BRATISLAVA – Jedenásť mesiacov pred vypršaním už druhého dohodnutého termínu ukončenia jednej z najdôležitejších dopravných stavieb Bratislavy posledných rokov – petržalskej električky, si magistrát ďalší odklad termínu ukončenia prác nepripúšťa. Stavba by mala byť hotová do konca septembra 2024. Meškanie niektorých dôležitých stavebných úkonov však vytvára priestor na skepsu.
Dátum dokončenia trate petržalskej električky sa blíži, mnohí však stále neveria, že sa stihne dokončiť do druhého dohodnutého termínu. „Robíme všetko preto, aby bola stavba predĺženia električkovej trate do Petržalky dokončená a odovzdaná v avizovanom termíne, teda do konca septembra 2024, “ povedal pre Bratislavský Štandard hovorca magistrátu Peter Bubla. Podľa jeho slov už v najbližších týždňoch očakávajú aj dodávku prvých koľajníc. „Pokladať sa budú spoločne s betónovaním horných dosiek pevnej jazdnej dráhy,“ spresnil.
K tempu výstavby sa v uplynulých mesiacoch viackrát vyjadril aj petržalský starosta Ján Hrčka. „Trať bude najskôr postavená začiatkom roka 2025, ak nenastanú ďalšie komplikácie. Ak áno, tak môže byť podľa mňa hotová až v jeho polovici,“ nechal sa počuť Hrčka. O čosi pozitívnejšie vidí stavbu predseda dopravnej komisie a starosta mestskej časti Jarovce Jozef Uhler. Ten sa síce vyjadril, že ukončenie stavby predpokladá v budúcom roku, no prevádzku električky očakáva až v roku 2025.
Aktualizovaný harmonogram je zverejnený od konca mája na stránke petrzalskaelektricka.sk. V ňom sú podrobne opísané začiatky prác a ich následné trvanie pre jednotlivé stavebné objekty. Harmonogram ale neobsahuje termíny pre jednotlivé míľniky stavby. Tie boli zverejnené ešte na májovom mestskom zastupiteľstve. Z nich napríklad vyplýva, že zrealizovanie nosných konštrukcií mostov na Rusovskej ceste, pri kostole Sv. rodiny a na Kutlíkovej ulici, teda míľnik č. 3, mal byť ukončený už v polovici augusta. Nedávny príspevok primátora Matúša Valla na sociálnych sieťach poodhaľuje, že nosná konštrukcia združeného mosta na Rusovskej ceste sa realizuje až v týchto dňoch.
V kontexte nedobudovaných premostení sú ďalším náročným stavebným objektom aj križovania električkovej trate s už existujúcou cestnou komunikáciou. Takýchto križovaní má byť na celom úseku novej, takmer štyri kilometre dlhej trate, sedem. „Aktuálne práce sa sústreďujú na Jantárovej ceste v úseku Šintavská – Betliarska, križovania ďalších petržalských tepien budeme postupne realizovať v priebehu budúceho roka. Napríklad, pri Betliarskej prebieha odvodnenie križovatky, čoskoro začneme budovať jej konštrukčné vrstvy, pokladať obrubníky a pripravovať ďalšiu infraštruktúru, ako napríklad semafory,“ uviedol v stanovisku hovorca magistrátu pre Bratislavský Štandard.
Práce zatiaľ neboli ukončené ani pri prekladaní protitankovej steny v blízkosti zdravotného strediska na Strečnianskej ulici. Tá mala byť odstránená z budúcej dráhy električky už vo februári. V tomto prípade tak ide minimálne o 8-mesačné omeškanie oproti harmonogramu. „V prípade presunu protitankovej steny sa počas realizácie prác zistilo niekoľko nepredvídateľných udalostí, ako napríklad nález nevybuchnutej munície, čo si vyžiadalo pyrotechnický prieskum a zmenu režimu odkopávania. Následne sa zistilo, že podzemná stavba steny má iný rozmer. Navyše sa v jej okolí našla environmentálna záťaž, čo viedlo k nutnosti zmeny projektovej dokumentácie, ktorá je aktuálne v procese schvaľovania,“ vysvetľuje omeškanie pri tomto stavebnom objekte Bubla.
Celková suma za petržalskú električku je k októbru 2023 dohodnutá so zhotoviteľom na úrovni približne 94,5 milióna eur. Ako magistrát spresnil, čerpanie podľa vydokladovaných prác predstavuje k tomuto dátumu sumu len približne 14,5 milióna, čo je približne 15,4 percenta z dohodnutého objemu.