Krajská správa ciest nepriznala pochybenia. Teraz platí „plné“ pokuty

KOŠICE – Hoci sa môže zdať, že okolo káuz Správy ciest Košického samosprávneho kraja (SC KSK) je ticho, opak je pravdou. Postupne sa vynárajú nové skutočnosti a ďalšie pochybenia. Týkajú sa aj pokút, ktoré SC KSK uložil úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO).

Správa ciest KSK Správa ciest KSK sa „preslávila" viacerými kauzami. Foto: SC KSK

Počas zasadnutí zastupiteľstva Košického samosprávneho kraja (KSK) poslanec Miloš Ihnát zakaždým interpeloval otázkami týkajúcimi sa prešľapov správy ciest. Už niekoľko mesiacov na ne ako jediný poukazuje. Odpovede síce nakoniec dostal, no nie je s nimi spokojný. Naopak, podľa neho vedenie kraja klame. Navyše, bývalý generálny riaditeľ SC KSK Anton Trišč poňal verejné obstarávania po svojom.

„Od nástupu generálneho riaditeľa Trišča začala správa ciest vedome obchádzať zákon o verejnom obstarávaní. A to takým spôsobom, že zákazky nesúťažila v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní, ale ako malé zákazky s nízkou hodnotou (ZSNH), aby Trišč mohol sám rozhodovať, ktorých dodávateľov bude oslovovať na predkladanie ponúk, a tým ovplyvňovať výsledky obstarávania,“ tvrdí Ihnát. Podľa neho ani konštatovanie a upozornenie ÚVO na skutočnosť o porušovaní zákona Triščovi nezabránilo vydať pokyn, aby sa zákazky naďalej delili tak, aby bol oslovovaný len určitý okruh dodávateľov.

„V prípade 14 zákaziek už ÚVO rozhodlo o pokute a na správe ciest začal v týchto dňoch ÚVO ďalšiu kontrolu v súvislosti s delením 36 zákaziek. Keď pri 14 zákazkách vyrubili pokutu 130 000 eur, koľko asi bude pokuta v prípade zistení o porušení zákona pri týchto 36 zákazkách? To, že zo strany Trišča nejde o ojedinelý exces, ale o úmyselné obchádzanie zákona o verejnom obstarávaní, dosvedčujú aj pokyny pána Trišča. Pán Trišč aj napriek upozorneniam zamestnancov oddelenia verejného obstarávania nekompromisne trval na pokračovaní procesovania zákaziek v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní,“ dodal Ihnát.

Podľa neho kvôli spomínaným skutočnostiam radšej postupne odišli všetci zamestnanci oddelenia verejného obstarávania. „Nemala by sa týmto úmyselným obchádzaním zákona zaoberať aj polícia? Alebo je to normálne, že generálny riaditeľ vydá pokyn na obchádzanie zákona, aby mohol sám ovplyvňovať, ktoré firmy budú oslovované do súťaží? A pokuta za opakované porušovanie zákona sa zaplatí z verejných prostriedkov a nikto nebude potrestaný? Prečo mal pán Trišč taký enormný záujem na tom, aby sa napriek upozorneniu ÚVO a odborných zamestnancov zákazky súťažili ako ZSNH, a nie v súlade so zákonom, ako to robia ostatní verejní obstarávatelia? A kde je v tom celom reťazci útvar hlavného kontrolóra?“ pýta sa Ihnát. Faktom je, že krajský kontrolór Jozef Hudák mal predložiť správu o zisteniach z kontroly v SC KSK koncom minulého roka. Nakoniec sa termín predĺžil do februára 2024.

Podľa Ihnáta Trišč klamal aj pri pokutách, ktoré SC KSK udelil ÚVO. Najprv tvrdil, že ich nezaplatia, lebo sa odvolali na správny súd. Neskôr zase dodal, že si vyrokovali splátkový kalendár, a navyše budú platiť len polovicu zo sumy pokuty. „Konanie bývalého riaditeľa môže riešiť v rámci pracovnoprávnej roviny práve SC KSK, prípadne v rámci trestnoprávnej orgány činné v trestnom konaní. Pokyn, ktorý dal svojim podriadeným, je síce morálne – a možno aj trestnoprávne – problémový, na postih osoby bývalého riaditeľa nemáme zákonné kompetencie,“ uviedol pre Košický Štandard riaditeľ odboru komunikácie a protokolu ÚVO Jozef Gabík. Keďže SC KSK nepriznala pochybenie, bude musieť zaplatiť plnú výšku pokuty vyše 130-tisíc eur. A tak je to aj pri ostatných pokutách pre SC KSK. „Ak subjekt, ktorý dostane pokutu, prizná pochybenie, dostane akoby polovičnú zľavu. Tým pádom stačí, ak zaplatí polovicu pokuty,“ upresnil Gabík s tým, že SC KSK napriek zisteniam ÚVO pochybenia nepriznala.

Ide hlavne o prípad obstarania desiatich posypových nadstavieb na nákladné autá, ktoré ale nemali doklady. SC KSK ich kúpila spolu s tromi radlicami od pezinskej firmy I. P. R. Tá mala pôvodne klasické ojazdené sypače, no Správa ciest KSK kúpila iba nadstavby. Technické preukazy a ďalšie doklady boli pôvodne vystavené pre kompletné autá na zimnú údržbu. Jednotlivé nadstavby ich ale nemali, a ani nemohli mať. V prípade nesedelo viacero technických parametrov, ktoré vylučovali aj dodatočné vydanie „papierov“. Nešlo len o technické preukazy, ale aj o certifikáty, a napríklad aj o katalógy náhradných dielov.

Práve kvôli spomínanej kauze zadržala NAKA v novembri minulého roka dnes už bývalého riaditeľa SC KSK Antona Trišča. Vo vyšetrovacej väzbe strávil niekoľko dní, nakoniec je stíhaný na slobode spolu s bývalým vedúcim zamestnancom tejto príspevkovej organizácie Košického kraja Jurajom G., pre obzvlášť závažný zločin porušovanie povinností pri správe cudzieho majetku v jednočinnom súbehu so zločinom machinácie pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe.