BRATISLAVA – Bratislavská hromadná doprava je po júlovom zvyšovaní cien cestovných lístkov nielen drahšia, ale postupne aj menej dostupnejšia. Dopravný podnik Bratislava totiž pristúpil cez víkend už k tretej zásadnej zmene v trasovaní či dĺžke intervalov autobusových liniek za posledné štyri mesiace.
Keď v máji primátor Matúš Vallo oznamoval zdražovanie takmer všetkých cestovných lístkov bratislavskej MHD o 20 percent, nezabudol skonštatovať, že „vzhľadom na výpadky v príjmoch mesta pre prijaté zákony a infláciu je to nevyhnutný krok na zachovanie súčasného rozsahu a najmä kvality dopravných služieb v hlavnom meste“. Dnes už vieme, že nevyhnutným krokom bolo len to zdražovanie. O zachovaní rozsahu či kvality nemožno hovoriť.
Veď ako ináč možno okomentovať zmeny, ktoré sa za posledné mesiace udiali. V auguste stratili obyvatelia Záhorskej Bystrice priamy spoj s Dúbravkou, čo znamená, že na spojenie s koľajovou dopravou, tak preferovaným systémom dopravy v Bratislave, musia po novom prestupovať. Obyvatelia starého Lamača stratili priame spojenie s centrom mesta. Zmeny sa týkali aj trás vo východnej časti mesta a niektoré linky boli dokonca zrušené. V októbri sa následne zmenili intervaly viacerých autobusových liniek v Petržalke. Interval niektorých sa zvýšil až o 100 percent. Čo z toho, že sa zvýšila ich kapacita zapojením kĺbových autobusov. Takto budete síce čakať na autobus raz tak dlho, no po novom spolu s vami bude na zastávke čakať aj viac cestujúcich, aspoň takúto socializáciu predpokladal dopravný podnik.
Aj toto bol asi dôvod na nákup nových mega dlhých trolejbusov a autobusov. Ich nákup dokonca skritizoval v rozhovore pre reláciu Teraz takto aj Jozef Hitka, predseda najväčšej odborovej organizácie v Dopravnom podniku Bratislava združujúcej nielen vodičov. Dĺžke nových trolejbusov vraj nevyhovujú ani obratiská, ani mnohé zastávky, preto sa ich kúpe mnohí vodiči čudovali. Zároveň skritizoval nákup autobusov z Turecka, ktoré vraj majú oveľa väčšiu spotrebu, no zároveň oproti konkurencii lacnejšie neboli. Naznačil tak, že pri ich nákupe možno viac ako kvalita rozhodovala provízia z predaja.
Najnovšie novembrové zmeny bratislavskej verejnej dopravy sa dotknú aj študentov. Zmeny intervalu sa tak zhoršia na linke č. 31 vedúcej do Mlynskej doliny. Viacerým ďalším linkám sa rovnako interval predĺži, niektoré dokonca prejdú do prázdninového režimu.
Dopravný podnik Bratislava je dnes podľa mnohých vyjadrení v strate približne 30 miliónov eur. Je preto na mieste optimalizácia jeho fungovania. Otázne je, či treba začínať rušením spojov, predlžovaním ich intervalu a zdražovaním cestovných lístkov a nie zlepšením procesov v rámci podniku, či pri nákupoch a predaji. Dnes totiž vedenie mesta chce, aby obyvatelia a návštevníci nechali autá doma, či na okraji mesta a presedlali do verejnej dopravy. Predstava, že sa Bratislavčania nechajú do hromadnej dopravy nalákať znížením intervalov za vyššie ceny je dosť naivná.