Na komisii dopravy riešili súkromné cesty riaditeľa aj správu hlavného kontrolóra

KOŠICE – Pondelkové zasadnutie komisie dopravy zastupiteľstva Košického samosprávneho kraja (KSK) sa nieslo v zaujímavom duchu. Po niekoľkomesačnej pauze naň prišiel aj poverený generálny riaditeľ Správy ciest KSK Peter Vaľko.

Miloš Ihnát Miloš Ihnát dlhodobo poukazuje na pochybenia na Správe ciest KSK. Foto: Štandard

Vaľko najprv informoval o stave prenájmu strojov pre SC KSK. „Správa ciest (SC) KSK má k dnešnému dňu dodaných všetkých 73 mechanizmov. Ešte nemáme niekoľko kusov valníkov. Vyzerá to tak, že ani nebudú dodané. Pripravujeme nové verejné obstarávanie, lebo spomínané vozidlá neboli vyrobené v zmluvne dohodnutých technických parametroch,“ uviedol Vaľko.

Musel čeliť nepríjemným otázkam krajského poslanca Miloša Ihnáta. Ten ešte na jeseň minulého roka poukázal na to, že Vaľko používal služobné auto na súkromné účely. „Mám dôkazy o zisteniach, že služobným autom prešiel takmer 12-tisíc kilometrov za 6 mesiacov na súkromné účely,“ informoval vtedy Ihnát.

Predseda KSK po mimoriadnom zastupiteľstve v novembri 2023, na ktorom krajskí poslanci vyslovili nedôveru vtedajšiemu generálnemu riaditeľovi SC KSK Antonovi Triščovi, odpovedal aj na otázku týkajúcu sa používania služobného auta na súkromné účely. „Podľa vnútornej smernice majú niektorí zamestnanci umožnené používať služobné autá aj na súkromné účely. Funguje to tak, že stále na konci roka zaplatia pohonné hmoty aj amortizáciu áut. SC KSK tak nevynakladá žiadne zdroje naviac,“ tvrdil Trnka. Dodal aj to, že Vaľko za súkromné cesty zaplatil, resp. zaplatí do konca roka 2023. Ihnáta zaujímalo, či sa tak naozaj stalo. „Čo sa týka mojich súkromných ciest, tie sú priebežne uhrádzané do centa. Momentálne tam ostala splátka vo výške nejakých 450 eur,“ priznal Vaľko.

Zaujímalo ho aj to, kedy bude vonku správa hlavného kontrolóra, ktorá sa mala týkať SC KSK. Pôvodne bol avizovaný termín koniec roka 2023. „Niektoré procesné veci treba dodržať. Návrh správy už je hotový, minulý týždeň bol prerokovaný. Z objektívnych príčin to trvalo asi o dva, tri týždne dlhšie, a nie do konca roka. Vyžadovali sme niektoré doklady a pán Trišč nám ich vtedy nemohol dodať. Správa ciest môže do 31. januára podať námietky. Ak nebudú podané, 1. februára je správa na svete. Nemohol som ju zverejniť skôr, lebo by som porušil zákon,“ informoval hlavný kontrolór KSK Jozef Hudák s tým, že správa má 390 strán.

Ihnát už tradične poukázal aj na podľa neho slabé využívanie techniky, ktorú si SC KSK prenajala. Na decembrovom krajskom zastupiteľstve sa v interpelácii pýtal na využitie niektorých mechanizmov. „Prečo nebola využívaná tatrovka, ktorá 5 mesiacov stála? Až v decembri posýpala cestu pri Dobšinskej ľadovej jaskyni. Nájom je takmer 5-tisíc eur, čiže sme dovtedy zaplatili 25-tisíc eur,“ argumentoval Ihnát s tým, že Tempus mal zverejnený nájom tisíc eur mesačne za tatrovku, potom to rýchlo stiahli.

Tatrovka bola podľa neho využívaná len na tri percentá. „Pán Trnka mi v interpeláciách odpísal, že kráčajúci bager sa využíva od 5. apríla 2023 do konca roka na 76,6 percenta. Ja ale mám listinný dôkaz o 29,51 percentách za celý rok. Čiže v skutočnosti 30 percent,“ poukázal Ihnát na svoje zistenia. Dodal, že viac ho zarazila iná vec. „Viac ma trápi to, že je to klamstvo, keďže to nie je pravdivý údaj,“ uzavrel Ihnát.