KOŠICE – Trolejbusy sú v Košiciach už vyše desať rokov minulosťou. Hoci sa po zmene vedenia mesta hovorilo o ich návrate, doteraz sa tak nestalo.
Pri stále rastúcom dôraze na ekologickú dopravu by boli trolejbusy dobrou alternatívou. Mestské zastupiteľstvo na svojom poslednom zasadnutí odsúhlasilo nákup desiatich elektrobusov, no trolejbusy sú zatiaľ stále v nedohľadne. Na dôvod sme sa opýtali v Dopravnom podniku mesta Košice (DPMK). „Aktualizácia stratégie zavádzania bezemisnej dopravy umožňuje aj návrat trolejbusovej dopravy. Nemusí však ísť jednoznačne o klasické trolejbusy, ako ich cestujúci poznajú z minulosti, skôr uvažujeme o parciálnych trolejbusoch, prípadne elektrobusoch nabíjaných počas pobytu na konečných zastávkach,“ informovala hovorkyňa DPMK Vladimíra Bujňáková.
Podľa nej DPMK nevylučuje ani jeden variant, teda „klasické“ ani parciálne trolejbusy. Radi by upriamili pozornosť a svoj záujem smerovali na bezemisnú dopravu, ktorá by mohla a mala tvoriť základný pilier udržateľnej mobility v súvislosti s ochranou životného prostredia. „Je potrebné povedať, že v rámci projektu návratu trolejbusov sa nerozprávame len o nákupe samotných vozidiel, ale je nevyhnutné aj zrekonštruovať infraštruktúru (trolejové vedenie a meniarne),“ vysvetlila Bujňáková s tým, že projekty dekarbonizácie a elektrifikácie MHD v meste sú aktuálne v príprave.
Pripravujú sa podklady a komunikuje sa o možnostiach podpory z eurofondov. Dodala, že zatiaľ nevedia s určitosťou potvrdiť, či sa prvé elektrobusy objavia v uliciach Košíc v budúcom roku, no urobia maximum pre to, aby sa tak stalo v čo najkratšom možnom termíne.
Aj hovorca mesta Dušan Tokarčík nám potvrdil, že obnovenie trolejbusovej dopravy nie je odsunuté na vedľajšiu koľaj. Napokon, s ich návratom počíta aj spracovaná koncepcia. Zároveň však priznal, že na trolejbusy zatiaľ nie sú peniaze. „Chceme na tento účel využiť externé zdroje. Či už ide o eurofondy, alebo dotácie. Napokon, trolejbusovú trať stále udržiavame, čo svedčí o tom, že sa s trolejbusmi počíta. No išlo by o moderné, parciálne trolejbusy,“ povedal Tokarčík.
V podobnom duchu reagoval aj mestský poslanec a člen predstavenstva DPMK Michal Djordjevič. „Viem, že mesto ani DPMK nemajú peniaze na nákup nových vozidiel. No v prípade trolejbusov treba využiť každú možnosť na externé financovanie, či už cez eurofondy, alebo dotácie. Parciálne trolejbusy majú budúcnosť a v Košiciach by boli vhodných riešením tak z pohľadu využiteľnosti, ako aj ekológie,“ myslí si Djordjevič. V otázke návratu trolejbusov do Košíc môže byť jasnejšie už v najbližších týždňoch, keď by malo byť jasné, kto bude novým generálnym riaditeľom DPMK.