Od stredy bude čierna skrinka v nových modeloch áut povinná. Bude zaznamenávať údaje o vozidle, najmä tesne pred a po dopravnej nehode. Kritici hovoria o zásahu do súkromia a zvýšení ceny vozidiel.
Až doteraz sme si spájali čiernu skrinku najmä s leteckou dopravou. Po novom sa stane súčasťou automobilov. Legislatívu schválili členské štáty EÚ a europarlament pred troma rokmi. Od 6. júla platí pre nové modely áut, od roku 2024 pre všetky nové vozidlá.
Zariadenia budú musieť spĺňať množstvo funkcií a zbierať „údaje, ktoré sú schopné zaznamenávať a uchovávať v období krátko pred zrážkou, počas nej a bezprostredne po nej, musia zahŕňať prinajmenšom rýchlosť vozidla, brzdenie, polohu a sklon vozidla na ceste, stav a rýchlosť aktivácie všetkých jeho bezpečnostných systémov, palubného systému eCall využívajúceho službu tiesňovej linky 112, aktiváciu bŕzd a relevantné vstupné parametre z palubných systémov aktívnej bezpečnosti a predchádzania nehodám, pričom tieto údaje musia mať vysokú úroveň presnosti a musí byť zabezpečené ich zachovanie po nehode,“ píše sa v nariadení.
Bezpečnosť a nehody
EÚ kladie dôraz na zaznamenávanie a uchovanie parametrov 30 sekúnd pred a 10 sekúnd po dopravnej nehode – napríklad, či auto bezprostredne pred haváriou brzdilo, blikala smerovka, kde sa to stalo a či boli pasažieri pripútaní.
Podľa Európskej komisie budú systémy zrejme pripojené na kontrolný modul airbagu a po jeho výbuchu sa automaticky vypnú.
EÚ si od novinky sľubuje vyššiu bezpečnosť. Napríklad vďaka meraniu rýchlosti pred nárazom a údajom, ktoré preukážu, nakoľko fungujú bezpečnostné systémy vozidla. Oficiálne sa hovorí o „asistenčných mechanizmoch na kontrolu rýchlosti“ a možnosti inštalácie alkoholového zámku, ktorý by opitému vodičovi zabránil naštartovať.
Nielen na zaznamenávanie
Zariadenia však v budúcnosti zrejme nezostanú len pasívnymi záznamníkmi. „Čierna skrinka môže byť použitá na ovplyvnenie správania vodiča, uľahčiť automatické dodržiavanie pravidiel (sledovanie dopravných priestupkov na 100 percent). Previnilcov bude jednoduchšie nájsť a pokuty dostanú automaticky cez systém EVI. Zároveň systém umožní odmeňovať bezpečné správanie za volantom a znížiť príplatky za poistenie,“ píše eurokomisia.
Zariadenie je povinné a pod hrozbou pokuty ho šofér nebude môcť vypnúť počas celej životnosti vozidla.
Únia tvrdí, že zozbierané dáta z vozidiel budú anonymné a zariadenie nebude zverejňovať posledné štyri číslice VIN kódu, ktorý má každé auto jedinečný. K údajom by mali mať prístup len úrady (pri vyšetrovaní nehody či priestupkoch) a štatistické úrady v oblasti cestnej dopravy, píše Le Monde. Francúzsky denník jedným dychom dodáva, že dáta by boli určite zaujímavé aj pre poisťovne a výrobcov vozidiel.
Priplatíme si
Šéf francúzskej automobilovej asociácie Pierre Chasseray tvrdí, že podľa výrobcov bude stáť nové zariadenie zhruba 100 eur, čo pre zákazníka môže znamenať o stovky eur drahšie auto.
Eurokomisia argumentuje, že podľa výskumov zaznamenávanie dát viedlo k pätinovému úbytku nehôd pri nákladných autách a dodávkach. Vyššiu cenu podľa nej vyváži nižšie poistné pre vzorných šoférov a bezpečnejšie cesty.