Ferratová cestná pozvánka, po akej netúžite

MARTIN – Kritika na zlý stav cesty pri nástupnom mieste na martinskú ferratu (pri konečnej MHD na Stráňach) dráždi Martinčanov.

356690165_282371774162500_442901546957986961_n Informačná tabuľa v pozadí je nástupný bod na martinskú ferratu. Foto: archív

Nie je to dobrá vizitka mesta a ani najlepšia pozvánka pre slovenských a zahraničných turistov. Je to z toho dôvodu, že v dĺžke približne 300 metrov prebieha pripájanie na kanalizáciu, ktorá tam dovtedy nebola, čo robí mestská spoločnosť Turvod. Týmito prácami je časť cesty poškodená.

„Rozumiem podnetom občanov, veď aj ja bývam v tejto mestskej časti. Evidujeme to a snažíme sa o nápravu. Urgujeme to, ale my nemôžeme zasahovať do harmonogramu prác spoločnosti, ktorej povinnosťou je však dať rozkopaný úsek do poriadku. Akurát vo VMČ Podháj-Stráne teraz riešime, že ak sa nájdu peniaze, tak by sa urobil celý nový asfaltový povrch na tejto ceste,“ povedal pre Žilinský Štandard poslanec MsZ Martin Filip Horanský.

Martinská ferrata bola vôbec prvou na Slovensku. Vedie kaňonom v blízkosti Pivovarského potoka, cez ktorý sa vďaka lanovým mostíkom prekonáva roklina. Väčšinou sa ide v mokrom teréne. Je krásna, ale zároveň zradná. Od tých ostatných na Slovensku sa odlišuje náročnosťou a značným prevýšením (približne 800 metrov). Špecifická je tým, že ide o dlhšiu túru. Preceniť svoje sily a niečo podceniť sa veru neoplatí.

Začiatočníkom sa odporúča využiť služieb horského sprievodcu a je potrebné mať ferratový výstroj (prilba, sedák, tlmič pádov, rukavice) – buď vlastný, alebo z požičovne, ale aj vhodnú obuv.
Celkovo je na martinskej ferrate 590 metrov oceľových lán, 190 lanových kotiev, 100 kovových stupačiek, jeden rebrík a od roku 2017 aj dva 12 metrov dlhé lanové mosty.
Ferrata HZS z Martina na Martinské hole (v prevádzke je už deväť rokov a na jej výstavbe sa podieľali Skialp klub Kriváň i HZS Veľká Fatra) je dosť navštevovaná. Vstup je bezplatný, ale absolvujte ju len za priaznivého slnečného počasia.