BRATISLAVA – Mestské zastupiteľstvo hlavného mesta SR Bratislavy podporí zámer zriadenia Múzea lodnej dopravy v areáli Zimného prístavu v Bratislave. Nachádzajú sa v ňom vzácne historické kultúrne pamiatky.
Ako už sám názov Zimný prístav naznačuje, bol to práve on a stále je, kde voda v zime nezamŕza. V minulosti bol teda akýmsi „útočiskom” lodí v období vysokej vody a ľadochodu. Slúžil na prezimovanie lodí v čase nepriaznivých plavebných podmienok a taktiež si tu kotviace lode mohli robiť údržbu či opravu.
Zimný prístav vznikol v rokoch 1897 až 1907 v prvom rade ako zimovisko lodí. Plnil však aj dôležitú funkciu rozvoja obchodu. Pomáhal tak nielen Bratislave, ale aj menším mestám a obciam, ktorých lokalitou je práve miesto pri Dunaji.
Prístav bol neodmysliteľným dopravným spojením mesta so zahraničným obchodom. Postupom času sa z neho stal jeden z najväčších riečnych prístavov v strednej Európe.
V súčasnosti Zimný prístav slúži na prekládku a skladovanie sypkých materiálov (ruda a iné suroviny) medzi železničnými vagónmi a nákladnými člnmi.
Na národné kultúrne pamiatky v prístave, ktoré sú dnes prevažne v schátranom stave, som sa bola pozrieť osobne. Dá sa povedať, že všetky klenoty tohto prístavu sa nachádzajú hneď na začiatku, no oplatí sa prejsť a pozrieť si celý prístav až po Prístavný špic. To je miesto označujúce vchod pre lode a plavidlá, ktoré tu mali v minulosti veľkú premávku.
Vo veľkom riečnom prístave sa nachádzajú dva bazény (severný a južný). Pozrime sa bližšie na päť národných kultúrnych pamiatok.
Obrovský remorkér Šturec, dlhý takmer 60 metrov, bol vyrobený v roku 1937 tou istou nitovanou technológiou ako slávny Titanic. Obrovská loď s váhou 350 ton, ktorá sa v minulosti volala Štúr, je národnou kultúrnou pamiatkou od roku 2011.
Tento technický skvost je najstaršia zachovaná loď na Slovensku. Vďaka Múzeu dopravy a nadšencom prešiel rekonštrukciou. Je umiestnený hneď na unikátnom lanovom navijakovom lodnom výťahu.
Lodný výťah je dodnes funkčný. Skladá sa zo siedmich koľajových dráh, ktoré ešte aj v súčasnosti dokážu vytiahnuť plavidlo na breh. Je teda unikátny svojím technickým riešením. Bol postavený v roku 1940 na brehu južného bazéna.
Lodná dielňa z roku 1943 sa nachádza hneď za výťahom, zo všetkých pamiatok je asi v najhoršom stave. Na veľkej presklenej hale sú v streche diery. Po jej rekonštrukcii by práve v nej mohlo vzniknúť lodné múzeum.
Najstaršou dochovanou stavbou v prístave (1904), no zároveň aj zrekonštruovanou, je secesná prečerpávacia stanica odpadových vôd. Bratislavská vodárenská spoločnosť ju však podľa najnovších informácií plánuje naďalej rekonštruovať.
Dom lodníkov od architekta Júliusa Lehockého je národnou kultúrnou pamiatkou od roku 2008. Bol postavený v roku 1940. Keď sa naň pozriete, určite vám pripomenie svojím tvarom vizuál lode. Kedysi tu bývali izby pre ubytovanie lodných posádok, jedáleň a kancelárie. V budove sa v minulosti konali aj rôzne spoločensko-kultúrne podujatia.
Počas mojej návštevy sa v Dome lodníkov nachádzali stavební pracovníci, ktorí z vnútra vypratávali nepotrebné veci. Zdá sa teda, že v prístave je v týchto kultúrnych pamiatkach ruch a Múzeum lodnej dopravy sa posúva ďalej ku svojmu vzniku.
Mimo prístavu sa ešte nachádza Sklad č. 7, ktorý je ale dnes úplne prekrytý novostavbou Eurovea 2. V prístave sa dajú vidieť aj staré žeriavy, ktoré sa vynímajú na brehoch a vidíte ich aj z Prístavného mosta. Niektoré zo žeriavov už majitelia rozobrali, keďže tie zákonom chránené neboli.
V Zimnom prístave okrem legendárneho remorkéra Šturec nájdete aj iné technické pamiatky. Jednou z nich je aj ďalší remorkér Zvolen.
Mestské zastupiteľsvo odporučilo primátorovi mesta Bratislavy Matúšovi Vallovi, aby sa zohľadnili a zapracovali zmeny týkajúce sa „budúcich strategických a územno-plánovacích dokumentov hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy, v súlade s unikátnym potenciálom celej štvrte Zimný prístav, umožňujúcim vybudovanie Múzea lodnej dopravy na Dunaji.”
Taktiež vyzvalo Ministerstvo kultúry SR, Ministerstvo dopravy SR, Technické múzeum Košice, Verejné prístavy, a. s., Slovenské plavby a prístavy a. s., aby sa začali zaoberať návrhom zriadenia Múzea lodnej dopravy v areáli Zimného prístavu.
O pláne vybudovať v Zimnom prístave Múzeum lodnej dopravy sa hovorí už roky. Na jeho realizáciu je však potrebná spolupráca nielen mestskej časti a hlavného mesta, ale aj Ministerstva kultúry SR, Ministerstva dopravy SR a Verejných prístavov, a. s., ktoré sú vlastníkmi pozemku.
Na realizáciu bude totiž potrebná veľká finančná a organizačná iniciatíva.