(Ne)využívanie drahej techniky Správou ciest KSK pokračuje. Dokedy?

KOŠICE – Správa ciest Košického samosprávneho kraja (SC KSK) sa smutne preslávila viacerými kauzami. Najviditeľnejší je prenájom techniky za 30 miliónov eur. Aby toho nebolo málo, bývalý generálny riaditeľ SC KSK Anton Trišč bol zadržaný NAKA a strávil niekoľko dní vo vyšetrovacej väzbe. A naďalej je stíhaný na slobode.

Správa ciest KSK Správa ciest KSK sa „preslávila" viacerými kauzami. Foto: SC KSK

Problém je, že využívanie techniky, za ktorú platí SC KSK nemalý nájom, je stále nízke. Na skutočnosť opäť upozorňuje krajský poslanec Miloš Ihnát, ktorý sa dianiu okolo SC KSK venuje už niekoľko mesiacov. „Čaká nás očakávaný výsledok kontroly od hlavného kontrolóra KSK Hudáka aj k zisteniam pri využívaní techniky z 30-miliónovej zmluvy o nájme na 8 rokov. Naozaj ma bude zaujímať, či kontrolór analyzoval aj cenu za prenájom Tatrovky, kde je rozdiel oproti ponuke 4-tisíc eur na mesiac v neprospech SC KSK. Pre upresnenie, firma Tempus ponúka nájom za tisíc eur s DPH na mesiac. No prenajímame si tú istú Tatru za 5-tisíc eur s DPH na mesiac!“ poukazuje Ihnát na nezrovnalosti.

Dodal, že ho zaujíma, ako mu hlavný kontrolór túto sumu obháji. „Čakám aj na vysvetlenie týkajúce sa využitia prídavného zariadenia, ktoré je tiež súčasťou drahého prenájmu. Pritom som ho našiel zarastené burinou. Logika hovorí, že to zariadenie vôbec nebolo využívané. Sú to verejné financie – naše dane,“ dodal poslanec.

Na slabé využívanie techniky poukázal už skôr. No zarazili ho aj čísla za posledné tri mesiace. Ide o obdobie od augusta do 1. decembra 2023. „Sú to žalostne nízke čísla jednej nemenovanej prevádzky Správy ciest KSK. Predpokladám, že tie čísla sú podobné vo viacerých prevádzkach tejto krajskej organizácie. Stále som tvrdil a tvrdím, že prenajatá technika musí byť využívaná mesačne v priemere aspoň na 70 %. No čísla sú stále veľmi nízke. Listinné dôkazy mám k dispozícii,“ upresnil Ihnát s tým, že v súčasnosti obvinený Trišč dosiaľ nevykonal zázrak návratnosti finančných prostriedkov, a to prenajímaním iným spoločnostiam. Narážal na Triščovu obhajobu prenájmu techniky na krajskom zastupiteľstve pred niekoľkými mesiacmi. Vtedajší generálny riaditeľ SC KSK totiž tvrdil, že nájom sa mal takto kompenzovať.

Zatiaľ sa tak nestalo, práve naopak. Pritom pri niektorých kusoch techniky je využiteľnosť 30 či 40 percent, no niekde je to ešte menej. Ako sme už písali, Banskobystrická regionálna správa ciest (BBRSC) tento rok čiastočne obnovila vozový park. „Formou verejného obstarávania bolo spolu nakúpených 71 kusov mechanizmov. Konkrétne 18 sypačov, 17 traktorových kosačiek, 17 traktorových bagrov a 19 valníkov do 3,5 tony,“ uviedla manažérka pre komunikáciu a PR BBRSC Martina Straková.

Treba dodať, že niektoré stroje sú po prispôsobení použiteľné na zimnú aj letnú údržbu ciest. BBRSC tak celkovo za 71 kusov techniky zaplatila približne sedem miliónov eur bez DPH. Ako akciovka si ju môže odrátať. No aj s DPH je konečná suma približne 10 miliónov eur. „V niektorých špecifických prípadoch si techniku prenajímame, no skutočne krátkodobo, na nevyhnutný čas,“ dodala Straková. Ide o približne rovnaký počet techniky, akú si SC KSK prenajala.

Nielen Ihnáta, ale aj novinárov minulý mesiac zaujímalo, či a koľko služobných motorových vozidiel môžu využívať zamestnanci na súkromné účely. Ide o to, že dočasne poverený generálny riaditeľ SC KSK Peter Vaľko jedno z vozidiel používal na súkromné účely, no za PHM akosi „zabudol“ zaplatiť. Preto sa Ihnát pýtal aj na to, akým spôsobom sa vykonáva zúčtovanie súkromných ciest, ako aj na to, aká interná smernica či predpis upravujú používanie služobných áut na súkromné účely.

Po mimoriadnom novembrovom krajskom zastupiteľstve predseda KSK Rastislav Trnka uviedol, že do konca roka Vaľko všetko zaplatí. Ešte začiatkom týždňa Košický Štandard oslovil Košický samosprávny kraj s otázkami týkajúcimi sa využiteľnosti techniky, ako aj toho, či riaditeľ Vaľko už zaplatil PHM, ktoré minul na súkromné cesty. Odpoveď sme doteraz nedostali. Podľa našich informácií má Vaľko v súčasnosti používať služobný biely pikap Toyota Hilux. Auto vraj nemá sledovanie cez GPS, takže sa s ním dá jazdiť kdekoľvek. Je to len o poctivosti zamestnanca, či prizná aj používanie na súkromné účely. Ako už bolo spomenuté, odpovede sme nedostali, no budeme sa pýtať a zisťovať aj naďalej.


Na najkontroverznejší zákon, ktorý je súčasťou konsolidačného balíčka, sa pozreli európski centrálni bankári. Udialo sa tak po jeho schválení, pritom podľa pravidiel mal kabinet počkať na stanovisko ECB.
Prejsť na článok
Obyvateľa mestskej časti Barca pobúrili informácie, ktoré sa objavili v súvislosti s pobytom predsedu Košického samosprávneho kraja v Kolumbii. Spozornel najmä kvôli nezrovnalostiam v projekte, ktorému tam Trnka robil masívnu kampaň.
Prejsť na článok