BRATISLAVA – Za posledných 11 rokov sa z malého podniku s pekárňou pre psy stal úspešný podnikateľský projekt, ktorý už expanduje aj do zahraničia. HAFpark, ktorý sa pýši titulom najstaršej prevádzky tohto druhu na Slovensku, dokázal, že láska k štvornohým priateľom môže vytvoriť nielen komunitu, ale aj úspešný biznis. Aký je jeho príbeh a čo všetko v HAFparku zákazník dostane?
Ako vznikol úspešný biznis alebo za všetkým hľadaj psa
Príbeh HAFparku začal nezvyčajne a hlavne nečakane. Úplne na začiatku bola majiteľka Mia Kurucová, ktorá pracovala ako redaktorka so zameraním na agrorezort. Venovala sa okrem iného aj témam množiarní či útulkov. Deň, keď robila reportáž v Slobode zvierat, sa zvrtol úplne inak, než si prestavovala. Odniesla si totiž nie len reportáž, ale aj nového štvornohého člena rodiny. „Adoptovala som si psíka, ktorý bol veľmi ťažko umiestniteľný, bol to veľký pitbull staford. Keď sme prišli domov, zistili sme, že je veľmi senzitívny. Nemohol jesť všetko.“ Toto bol stimul úspešného biznisu, ktorého príbeh sa začal písať 11 rokov dozadu.
Dostupné zdravé výrobky, ktoré boli na trhu obsahovali vždy nejaké prímesi, na ktoré psík reagoval zle. „Čo keby sme začali robiť veci nie kvantitatívne, ale kvalitatívne?“ povedala si majiteľka a myšlienka pekárne MLS keksíky pre psíky bola na svete. Po roku fungovania sa pekáreň rozšírila o kaviareň a svoje tu opäť zohrala náhoda. Zákazníci chodili do pekárne a zostali vždy aj na kus reči pri káve. „My hovoríme, že kaviareň vznikla organicky, veľmi prirodzene, lebo si ju vypýtali sami klienti pekárne pre psíkov,“ vysvetľuje Kurucová.
Koncept sa neustále rozrastá
Koncept kaviarne spojenej s rôznorodým servisom pre psy dnes už nie je taký netypický, avšak HAFpark sa pýši prvenstvom na slovenskom trhu. „Vieme o tom, že sme boli prví, lebo aj hygiena na Slovensku mala vlasy dupkom,“ hovorí so smiechom majiteľka.
Postupne sa koncept rozšíril za pochodu o ďalšie pridružené služby. Dnes je HAFpark okrem pekárne a kaviarne aj škôlkou pre psy, obchodom s dizajnovými a trendy psími doplnakmi či inovatívnymi hernými prvkami, ale aj miestom rôznych workshopov, prednášok, charitatívnych či benefičných podujatí. Do susedstva prizvali aj veterinárnu kliniku EasyVet a salón Veselá labka. Vzniklo tak komunitné centrum psičkárov. „My to voláme ‚one stop shopping‘, prídete na jedno miesto a vybavíte tu komplet služby okolo svojho psíka,“ uviedla majiteľka.
HAFpark je už franšízou a dávno prerástol hranice hlavného mesta. Zo svojej domoviny na Mánesovom námestí v Petržalke sa tento koncept rozšíril do viacerých miest na Slovensku a v štádiu príprav je aj prevádzka v Prahe. Okrem spomínanej Petržalky si môžete so svojím psíkom posedieť pri káve a maškrte aj v Záhorskej Bystrici, Košiciach, Nitre či Trnave. Žilina, Martin či Prievidza tiež čoskoro otvoria svoje brány.
Majiteľka však nechce úspešný biznis len udržiavať, ale neustále pracuje na jeho zlepšovaní a rozširovaní. Čoskoro sa tak komplex poskytovaných služieb rozrastie o psiu prírodnú lekáreň s názvom Hafotéka, ktorá bude v každej ich prevádzke, ale aj mimo nich.
Keksíky pre psíky alebo kvalita je základ
Základným stavebným pilierom celého projektu a jeho srdcom ostala pekáreň pre psíky, lebo strava je základ zdravia. Ako majiteľka prízvukuje, maškrty, krmivo, ale aj psie koláčiky či tortičky, ktoré tvoria sortiment pekárne, musia spĺňať tie najvyššie štandardy. „Naším základom bolo, aby boli vysoko proteínové, z reálneho mäsa, zeleniny a ovocia, bezlepkové a bez chémie,“ hovorí majiteľka o nárokoch kladených na výrobky.
Kaviareň je jedinečná svojou ponukou maškŕt, koláčikov, takzvaných haffinov, tortičiek a pudingov. Nie sú len vizuálne atraktívne pre majiteľa, ale hlavne chutné a zdravé pre psíky. Obsahujú vysoký podiel mäsa, zeleninu, bylinky či semienka. Majiteľka s hrdosťou konštatuje, že intenzívne sledujú psiu nutrilógiu.
Zvýšená miera alergií a intolerancií totiž nie je len záležitosťou ľudskej populácie. „Dnes vzhľadom na kríženie, šľachtenie a množiarne vznikajú rôzne intolerancie, alergické reakcie a senzitivity a práve preto je pre nás táto oblasť veľmi dôležitá.“ Ich produkty sú obľúbené aj na veterinárnych klinikách a recepty vznikajú v spolupráci s odborníkom.
Psia škôlka alebo pes nemusí robiť ochutnávku vášho gauča, kým ste v práci
Psia škôlka, podobne ako aj ostatné pridružené služby, vznikla organicky a za pochodu. „Ľudia si niekedy museli odbehnúť napríklad do obchodu či do banky a ako to je na Slovensku zvykom, so psíkom vstúpiť nemohli, takže ma poprosili, či im ho na pár minút v kaviarni postrážim,“ opisuje majiteľka zrod myšlienky. V škôlke si môžete odložiť psíka na pár hodín alebo aj na celý deň.
Nie je to však štandardný model, podľa ktorého zvyknú takéto škôlky fungovať. V snahe zabezpečiť čo najvyšší komfort a kvalitu služieb si HAFpark stanovil jasné kritériá fungovania. Maximálna kapacita psíkov je 10 a škôlka je určená len pre malé a stredné plemená. Okrem rutinných záležitostí akými sú kŕmenie, venčenie či hra, tu majú štvornohí kamaráti skutočne pestrý program.
Robia s nimi muzikoterapiu, maľujú, hrajú kostýmové hry a mnoho iného. Každému psíkovi sa venujú individuálne a v neposlednom rade pracujú aj so psychikou zvieraťa, aby sa nestalo, že sa stane v kolektíve agresívnejšie alebo dostane úzkosť z odlúčenia. Majiteľ dostáva žiacku knižku, kde má každý deň zápis toho, čo jeho pes robil. Počas celého dňa je informovaný aj formou fotiek alebo videí. Dokonca dostávajú aj vysvedčenie.
Možno vás takýto servis pre psíka prekvapí a kladiete si otázku, či má podnik svoju klientelu. Odpoveď je áno. Ako majiteľka tvrdí, psičkárska komunita neustále rastie a ľudia sa väčšmi zaujímajú o stravovanie svojho miláčika, zdravý vývoj či jeho socializáciu. „Presne ako skončili teraz od januára reťaze, aj reťazová doba psa je už u väčšiny majiteľov minulosťou, pes je súčasťou rodiny.“
Od maškŕt ku komunite žijúcej pestrým životom
Keď chce človek na trhu zaujať, musí robiť niečo špecifické. Aj taká je filozofia HAFparku, ktorý poriada rôzne komunitné akcie. Obľúbené sú prednášky s veterinármi na tému stravovania, lekárničiek či prvej pomoci. Nemenej atraktívne sú prednášky „pes a právo“, psičkárske kvízy či workshopy typu „sprav si vlastný obojok“ alebo „maľovanie so psom“.
Popri rôznych sezónnych akciách typu Mikuláš či Halloween zaujmú aj netypické komunitné stretnutia ako „zoznamka pre psičkárov“, kde sa majitelia psíkov zoznamujú a hľadajú si partnerov. „Bola to veľmi pekná a pozitívna udalosť s dobrými výsledkami, zrodilo sa nám takto viacero párov,“ zhodnotila majiteľka. Stretnutia sa robia aj podľa plemien psíkov, aby si takto ich majitelia mohli vymeniť skúsenosti, rady či tipy.
Kanisterapia pomáha deťom
Špecifikcú kategóriu akcií tvoria kanisterapeutické prednášky s odborníkom, ktoré majú pomáhať deťom s rôznymi diagnózami. Najčastejšie ide o deti s autizmom či downovým syndrómom, ale aj deti, ktoré prekonali nejakú traumatickú udalosť alebo majú rôznorodé psychické problémy. Používa sa aj pri drogovo závislých deťoch či deťoch z detských domov.
Ako zdôrazňuje Kurucová, oni sú len poskytovateľom priestoru, pozorovateľom a sprostredkovateľom, cez ktorého sa ľudia môžu prihlásiť. Terapeutický proces je výlučne v rukách odborníkov. „Práve v tých kaviarenských priestoroch to prebieha tak prirodzene a ľahko, vidíte, ako deti psíky hladkajú, spolupracujú s nimi a pôsobí to tak upokojujúco,“ hovorí o svojich dojmoch majiteľka.
Ak sa majiteľky opýtate, na čo je skutočne hrdá za tých 11 rokov pôsobenia na slovenskom trhu, tak odpoveď nebude prekvapivo vybudovanie podnikateľského konceptu franšízy. „To by mohol urobiť takmer každý, keby tvrdo makal,“ povie Kurucová a jedným dychom dodá, že ťažisko a hlavné princípy, s ktorými išli „s kožou na trh“, ostali napriek všetkému rovnaké. „Držíme sa celých 11 rokov prvotnej myšlienky, že budeme vyrábať poctivé a zdravé veci a budeme fungovať na prémiových službách. Nepodľahli sme komercii ani ekonomickému tlaku, a to aj napriek 2 roky trvajúcim covidovým opatreniam,“ uzavrela majiteľka.