Zdražovanie ropy: Zlé správy pre spotrebiteľov na Západe, pozitívne pre pokladnicu Kremľa
Boli to opatrenia, ktoré v médiách nevyvolali až také veľké haló, no v priebehu niekoľkých mesiacov sa postupne ukázal ich veľký vplyv. Lanské jesenné a tohtoročné jarné rozhodnutia spolku ropných vývozcov OPEC+ i februárový Putinov verdikt o znižovaní produkcie čierneho zlata postupne vytlačili ceny ropy nahor.
Od zimy až do začiatku leta oscilovala cena jedného barelu ropy typu Brent niekde medzi 75 až 85 dolárov. Počas septembrových dní však už bola aj o desať dolárov drahšia, opäť atakuje psychologickú stodolárovú hranicu, a nezdá sa, že by mal vývoj nabrať opačný smer.
Poslednou správou, ktorá výhľad ešte viac zhoršila, bolo echo z krajiny medveďa, že Kremeľ na istý čas zakáže export pohonných látok pre údajné nedostatky benzínu a nafty v krajine. A hoci ruský establišment v pondelok avizoval, že tento zákaz sa zmierni a obíde napríklad lodné palivo či plynový olej, základné palivá ostali v dekréte zahrnuté.
Motor inflácie v USA
Drahá ropa má naprieč svetom množstvo implikácií. V prvej polovici septembra boli v Spojených štátoch zverejnené údaje o vývoji inflácie. Tá tam už mnoho mesiacov po sebe klesá. Spotrebiteľské ceny v auguste rástli najrýchlejším tempom za viac ako rok, keď oproti predchádzajúcemu mesiacu vzrástli o 0,6 percenta.
Americký denník Wall Street Journal poukazuje na to, že inflácia akcelerovala najmä v dôsledku skokového nárastu cien energií. Píše, že viac ako polovicu 0,6-percentného nárastu spôsobili vyššie ceny palív.
V médiách aj medzi odborníkmi sa vzhľadom na posledné zverejnené štatistiky začalo hovoriť aj o možnosti, že Fed bude vinou nečakaného vývoja inflácie pokračovať v sprísňovaní menovej politiky a bude naďalej dvíhať úrokové sadzby, ktoré sú v USA už teraz na 22-ročnom maxime.
source: tradingeconomics.com
A napriek tomu, že v septembri ponechal americký Federálny rezervný systém (Fed) základnú sadzbu na úrovni 5,25 až 5,5 percenta, šéf centrálnej banky Jerome Powell avizoval, že dvíhaniu sadzieb v tomto roku nemuselo odzvoniť. S vysokými sadzbami sa potom spája dilema, či to nezadusí avizovaný hospodársky rast, ktorý by sa mohol pohybovať medzi jedným až dvoma percentami, a nenaruší „mäkké“ zvládnutie prebiehajúcej krízy, bez hlbšej a významnejšej recesie. To by sa s istým odstupom odzrkadlilo aj v Európe.
Hodnota ruských komodít takisto rastie
Okrem toho, že zníženie ponuky spôsobilo rast svetových referenčných cien severomorského Brentu či americkej WTI, dražela aj ropa, ktorá sa ťaží v Rusku. A dokonca výraznejšie, než tie ostatné.
Takzvaný spread (rozdiel) medzi cenami ropy typu Brent a typu Urals sa od začiatku roka znížil zhruba na polovicu. Ruská vlajková komodita sa aktuálne predáva za necelých 80 dolárov za barel, no ešte v januári bola cena okolo 50 dolárov.

Find more statistics at Statista
Ruská ropa z Ďalekého východu, pre ktorú sa používa skratka ESPO, je ešte vzácnejšia. Jej cena sa momentálne pohybuje zľahka pod 90 dolárov, no v istom momente bola v druhej polovici septembra dokonca drahšia ako Brent, na čo prednedávnom upozornila agentúra Bloomberg.
Deravý cenový strop G7
Zatiaľ čo v USA i Európe spôsobujú správy o vysokých svetových cenách komodít bolehlav, Kremeľ z nich značne ťaží. A to napriek hustej sieti sankcií, ktorá výrazne obmedzuje obchod s ruskými komoditami. Ukazuje sa totiž, že je deravá.
Podľa analýzy záznamov o námornej doprave a poistení, ktorú uskutočnil britský denník Financial Times, takmer 75 percent ruskej ropy v auguste bolo transportovanej loďami bez západného poistenia, čo je hlavná páka používaná na presadenie stropu G7. Ten by mal udržiavať cenu obchodovanej ruskej ropy pod 60 dolárov za barel.
Podľa údajov spoločnosti Kpler, ktorá sa zaoberá analýzou nákladnej dopravy, a poisťovní je to významný nárast zhruba o 25 percentuálnych bodov oproti jari, keď sa prostredníctvom nepoistenej „tieňovej flotily“ transportovala približne polovica námorne prepravovanej ruskej ropy. Tieto správy zároveň indikujú, že Moskva je schopná cenový strop obchádzať a môže predávať čierne zlato za sumy bližšie k medzinárodným trhovým cenám, ktoré sú o desiatky dolárov vyššie než Západom stanovený limit.
V máji Rusko vyvážalo po mori približne 3 milióny barelov ropy Urals a ESPO denne na kombinácii plavidiel so západným a nezápadným poistením. V auguste tento celkový objem klesol na približne 2,5 milióna barelov denne, pričom pokles zaznamenali lode so západným poistením, ktoré v tomto mesiaci prepravili len 626-tisíc barelov denne, čo je menej ako polovica objemu, ktorý prepravili v máji, píše Financial Times.
No napriek menšiemu objemu vyvezenej ropy, bude vďaka vyšším trhovým cenám tiecť do ruskej pokladnice v najbližších týždňoch až mesiacoch s veľkou pravdepodobnosťou viac peňazí.