BRATISLAVA – Pred pár dňami sa začala realizácia úprav organizácie dopravy na ulici Podháj v bratislavskej mestskej časti Lamač. Termín tejto reorganizácie sa niekoľkokrát posúval.
Nový spôsob vedenia dopravy by mal podľa vyjadrenia z mestskej časti Lamač zvýšiť bezpečnosť na ceste, ktorá bola naprojektovaná v 70. rokoch a dimenzovaná na masívnu výstavbu na plánovanom sídlisku Zelená hora, ktorá sa nakoniec nerealizovala. Týkať sa má križovatky ulíc Podháj, Studenohorská a Podlesná.
Za návrhom stojí občianske združenie Cyklokoalícia, ktorá sa z realizácie teší na svojej sociálnej sieti. „Finálne riešenie vychádza z projektu, ktorý sme dali vypracovať a darovali mestu ešte v roku 2018, keď sa na ulici kompletne menil asfalt, čo bolo príležitosťou pre jej úpravu,“ uvádza sa vo vyjadrení Cyklokoalície.
Zmeny sú realizované hlavným mestom a ich realizácia sa niekoľkokrát posúvala. Naposledy bolo nové dopravné značenie určené cestným správnym orgánom ešte na začiatku novembra minulého roku a malo byť prevedené do 6 mesiacov. Aj teraz sa tak teda realizácia robí na poslednú chvíľu.
Nové dopravné riešenie by malo byť uskutočnené v troch etapách. Prvou sú úpravy realizované v priestore samotnej križovatky, kedy na nej pribudne 11 ostrovčekov z lepených obrubníkov. Súčasťou bude aj vybudovanie ďalších ostrovčekov pri priechode pre chodcov pri autobusovej zastávke Podháj.
Druhou etapou bude zosúladenie vodorovného a zvislého dopravného značenia, kedy príde rovnako k zmene parkovania zo šikmého na pozdĺžne. A treťou je vyznačenie, nasvietenie a debarierizácia troch priechodov pre chodcov v hornej časti ulice pri zastávkach Studenohorská a Klanec.
Podľa mestskej časti Lamač na mieste križovatky prebehol v minulom roku prieskum a monitoring pohybu jednotlivých účastníkov cestnej premávky a zároveň anketa medzi chodcami. K jej realizácii sa rovnako prihlásilo občianske združenie Cyklokoalícia.
Z výsledkov prieskumu vyplynulo, že 13 percent peších túto križovatku považuje za nebezpečnú alebo veľmi nebezpečnú. Prieskum sa uskutočnil aj medzi rodičmi a žiakmi ZŠ, z ktorých až 29 percent nepovažuje okolie školy za bezpečné, a to hlavne z dôvodu vysokej rýchlosti jazdy na ulici Podháj či nebezpečného pešieho prechádzania ulice cez túto križovatku.
V okolí križovatky sa v roku 2023 preto vykonali aj viaceré merania rýchlosti. Podľa informácií z mestskej časti Lamač viac ako polovica vozidiel na tomto mieste prekročila rýchlosť. Najvyššia nameraná rýchlosť bola 85 km/h. Z 318 zaznamenaných prejazdov až 5 vozidiel prekročilo maximálnu povolenú rýchlosť o 20 km/h. Rýchlosť o viac ako 10 km/h prekročilo každé ôsme vozidlo.
Novým zmenám nerozumejú najmä mnohí obyvatelia Lamača. Tí sa na sociálnych sieťach vyjadrujú, že si nepamätajú nejaký vážny incident na tejto ulici a hoci vítajú snahu mestskej časti a hlavného mesta zvýšiť bezpečnosť na cestách a priechodoch pre chodcov, realizované opatrenia v tejto časti sa im nepozdávajú.
„Dnes som tiež tadiaľ išiel. Toľko ostrovčekov v jednej križovatke som veru ešte nevidel. Skôr tam mali urobiť kruhový objazd, všetko by bolo jednoduchšie, miesta je tam dosť,“ uviedol k novej organizácii dopravy diskutujúci obyvateľ Lamača Marián.
Podobne sa vo svojom komentári vyjadrila aj Michaela. „Budeme mať viac ostrovčekov na m2 ako obyvateľov. Gratulujem tomu expertovi, ktorý takéto niečo vymyslel, zjavne tade nikdy v živote neprešiel autom a tobôž nie pešo. Nezabudnite tam dať ešte spomaľovače a semafor, aby sa skvalitnila doprava pre obyvateľov Lamača,“ kritizovala nové riešenie.
Či sú opatrenia na zvýšenie bezpečnosti realizované tým najlepším spôsobom, sa pýta aj samotná mestská časť. „Predpokladáme, že na potrebe zvýšenia bezpečnosti na Podháji panuje všeobecná zhoda. Otázkou je teda spôsob realizácie. Tých by pripadalo do úvahy viacero, no v rámci projektu, ktorého cieľom je dosiahnuť potrebné zníženie rýchlosti na širokej ceste, zaistiť bezpečnosť chodcov a vytvoriť priestor aj pre pohyb na bicykli, bolo zvolené práve toto riešenie,“ uvádza mestská časť Lamač na svojej webovej stránke.
Mestská časť Lamač zároveň uvádza, že ostrovčeky sú tvorené tak, aby sa dali v budúcnosti relatívne ľahko upravovať. S odstupom času chce teda pristúpiť k ďalším meraniam povolenej rýchlosti, ktoré by mali potvrdiť alebo vyvrátiť správnosť realizovaného opatrenia.
Ako uvádza Peter Netri na stránke Cyklokoalície, je to klasická križovatka, ktorá má vo svojich rohoch vybudované ostrovčeky.
Ich úlohou je ochrániť predovšetkým cyklistov, ale rovnako aj chodcov. Cyklista tak môže vykonať ľavé odbočenie v križovatke výrazne jednoduchšie a pravé odbočenie je úplne bez kolízie s motorovou dopravou.