Ožije ešte v Bratislave legendárny propeler alebo je to len „mŕtvy" projekt patriaci histórii?

BRATISLAVA – Dunajské nábrežie a jeho promenáda predstavujú jedno z najatraktívnejších a najvzácnejších území mesta. Niekdajšia kyvadlová plavba do Petržalky, takzvaný propeler, aj jej prislúchajúce budovy majú pre našinca ikonický charakter a tvoria súčasť historického dedičstva Bratislavy. Zostane ale budova propeleru spomienkou na dávnu slávu plavby po Dunaji?

Propeler, loď Kamzik Posledný z propelerov, hrdzavie v bratislavskom prístave. Foto: BKIS

Pre Bratislavu je obnova verejnej lodnej dopravy už aspoň 20 rokov aktuálna a zaujímavá výzva. Vzhľadom na stále preplnenejšie cesty by mohlo využitie potenciálu rieky ponúkať odľahčenie premávky na nábreží, aj zaujímavú alternatívu, a to nielen pre turistov. Budova propeleru na staromestskej strane by tak bola prvou zastávkou lodnej „MHD“.

Vyše sto rokov sme sa cez Dunaj plavili, v súčasnosti nám ale zostali len lávky na mostoch

Starší Bratislavčania si radi spomenú na časy, keď brehy Dunaja spájala pravidelná lodná doprava. Najmä počas víkendov a najviac počas sviatkov sa celé rodiny vozili za pár halierov katamaránom Kamzík na petržalskú stranu. Tam navštívili legendárny Lunapark, prešli sa parkom v Sade Janka Kráľa, občerstvili sa v podnikoch na nábreží. A zasa plávali loďou späť. Pre dospelých pohodlný výlet, pre deti zaručený zážitok. Projekt lodnej prepravy cez Dunaj je už, žiaľ, 21 rokov mŕtvy. Tristný je aj pohľad na obľúbenú loď Bratislavčanov – katamarán – Kamzík, ktorý hrdzavie a chátra v bratislavskom prístave. Už len veľkí optimisti dúfajú, že dostane novú šancu.

Propeler historicky fungoval v Bratislave od roku 1893 do roku 2003. Podnikateľ Heinrich Hörnes začal v roku 1891 prevádzkovať tri lode, ktoré kyvadlovým spôsobom premávali medzi dunajskými brehmi. Ľudia lode využívali hlavne na cestu za kaviarňami a kúpaliskom na petržalskom nábreží.

Za 110 rokov pokojnej prevádzky bolo na Dunaj trvalo nasadených až sedem plavidiel. Zo sedmičky lodí sa dochovali dodnes dve. Okrem katamaránu Kamzík aj bočno-kolesový parníček Devín (ten sa pôvodne volal Dunaj). Pôvabný parníček bol v prevádzke najdlhšie. Medzi rokmi 1932 až 1968. Zachoval sa len jeho trup, zabudnutý kdesi vo Vlčom hrdle.

Posledný propeler hrdzavie v prístave a úplne zbytočne.

Katamarán Kamzík premával ako historicky posledný propeler v rokoch 1978 až 2003. Celých 25 rokov jazdil bezpečne medzi Petržalkou a Starým Mestom, v polhodinových intervaloch, v sezóne od 1. mája do neskorej jesene. Ľudia radi sedeli na jeho otvorenej palube, nechali sa ovievať vánkom, mali bezprostredný kontakt s vodou. Kamzík si takto získal popularitu a bol atrakciou Bratislavy.  

Už 15 rokov ale loď chátra v bratislavskom prístave. Pritom ešte pred takými 5 až 7 rokmi by sa dala loď opraviť a spojazdniť. Trup plavidla by bolo, samozrejme, potrebné zbaviť hrdze a veľké investície by išli do výmeny a modernizácie tesnení, agregátov aj motorov. V dnešnej dobe by sa dalo ale uvažovať aj o využití ekologickejšieho elektromotora, ktorý sa bežne používa v Holandsku, Švédsku či Dánsku na kompách a menších trajektoch.

Kým by na Kamzík nastúpil prvý pasažier, loď by musela rekonštrukciou splniť všetky platné technické požiadavky a získať lodné dokumenty. To by si vyžiadalo veľké finančné náklady, no pravidelnou prevádzkou by sa investícia aj rýchlo vrátila. Katamarán Kamzík je zaujímavý aj tým, že loď je naša – bola totiž kompletne postavená v závode Lodenica Bratislava.

V súčasnosti sú možnosti prepravy loďou po Dunaji značne obmedzené

Pokiaľ chcete obdivovať krásy hlavného mesta z lode, ponuka roku 2024 je minimálna. Od 27. apríla do 27. októbra 2024 sa môžete previezť loďou na dvoch výletných okruhoch. Jeden je krátky – bratislavský, druhý smeruje k hradu Devín a späť. Tretím okruhom v 5 termínoch, od júna do septembra, je Gabčíkovský okruh, kde plavba trvá až sedem hodín. No možno ani vôbec nikam nevyplávate.

Kapitán totiž zapne motory len vtedy, ak je predaných minimálne 100 lístkov. Samostatným projektom je rýchloloď spoločnosti Twin City Liner, ktorá poskytuje otvorenú a uzavretú palubu. Zatvorená paluba lode má panoramatické okná, čiže sa plavba uskutoční za každého počasia. Dĺžka plavby je 75 minút v smere Viedeň → Bratislava / 90 minút v smere Bratislava → Viedeň.

Na osud katamaránu Kamzík, ako aj na možnosť obnovenia premávky propeleru na Dunaji, sa redakcia Bratislavského Štandardu informovala aj na Magistráte hlavného mesta ako aj vo Verejnom prístave v Bratislave. Do uzávierky článku sme však žiadnu odpoveď od oslovených nedostali.  

Loď Harmónia robí vyhliadkové plavby po Dunaji obľúbené najmä v lete. Foto: Prístav Bratislava
Rýchly katamarán je alternatívnou dopravou do Viedne a späť. Foto: Prístav Bratislava
Vyhliadková plavba k Devínu, to sú aj nezvyčajné pohľady na naše pamiatky. Foto: Prístav Bratislava
Plavebné komory vodného diela v Gabčíkove sú jedinečnou atrakciou. Foto: Prístav Bratislava