MICHALOVCE – Kolekcia iba 34-ročnej návrhárky a michalovskej rodáčky sa najviac páčila divákom v poslednej edícii súťaže Mercedes-Benz Fashion Live! Oblečenie ponúka pod vlastnou značkou Freier. Absolvovala niekoľko pamätných zahraničných prezentácií. Terézia Feňovčíková reaguje tvorbou, ktorá čerpá aj z filmov, na aktuálne dianie v spoločnosti.
Aký je váš súčasný vzťah k Michalovciam?
Do Michaloviec sa pravidelne vraciam, pretože tam mám mamku, som tam teda niekoľkokrát za rok. No v rámci profesie pôsobím v Bratislave.
Prezraďte, aká bola vaša cesta od detstva do chvíle, keď ste sa stali profesionálnou návrhárkou. Venovali ste sa tejto záľube odmalička a prešli ste aj štúdiom tohto smeru?
Ako žiačka základnej školy som sa móde nejako nevenovala. Boli to iba detské hry – kreslenie módnych denníčkov a podobne. Pri prechode z deviateho ročníka na strednú som začala uvažovať, čo by ma bavilo a skúsila som strednú školu s odborom modelárstvo a návrhárstvo odevov. Stredná škola mi pre kariéru dala veľa skúseností. Za toto odborné štúdium som vďačná a čo sa týka remesla, čerpám z toho dodnes a v podstate ho iba rozvíjam. Po strednej škole som sa pokúšala dostať sa na Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave. Úspešne som sa dostala na odbor odevného dizajnu až na tretí pokus. Popri tom som absolvovala výtvarnú pedagogiku na Univerzite Komenského. Po škole som si dala ročnú pauzu. Snažila som sa premyslieť si, či sa skúsim venovať módnej tvorbe sama za seba, či to bude skôr o spoluprácach, alebo práca v nejakej značke alebo firme. Tvorba mi však chýbala, a tak som sa pustila do založenia vlastnej značky. Od roku 2018 tvorím pod značkou Freier.
Aký typ oblečenia vám ako autorke a návrhárke „sedí“ najviac?
V rámci mojej značky tvorím pánsku módu. Je to streetwear miešaný s remeselnou krajčírskou prácou. Odevy však tvorím viac-menej unisexovo a sú obľúbené u mužov i u žien. Strih je variabilný, a tak si svoje nájdu aj ženy.
Ako vznikajú vaše nápady? Máte svoju inšpiráciu alebo vzory, z ktorých vychádzate?
Zvyčajne si stanovím koncept, často spoločenský či sociologický; niečo, čo sa v spoločnosti aktuálne deje a trápi aj mňa. Naňho sa snažím napojiť filmovou inšpiráciou, ktorá daný problém interpretuje. Tieto dve vrstvy následne spracujem a vychytám si z nich nejaký mood (náladu – pozn. red.) a vytvorím z toho kolekciu.
Posledná kolekcia riešila problematiku fakenews, hoaxov a konšpiračných teórií. Interpretovala som to pomocou filmu They Live od Johna Carpentera z roku 1988. Narážal na konzumnú spoločnosť a vizuál filmu – že tu máme podprahové informácie, ktoré majú spoločnosť meniť – mi prišiel ako vhodné vykreslenie daného problému. Film problematiku konceptu odľahčí a vďaka nemu ľudia ľahšie pochopia tému, ktorou som sa s kolekciu snažila zasiahnuť. Koncept sa snažím uchopiť do strihu, odkazom vo výšivkách, v potlači, vo farebnosti, ale aj odevom. Aktuálne to boli workwear a denimové odevy, ktoré sa napájali na mood filmu.
Ako dlho pripravujete prehliadku a koľko modelov je potrebné mať pre jednu prehliadku pripravených?
Počet modelov nie je limitovaný, závisí to od dizajnéra. Pravidelne sa zúčastňujem podujatia Fashion Live!, po novom Mercedes-Benz Fashion Live!, čo mi uľahčuje prácu, pretože tam sú zastrešené produkcia, návrh scény, ozvučenie, osvetlenie, PR marketing, hair stylisti a make-up artisti, casting modelov a mnoho ďalšieho. Čo je super a môžem sa sústrediť na tvorbu kolekcie. Ja pracujem s počtom 18 outfitov, to je akurát. Vrstvím ich a vrstvím ich bohato, čo znamená, že v jednom outfite sa nachádza štyri – päť kusov oblečenia plus doplnky, čo je veľké množstvo ušitého odevu. Čas od navrhnutia kolekcie cez tvorbu strihov po ušitie a prípravu stylingu je možno päť až šesť mesiacov.
Ktoré prehliadky vám v pamäti utkveli najviac?
Pravidelne sa zúčastňujem podujatia Fashion Live!, tento rok som predstavila svoju piatu samostatnú kolekciu. Predtým som sa podujatia zúčastňovala v rámci študentských kolekcií. Čo sa týka samostatných akcií, počas londýnskeho Fashion Week sme v spolupráci so Slovak Fashion Council vytvorili niekoľkohodinovú performatívnu inštaláciu BA – LND, resp. event. Výstava bola koncipovaná z pohľadu zameraného na kreatívny proces vzniku kolekcie lv-426. Celý proces a feedback od ľudí zo zahraničia boli také obohacujúce, že sa stali pre mňa veľmi pamätnou udalosťou. Videla som, do akej miery moja tvorba prekračuje naše hranice a funguje aj v zahraničnom kontexte.
V rámci školy som tiež absolvovala prehliadky v Čechách. Vďaka Fashion Live!, kde som získala ocenenie Freshdesigner, som sa v roku 2018 mohla prezentovať v Kyjeve na súťaži mladých módnych dizajnérov zo strednej a východnej Európy, čo bolo veľmi super. Stretli sme sa takpovediac mladá dizajnérska špička, dokázali sme komunikovať a videli, čo ktorá krajina prináša a ako mladí ľudia z rôznych krajín pracujú. S niektorými z nich som v kontakte doteraz.
Prezraďte, o aké ocenenie išlo pri vašom poslednom účinkovaní na Mercedes-Benz Fashion Live!
Išlo o divácke ocenenie v rámci ankety, kde každý mohol zahlasovať za svojho favorita spomedzi dizajnérov. V druhom kole ich bolo už len päť a ľudia rozhodovali, čia tvorba ich zaujala.
Čo plánujete v najbližšom období a aké sú vaše priania do budúcna?
V stredu 8. októbra som dostala do predaja aktuálnu kolekciu z prehliadky. Vytvárali sme site-specific inštaláciu vytvorenú pre SOM Store v Bratislave. Uvedenie prebehlo veľmi úspešne, za čo som veľmi vďačná, pretože v tom bolo veľa energie a času. Je fajn, že po prehliadke si ľudia môžu prísť kolekciu ochytať; vidieť, ako vyzerá, ako je to ušité, ako na nich pôsobí samostatný kus odevu. Najbližšie ma čaká zopár výstav, napríklad Bratislava Design Week, kde som vybraná do kurátorského výberu, na čo sa nesmierne teším. Vďaka veľkému záujmu o kolekciu ma v najbližšom čase čaká jej rozšívanie o ďalšie kúsky. Mojím cieľom je pomaly sa dostávať do výroby a aj vďaka nej ponúkať modely širšej verejnosti.
Foto: Archív Terézie Feňovčíkovej