Elektrické kolobežky čelia kritike pre bezpečnosť. Aktivisti ich chcú definitívne zakázať

TRENČÍN – Elektrické kolobežky patria k najvyužívanejším prostriedkom osobnej mobility. V niektorých prípadoch je však s ich používaním spojená veľká dávka arogancie. Na stole preto leží petícia za ich zákaz.

Elektrické kolobežky čelia kritike pre bezpečnosť. Elektrické kolobežky čelia kritike pre bezpečnosť. Foto: Dano Veselský/TASR

Poďme na chvíľu do sveta. V dôsledku tragických stretov s chodcami a sústavných porušovaní pravidiel pri využívaní zdieľaných elektrických kolobežiek, sa francúzsky Paríž, ako jedno z prvých veľkých európskych miest, rozhodol úplne zakázať ich používanie. 

Dôvod je celkom prostý. Pri krátkodobom prenájme sa ku kolobežkám dostávajú ľudia, ktorí nemajú dostatočné skúsenosti a často si nerobia príliš ťažkú hlavu z pravidiel. Elektrické kolobežky v osobnom vlastníctve sa však po meste môžu naďalej preháňať.

Stopka elektrickým kolobežkám

U nás sa v poslednom čase tiež stupňujú diskusie o ich používaní, najmä v mestských oblastiach. Podobné prípady, ako sú tie francúzske, osvetľuje aj slovenská petícia za obmedzenie týchto prostriedkov na chodníkoch a peších zónach, pričom kladie dôraz na množstvo problémov, ktoré sú s nimi spojené. 

Autor iniciatívy Miloš Beladič v niekoľkých bodoch upozorňuje na nedodržiavanie dopravných predpisov, nedostatočnú bezpečnosť jazdy a často aj neoprávnené parkovanie na chodníkoch.

Užívateľmi elektrických kolobežiek sú často mladí ľudia, ktorí sa rozhodnú pre túto formu dopravy z dôvodu jednoduchosti a rýchlosti. Avšak nedostatok skúseností a zodpovednosti môže viesť k nebezpečným situáciám nielen pre nich samých, ale aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky.

Znenie petície, ktorú v čase uzávierky podpísalo 2 454 ľudí, si môžete prečítať tu.

Tragédia v Trenčíne

Nie tak dávno (v roku 2023) boli Trenčania svedkami tragického stretu opitého kolobežkára s chodkyňou. Doterajšie vyšetrovanie preukázalo, že 30-ročný vodič elektrickej kolobežky narazil do 63-ročnej ženy, ktorá prechádzala cez štvorprúdovú cestu mimo priechodu pre chodcov. Obaja spadli na cestu, pričom chodkyňa utrpela vážne zranenia, ktorým po prevoze do nemocnice podľahla.

„V tejto trestnej veci bola obžaloba prokurátora doručená Okresnému súdu Trenčín 14. februára tohto roku. Sudkyňa termín hlavného pojednávania vytýčila na 22. mája, pojednávať sa bude na pracovisku Okresného súdu Trenčín v Považskej Bystrici,” potvrdil pre Trenčiansky Štandard Roman Tarabus, hovorca Krajského súdu v Trenčíne.

Mesto o zákaze neuvažuje

V meste Trenčín však o zákaze používania elektrických kolobežiek nateraz neuvažujú. Po zimnej sezóne sú obyvateľom opäť k dispozícii. Ich maximálna rýchlosť je 25 km/h, v peších zónach a na vybraných úsekoch mesta je automaticky znížená na 10 km/h.    

„Tak, ako dokážu niektorí jazdiť bezohľadne na kolobežke, takisto to mnohí robia aj na bicykloch, autách či motorkách. Podľa nás ale zákaz nie je riešením. Je to o ľuďoch, ktorých sa snažíme edukovať každý rok aj čo sa týka jazdy na elektrických kolobežkách, venujeme sa samostatne jazde a parkovaniu na zdieľaných kolobežkách v meste a samostatne vo všeobecnosti jazde na elektrických kolobežkách,” uviedla pre redakciu hovorkyňa mesta Erika Ságová.

Na webe mesta je už od roku 2020 zverejnená mapa s vyznačenými hranicami mesta, zónami s obmedzeným parkovaním a obmedzenou rýchlosťou zdieľaných kolobežiek, ako aj s miestami, kde je vždy ráno kolobežky po nočnom nabíjaní možné nájsť. Pozrieť si ju môžete tu.