BRATISLAVA – Najnovšie informácie o cyklotrase na bratislavskom nábreží vyvolávajú ďalšie rozpaky. Policajti z Krajského dopravného inšpektorátu v Bratislave nesúhlasili ani s jej aktuálnym vylepšením. Osadenie semaforu, ktorý má regulovať vjazd vozidiel na nábrežie v smere zo Štúrovej ulice, je opäť raz svojvoľným rozhodnutím cestného správneho orgánu magistrátu.
Nie je to prvýkrát, čo si bratislavský magistrát pod vedením primátora Matúša Valla pri kontroverzných projektoch spravil po svojom, aj napriek nesúhlasu či pripomienkam z Krajského dopravného inšpektorátu. Urobil tak napríklad aj pri reorganizácii dopravy pri križovatke Mýtna a Vazovova, či na Mudroňovej ulici v rámci projektu z dielne Metropolitného inštitútu Bratislavy s názvom Mesto pre deti.
Pripomienky dopravných inžinierov z radov Krajského dopravného inšpektorátu zostali nevypočuté aj pri cyklotrase na Vajanského nábreží – tá síce v procese schvaľovania najskôr súhlasné stanovisko policajtov získala, avšak jej realizácia, množstvo škodových udalostí a dopravných nehôd či výhrady širokej verejnosti nakoniec primäli policajtov svoje stanovisko prehodnotiť. V novembri sa preto obrátili na magistrát s viacerými výhradami a požadovali vrátiť Vajanského a Rázusovo nábrežie do pôvodného stavu.
Najväčšími výčitkami zo strany policajných odborníkov boli zápchy tvoriace sa na Šafárikovom námestí zo strany Dostojevského radu. „Vodiči vchádzajúci do križovatky z dôvodu vzniku kongescií zostanú stáť na koľajisku a v snahe umožniť jazdu električke, následne cúvajú, respektíve sa posúvajú na priechodoch pre chodcov, čím vznikajú kolízne situácie s chodcami pohybujúcimi sa na zelený signál,“ konštatoval vo svojich výhradách dopravný inšpektorát.
Bratislavský magistrát namiesto vypočutia týchto výhrad a zrušenia celého projektu, ktorý u väčšiny Bratislavčanov nenašiel pochopenie, intenzívne pracoval na jeho úpravách. A tak sa v krátkom časovom slede začali na tomto úseku objavovať nové dopravné opatrenia, ktorých úlohou malo byť zabrániť tvorbe neprehľadných situácií, ktoré stáli za vznikom mnohých škodových udalostí či kolízií.
Ani plastové stĺpiky pripevnené na betónový obrubník oddeľujúci vozovku od priestoru pre cyklistov či nový reflexný náter tohto obrubníka však nevyriešili ten najdôležitejší problém – vznik kongescií na Šafárikovom námestí, proti ktorému namietali odborníci z KDI. Magistrát preto pristúpil k tomu najkrajnejšiemu riešeniu situácie – k osadeniu semaforu.
Toto riešenie však opäť prispelo k napätiu medzi magistrátom a dopravnými policajtmi z Krajského dopravného inšpektorátu, ktorí k najnovšiemu nápadu vydali negatívne stanovisko.
Ako Bratislavský Štandard informoval hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave Michal Szeiff, nesúhlasné stanovisko k projektu organizácie dopravy bolo vydané už na začiatku roka. „Doplnenie dopravného zariadenia cestnej dopravnej signalizácie (semaforu, pozn. autora) pri Univerzite Komenského posúva problém vzniku kongescií smerom do centra mesta,“ konštatoval Szeiff, čím naznačil vznik problémov na cestách, ktoré vyúsťujú na Štúrovu ulicu.
Zároveň naznačil, že správanie účastníkov cestnej premávky pri tomto semafore vyvoláva viaceré kolízne situácie. „Vodiči vychádzajúci na zelený signál zo Štúrovej ulice sa nezaradia do jazdného pruhu na Vajanskom nábreží z dôvodu kongescií a zostanú stáť v priestore pohybu chodcov tak, ako v minulosti, pred osadením signalizácie. Uvedené kolízne situácie vznikajú aj na priechodoch pre chodcov smerom k Starému mostu,“ dodal krajský policajný hovorca.
Opačný názor majú pracovníci cestného správneho orgánu, ktorý určuje dopravné značenia a zariadenia. V reakcii na nesúhlasné stanovisko policajtov uviedli, že v prípade neriadenia ramena zo Štúrovej ulice na Nábrežie bolo prieskumom realizovaným v čase popoludňajšej špičky zistené, že z celkového počtu vozidiel, ktoré prešli križovatkou počas jedného cyklu, boli dve tretiny vozidiel zo Štúrovej a iba jedna tretina vozidiel od Dostojevského radu. To malo za následok upchatie cesty na Dostojevského rade. Tento stav je pritom z pohľadu mesta nežiaduci, keďže zvýhodňuje a tým pádom aj zvyšuje tranzit vozidiel cez centrum mesta.
K spusteniu semaforu pred Právnickou fakultou Univerzity Komenského sa vyjadril na svojej facebookovej stránke aj primátor Bratislavy Matúš Vallo. „Nový semafor umožní reguláciu vozidiel od Štúrovej práve v čase, keď autá od Dostojevského radu budú mať zelenú, čo by malo výraznejšie zlepšiť plynulosť a jazdné doby v tomto smere,“ napísal primátor.
Či to tak, ako spomína Vallo, naozaj bude, alebo či budú mať pravdu krajskí dopravní policajti, ukáže až čas. Jedno je však isté už dnes. Cena tohto diela sa po ďalšej magistrátnej zmene stále zvyšuje a je zrejmé, že ešte nedosiahla strop. Magistrát totiž avizuje ďalšie úpravy. Tie by mali súvisieť s rozširovaním ochranného pruhu pre cyklistov v zúženom úseku pri Námestí Ľudovíta Štúra. Na ten sa totiž tiež zamerali nielen aktivisti, ale opäť aj Krajský dopravný inšpektorát.