AKTUALIZOVANÉ Spoplatnenie emisií z budov a osobnej dopravy v europarlamente neprešlo. Balík návrhov na zníženie emisií sa preto čiastočne odkladá. Zelení a socialisti v europarlamente narazili na odpor ľudovcov, ktorí chceli miernejšie opatrenia. Poslanci však schválili zákaz predaja nových vozidiel so spaľovacími motormi v EÚ do roku 2035.
Europoslanci nepodporili spoplatnenie emisií z vykurovania budov a dopravy, ktoré je jednou z kľúčových súčastí klimatického balíčka navrhnutého vlani Európskou komisiou. V utorok tento scenár avizoval Štandard v osobitnom článku.
Nezhody medzi europoslancami boli natoľko výrazné, že napokon odložili hlasovanie o ďalších súvisiacich klimatických opatreniach. Kritici opatrení namietali, že nezohľadňujú vojnu na Ukrajine a rekordne vysokú infláciu.
Celkovo bolo klimatických návrhov osem. Obsahovali zmeny v systéme emisných povoleniek, uplatnenie nového uhlíkového cla pri dovoze, emisné normy pre osobné a úžitkové vozidlá, nové pravidlá pre poľnohospodárstvo a lesníctvo, zmeny v národných emisných cieľoch a zriadenie fondu pre ľudí zasiahnutých energetickou chudobou.
Europoslanci schválili len zmenu v obchodovaní s emisnými povolenkami v leteckej doprave.
Odvážne klimatické opatrenia na splnenie emisných cieľov do roku 2030 teraz namiesto hlasovania smerujú späť do výborov EP, kde o nich budú europoslanci opäť rokovať.
Výnimkou je návrh eurokomisie, aby sa nové autá so spaľovacími motormi v roku 2035 prestali predávať – čím by sa de facto uťali emisie z osobnej automobilovej dopravy. Poslanci ho v stredu večer schválili.
Námietky vyjadrilo niekoľko záujmových skupín aj vyše 300 vedcov z celého sveta. Hoci podporujú znižovanie emisií, poukazovali na chybné výpočty pri elektromobilite a navrhovali namiesto zákazu zdokonaľovanie spaľovacích motorov, využívanie biopalív a syntetických palív. Upozorňovali aj na cenový rozmer energetickej reformy a znevýhodňovanie Európy v prospech Číny.
Proti úplnému zákazu áut s benzínovým či naftovým motorom sa ozvala najpočetnejšia Európska ľudová strana, ktorý navrhovala namiesto toho zníženie o 90 percent.
Po europoslancoch budú o návrhoch hlasovať členské štáty v Rade EÚ.