Jeho symbolom je osemramenný svietnik chanukija. Na osobitnom ramene má ešte sviecu šamaš alebo šames (sluha) ktorou sa zapaľujú ostatné. Sviatok svetiel sa slávi na počesť znovuposvätenia jeruzalemského chrámu po víťazstve židovských povstalcov nad sýrskym panovníkom.
Podľa legendy sýrski vojaci vstúpili do jeruzalemského chrámu a znesvätili olej určený na svietenie. Po vyhnaní Sýrčanov ostala Židom jediná nádobka s posvätným olejom, ktorá mohla vystačiť len na jeden deň. Napriek tomu olej z nej zázrakom vydržal svietiť celých osem dní. Preto sa na Chanuku zapaľuje osemramenný svietnik, ktorý symbolizuje víťazstvo svetla nad tmou.
Základným priestorom slávenia Chanuky je rodina. Pri svetle chanukije sa zhromaždia všetci jej členovia. Sviecu zapaľuje žena za celú rodinu, ale svoju vlastnú sviecu si môžu zapáliť aj deti, aby mali aktívnu účasť na slávnosti.
Na chanukový stôl sa pripravujú typické dobroty. Keďže sa v súvislosti s ňou spomína olej, aj chanukové jedlá sú spojené s olejom – ide o pečené či fritované pochúťky, napríklad šišky plnené lekvárom, džemom alebo krémom, ozdobované rôznofarebnou posýpkou.
Veľmi obľúbene sú aj latkesy – zemiakové placky, ktoré sa pripravujú s mrkvou, cesnakom a špenátom. Chanukové svietniky sa vykladajú do okna, aby sa svetlo šírilo ďalej. Malé deti sa hrajú sviatočné hry a dostávajú aj darčeky, keďže Chanuka je aj sviatok zázraku a radosti.
Autorka je historička a etnologička.