba pri výhradnej prevádzke ETCS. Ak by sa takýto režim zaviedol, bolo by potrebné investovať približne 0,4 miliardy eur do dodatočného vybavenia existujúcich lokomotív, aby ich systém dokázal monitorovať,“ upozorňuje Lániková.

Tento problém sa podľa železničiarov týka slovenských aj zahraničných dopravcov, ktorí cez Slovensko jazdia.

Hlavná stanica v Bratislave. Foto: zsr.sk

Na štvrtine hlavných tratí

ETCS je v súčasnosti v sieti ŽSR zavedený na vyše 26 percentách hlavných koridorových tratí Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) v celkovej dĺžke cez 204 kilometrov. Úroveň 1 je na trati Výhybňa Svätý Jur - Žilina zriaďovacia stanica (173,5 kilometra) a úroveň 2 na trati Žilina - Čadca - štátna hranica SR/ČR (30,6 kilometra).

„Harmonogram ďalšieho zavádzania ETCS je viazaný na prebiehajúce modernizačné projekty a najbližšie
spustenie systému je plánované počas roka 2026 po ukončení modernizácie uzla Žilina (úsek Žilina - Varín),“ uviedla Lániková.

Približne v rokoch 2030 až 2031 plánujú ŽSR zaviesť systém ETCS na úsekoch Devínska Nová Ves - Kúty a Lučivná - Poprad - Markušovce.

ETCS v rušňoch postupne pribúda

ZSSK pokračuje v rozširovaní bezpečnostných systémov do vozidiel. „Momentálne máme v prevádzke 89 rušňov a ucelených jednotiek vybavených ETCS, z toho 58 bolo nasadených od roku 2024,“ vyčísľuje hovorca národného dopravcu Ján Baček.

Celkovo má už realizované alebo rozbehnuté projekty na inštaláciu ETCS do 178 rušňov a ucelených jednotiek, z toho 31 vybavila pred rokom 2024.