Ako funguje nový biznisový model, keď má firma bez ľudí iba víziu a cieľ. A všetko nakupuje na trhu

Ilustračné foto: Profimedia.sk Ilustračné foto: Profimedia.sk

Počas obdobia 2016 až 2018 s množstvom prevažne neúspešných kryptomenových produktov vznikol aj pojem DAO – decentralizovaná autonómna organizácia. Ide o spojenie kryptomeny, respektíve kryptotokenov so spoločným cieľom, štruktúrou rozhodovania a unikátnym spôsobom dodania týchto služieb.

Samotná DAO poskytuje kapitál a rozhodovacie procesy, všetky ostatné úlohy nakupuje na trhu. Aj keď s kryptokrachom na začiatku roku 2017 väčšina týchto myšlienok skončila, zopár úspešných decentralizovaných autonómnych organizácií stále funguje a spravuje majetok vo výške niekoľkých stoviek miliónov dolárov (napríklad MakerDAO, Ethereum Foundation).

Na prvý pohľad môže ísť o obdobu verejne obchodovanej akciovej spoločnosti. Vďaka tomu, že náklady na obchodovanie „akcií“ (tokenov) na decentralizovaných burzách sú nízke, tak organizácia môže k tejto forme pristúpiť skôr. Dokonca ešte skôr ako má produkt alebo funkčný biznis model. Firmy na verejný akciový trh kvôli reguláciám a vysokým vstupným nákladom vstupujú často až po niekoľkých rokoch fungovania a po veľkom raste.

Okrem toho do tejto organizácie môže jednoducho a na pár klikov vstúpiť ktokoľvek, stačí vymeniť kryptomenu za tokenové organizácie, čím používateľ automaticky získava hlasovacie práva.

Čo znamená, že firma nakupuje všetko na trhu? Nemá zamestnancov, iba víziu a cieľ a všetko, čo potrebuje na to, aby sa dostala k cieľu, kupuje na trhu. Marketingové služby, programovanie alebo stánok na konferencii “tendruje”. Stáli dodávatelia majú, samozrejme, výhodu, pretože organizáciu poznajú a majú tak nižšie transakčné náklady. Takáto organizácia dokáže financovať verejné statky alebo dokonca vydávať vlastné súkromné peniaze (MakerDAO vydáva kryptomenovú podobu dolárov s názvom DAI).

Projekt DarkFi oznámil ďalšiu inováciu. Na zníženie množstva “politikárčenia” vytvoril model DAO, ktorý je postavený na technológiách zabezpečujúcich anonymitu a súkromie zúčastnených. Anonymné DAO teda majú anonymných “akcionárov”, ktorých podiel nie je známy a nikde v rozhodovacích zložkách ho nie je vidno. Pri hlasovaní systém overí, či boli splnené podmienky hlasovania, ako napríklad kvórum a majorita. A po overení ukáže výsledok hlasovania.

Myšlienkou je, že ak nikto nevidí, ako hlasovali “influenceri”, nikto nevie, kto má koľko hlasov a kultúra takýchto anonymných DAO je nezverejňovať identitu kľúčových ľudí, diskusie sa presúvajú skôr do vecnej roviny a pri hlasovaní menej záleží na hierarchii a autoritách.

Prvou organizáciou, ktorá chce tento prístup vyskúšať, je LunarDAO, ktorej cieľom je financovať vývoj produktov pomáhajúcich používateľom zachovať súkromie.

Anonymita má, samozrejme, aj temnú stránku, čo si určite všimla väčšina ľudí, ktorých na sociálnych sieťach trolovali pseudonymné účty. Problémom tejto anonymity je však zvýšiť náklady a priniesť „skin in the game“. V anonymnom DAO totiž na každom hlase záleží len do tej miery, do akej má podiel v projekte. S podielom teda prichádza rozhodovanie, ktoré má viesť k zhodnoteniu investovaných prostriedkov, či už dodaním vízie projektu alebo vytvorením ziskovej firmy. Budúcnosť ukáže, ako dobre tento model funguje.




Ďalšie články