VRÚTKY – O rekonštrukcii železničnej stanice vo Vrútkach, ktorá je už veľmi potrebná, sa začalo hovoriť vlani, ale zatiaľ sa ešte ani neuskutočnilo verejné obstarávanie na zhotoviteľa prác.
Spoločnosť Železnice SR ukončila v roku 2023 v zmysle uznesenia vlády hodnotenie Útvaru hodnoty za peniaze, čo bolo vzhľadom na výšku nákladov nevyhnutné.
„V súčasnosti dochádza k prepočítaniu predpokladanej hodnoty zákazky pre účely verejného obstarávania v zmysle povinnosti zákona o verejnom obstarávaní. Predpokladáme prípravu súťažných podkladov v priebehu marca až apríla tohto roku,“ uviedla pre Žilinský Štandard hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová.
Rekonštrukcia sa uskutoční po ukončení procesu verejného obstarávania a podpise zmluvy o realizácii diela s úspešným uchádzačom. Predpokladané rozpočtové náklady na rekonštrukciu boli ešte vlani odhadované vo výške 1,21 mil. eur. Suma sa však môže líšiť podľa toho, ako dopadne verejné obstarávanie.
Od moderných trendov má súčasný stav železničnej stanice na dopravnom uzle vo Vrútkach, kde zastavuje takmer každý vlak, poriadne ďaleko. Momentálne to skôr pripomína skanzen. V budove dokonca nie je ani digitálna informačná tabuľa s príchodmi a odchodmi vlakov. Musí vám stačiť tá klasická. Modernizáciu by potreboval aj staničný rozhlas, lebo informácie o vlakoch sú nezrozumiteľné, čo dezorientuje cestujúcich čakajúcich na svoj vlak.
Posun v čase do aktuálneho storočia nastane až po plánovanej rekonštrukcii. V rámci nej by mali vymeniť na objekte výpravnej budovy strešnú krytinu, nové strešné poklopy a výlezy. Nové budú aj klampiarske prvky. Urobia sanáciu fasády a sokla. Zastrešia hlavný vstup, vymenia vstupné dvere, zrekonštruujú toalety pre verejnosť (plus aj tie pre imobilných cestujúcich).
Zmena nastane aj v prípade výdajného okienka a pultu pre predaj cestovných lístkov. Súčasťou prestavby majú byť tiež elektroinštalácia, bleskozvod, informačný aj orientačný systém, hlasový a vizuálny informačný systém pre cestujúcu verejnosť.
Verejnosť by ešte mala vedieť, že v súvislosti s rekonštrukciou sa zníži komfort, ale obmedzenia v staničnej budove a jej okolí budú krátkodobé. Zhotoviteľ stavby by mal zabezpečiť komunikácie a služby pre zamestnancov, ako aj pre cestujúcich.
„Môžu vzniknúť obmedzenia prístupu do budovy a na 1. nástupište,“ dodala pre Žilinský Štandard Vladimíra Bahýlová.