Akým marketingom lákajú ukrajinské jednotky regrútov

Mnohé ukrajinské armádne jednotky tvrdia, že oficiálny odvodový systém je nefunkčný, ťažkopádny a skorumpovaný. Reportáž New York Times popisuje ich vlastné náborové kampane, ktoré majú nielen doplniť vojnou vyčerpané stavy, ale najmä získať vojakov schopných a ochotných bojovať.

Reklama na 67. samostatnú mechanizovanú brigádu, súčasť ukrajinských ozbrojených síl, v Kyjeve. Foto: Brendan Hoffman/New York Times

Reklama na 67. samostatnú mechanizovanú brigádu, súčasť ukrajinských ozbrojených síl, v Kyjeve. Foto: Brendan Hoffman/New York Times

Na bilbordoch vo veľkosti mrakodrapov sú zobrazené útočné jednotky v bojovom výstroji vychádzajúce z plameňov. Na plagátoch na uliciach vojaci vyzývajú okoloidúcich, aby sa prihlásili, a vyhlasujú, že „víťazstvo je vo vašich rukách". Ak si sadnete do vysokorýchlostného vlaku, je pravdepodobné, že v televízii sa budú objavovať reklamy na pracovné miesta pre operátorov dronov.

Úhľadné náborové kampane plné nacionalistického zápalu sa v posledných mesiacoch v hlavnom meste Kyjeve a ďalších ukrajinských mestách stali všadeprítomnými. Sú azda najviditeľnejším znakom snahy o doplnenie ukrajinských jednotiek, ktoré boli vyčerpané viac ako dva roky trvajúcou brutálnou vojnou – snahy, ktorá je podľa odborníkov a úradníkov kľúčová na odrazenie vytrvalých ruských útokov.

Väčšina kampaní však nie je dielom politického a vojenského vedenia krajiny. Ide o iniciatívy brigád s nedostatkom vojakov, ktoré vzali veci do vlastných rúk a vyhýbajú sa oficiálnemu mobilizačnému systému, ktorý je podľa nich nefunkčný a často povoláva ľudí, ktorí nie sú schopní a ochotní bojovať.

„Tieto kampane sú oveľa účinnejšie, pretože získavame presne tých ľudí, ktorých potrebujeme," povedal Dmytro Koziatynskyi, vojenský zdravotník, ktorý sa stal náborárom v prápore Da Vinciho Vlci, ten vznikol ako polovojenské krídlo koalície krajne pravicových politických strán po ruskej anexii Krymu v roku 2014.

Prápor, ktorý bol v súčasnosti začlenený do ukrajinských ozbrojených síl, hľadá približne 500 nových členov a inzeruje rôzne pracovné pozície, ako sú zdravotníci, mechanici a sapéri, ženisti, ktorí zneškodňujú mínové polia. Pracovníci náborových centier vedú zdĺhavé pohovory a snažia sa nájsť pozície, ktoré by zodpovedali schopnostiam uchádzačov. Ľudia môžu po niekoľkých dňoch výcviku odísť, ak nie sú spokojní.

Alina Mykhajlovová (druhá zľava), Serhij Filimonov (uprostred) a ďalší príslušníci práporu Da Vinciho Vlci, ktorý je teraz súčasťou ukrajinských ozbrojených síl, počas otvorenia náborového centra v Kyjeve minulý mesiac. Foto: Brendan Hoffman/New York Times

„Je to ako rande," povedal Koziatynskyi v nedávno otvorenej náborovej kancelárii práporu v centre Kyjeva, ktorá je pokrytá logami troch vlkov ceriacich tesáky. „Snažíme sa čo najviac vysvetliť, čo od týchto ľudí očakávame a čo môžu očakávať od nás."

To je veľká zmena oproti mobilizačnému procesu v armáde, ktorý neumožňuje ľuďom vybrať si svoju pozíciu. Mnohí Ukrajinci sa obávajú, že ak budú povolaní, budú bez dostatočného výcviku poslaní rovno do zákopovej vojny. Podľa kritikov je oficiálny nábor príliš agresívny a poznačený byrokraciou a korupciou v sovietskom štýle.

Oleksandr Pavľuk, veliteľ ukrajinských pozemných síl, v nedeľu 24. marca povedal, že kritika oficiálneho mobilizačného procesu je pre vojnové úsilie neužitočná. „Meníme sa, vnímame svoje nedostatky a každý deň pracujeme na tom, aby sme sa stali lepšími," povedal.

Vysoký ukrajinský vojenský predstaviteľ, ktorý pod podmienkou zachovania anonymity hovoril o citlivej téme, uviedol, že brigády môžu slobodne viesť vlastné náborové kampane, ale armáda ich aktivity monitoruje.

Vo vojne, v ktorej sú vojaci neustále pod paľbou dronov a delostreleckých granátov, je riziko boja vo frontových jednotkách, ako sú Da Vinciho Vlci, naďalej veľmi vysoké.

Brigáda sa však podobne ako mnohé iné snažila zmierniť obavy ľudí zo vstupu do vojenskej jednotky a apelovať na ich vlastenectvo pomocou propagačnej kampane, ktorá bola oveľa rozsiahlejšia ako niekoľko fádnych náborových plagátov vlády.

Turnaj organizovaný príslušníkmi tretej útočnej brigády ukrajinskej armády, ktorá je súčasťou ukrajinských špeciálnych síl. Jednotlivé vojenské brigády na Ukrajine začali s vlastným náborom. Foto: Brendan Hoffman/New York Times

„Je to ako na trhu," povedal Myroslav Hai, dôstojník zodpovedný za civilno-vojenské vzťahy v brigáde špeciálnych síl Ivan Bohun, ktorá bojovala na frontovej línii. „Musíte sa snažiť nájsť ľudí prostredníctvom marketingových metód."

Zdá sa, že väčšina brigád podporuje svoje reklamné a náborové aktivity formou crowdsourcingu výziev na získanie pracovnej sily a vybavenia. Brigáda Da Vinciho Vlci napríklad uviedla, že pri navrhovaní a výrobe svojich inzerátov sa spolieha na sieť podporovateľov a že jej kanceláriu bezplatne poskytol kyjevský mestský úrad.

Potreba doplnenia ukrajinských ozbrojených síl je zrejmá už niekoľko mesiacov. Prezident Volodymyr Zelenskyj nedávno uviedol, že vo vojne bolo zabitých 31-tisíc vojakov, čo je s najväčšou pravdepodobnosťou podhodnotený počet obetí. Vojenskí velitelia ho vyzvali, nech zvýši počet odvedencov, čo by nahradilo straty a pomohlo vydržať ďalší rok prudkých bojov.

Mobilizačný zákon, ktorý by dopomohol rozsiahlemu náboru, sa však v parlamente už niekoľko mesiacov odkladá.

Účastníci turnaja tretej útočnej brigády pri Kyjeve. Foto: Brendan Hoffman/New York Times

Dôstojníci brigád sa medzitým sťažovali, že branci prijatí oficiálnym systémom sú často príliš starí, v zlom zdravotnom stave a bez motivácie. Alina Mykhailovová, dôstojníčka práporu Da Vinciho Vlci, uviedla, že z 200 brancov, ktorých brigáda prijala, iba 25 prejavilo chuť bojovať.

„Našou úlohou je rýchlejšie získavať dobrovoľníkov, aby sme mali menej absolútne nemotivovaných ľudí," povedala Mykhailovová.

Hlavným motorom tohto úsilia bola stránka jednotky na Instagrame, ktorú sleduje takmer 50-tisíc ľudí. V ostatných týždňoch Da Vinciho Vlci zverejnili niekoľko videí, ktoré vysvetľujú prácu sapérov a operátorov dronov alebo v ktorých sa vojaci pripravujú na pozemný útok.

V kancelárii visí veľký plagát bývalého veliteľa Dmytra Kotsiubaila, ktorému po tom, ako minulý rok padol v boji, vystrojili štátny pohreb. Spolu s jeho plagátom sú vyvesené fotografie príslušníkov práporu v civilnom a vojenskom oblečení, čo naznačuje, že vojakom sa môže stať každý.

Muž vešia portrét Dmytra Kotsiubaila, známeho pod prezývkou Da Vinci, jedného z najznámejších ukrajinských bojovníkov a veliteľa práporu, ktorý bol zabitý minulý rok pri Bachmute. Foto: Brendan Hoffman/New York Times

Náborový pracovník Evhenii Hryhoriev sediaci za stolom sa spýtal Olega Greška, štíhleho 20-ročného mladíka s malou kozou briadkou, ktorý v jedno nedávne popoludnie vošiel do náborovej kancelárie práporu, čo chce robiť. „Pechota," odpovedal Greško rýchlo.

Ďalší nováčik, Maryna Kovalenko, ktorá absolvovala výcvik v prápore a plánuje pracovať ako úradníčka, povedala, že ju zaujal individuálny prístup jednotky. „Tu máte možnosť vybrať si, čo vám najviac vyhovuje, a hovoriť o tom," povedala.

Mnohé brigády si osvojili tento prístup, pretože si uvedomujú, že v čase vojny si ľudia chcú „vybrať a kontrolovať svoju budúcnosť v armáde", povedal Vladyslav Greziev, šéf spoločnosti Lobby X, jednej z najväčších ukrajinských online náborových platforiem, ktorá vytvorila špeciálnu sekciu pre prácu v armáde.

Greziev uviedol, že približne 500 armádnych jednotiek zverejnilo na tejto platforme pracovné miesta, pričom bolo inzerovaných približne 3 200 pozícií a prijatých takmer 80-tisíc žiadostí. Uchádzači si môžu nájsť pozíciu, ktorá im vyhovuje, kliknutím na tematické hashtagy, ktoré zužujú vyhľadávanie.

Brigády inzerujú mnoho nebojových pozícií, napríklad kuchára pre vojenskú rozviedku a digitálneho dizajnéra v útočnej brigáde, a sľubujú aj dobré vybavenie a lepší výcvik, než aký dostávajú branci.

Koziatynskyi z Da Vinciho Vlkov povedal, že medzi jednotkami „existuje určitá konkurencia", aby prilákali najlepších regrútov. Povedal, že tretia útočná brigáda, pobočka ukrajinských špeciálnych síl, „zatiaľ vyhráva", čiastočne vďaka svojej silnej prítomnosti na sociálnych sieťach.

Ľudia, ktorí sa zúčastňujú na turnaji tretej útočnej brigády. Mnohé vojenské jednotky sa chopili iniciatívy a robili nábor na vlastnú päsť, nedôverujúc oficiálnemu systému v tom, že im poskytne schopných a ochotných brancov. Foto: Brendan Hoffman/New York Times

Náborové plagáty brigády sú v uliciach Kyjeva ťažko prehliadnuteľné. Zobrazujú ukrajinské útočné jednotky, ktoré čelia vojakom podobným zombi, ktorí majú byť Rusmi, na pozadí západu slnka. „Bojujte," píše sa na plagátoch veľkými oranžovými písmenami.

Jednotka sa tiež snaží preklenúť priepasť medzi civilným obyvateľstvom a vojenským personálom a každých niekoľko mesiacov organizuje vojnové hry so zbraňami, ktoré strieľajú plastové projektily, mimo Kyjeva, kde sa verejnosť môže stretnúť so záložníkmi a inštruktormi brigády.

Reklama na ukrajinskú vojenskú brigádu Da Vinciho Vlci na veľkom digitálnom displeji pred nákupným centrom Gulliver v Kyjeve. Foto: Brendan Hoffman/New York Times

Semen Gagarin, 33-ročný manažér v spoločnosti vyrábajúcej med, povedal, že si nemyslí, že kampaň zmení názor tých, ktorí odmietajú slúžiť.

Keď však stál pri náborovom plagáte v centre Kyjeva, priznal, že „to na všetkých vyvíja väčší tlak" a môže to presvedčiť ľudí, ktorí doteraz váhali, či narukovať. Niekoľko priateľov v telocvični, ktorú navštevuje, sa rozhodlo vstúpiť do tretej útočnej brigády, povedal.

„Toto je naša šanca získať motivovaných ľudí," povedal Koziatynskyi. „Každý ich chce."

Článok pôvodne vyšiel v denníku New York Times. Všetky práva vyhradené.