Primátor Oľha schytal kritiku za plánované zmeny v MHD. Nešetril ho Hagyari ani Eštočák

PREŠOV – Prešovský Štandard už v marci informoval o plánovaných zmenách tarify mestskej hromadnej dopravy aj o zrušení 10-minútového lístka. Mesto však o nich dlho mlčalo. Ticho prelomil len nedávno primátor mesta, ktorý s informáciami vyrukoval pri príležitosti zavedenia parciálnych autobusov v Prešove. Od Prešovčanov, ale aj politikov zožal kritiku.

„Je návrh, aby zanikli 10-minútové lístky a ostali by len polhodinové,“ informoval primátor František Oľha s tým, že tie by boli drahšie o 20 centov.

V Prešove sa chystá zmena tarify mestskej hromadnej dopravy

Mohlo by Vás zaujímať V Prešove sa chystá zmena tarify mestskej hromadnej dopravy

Medzi ďalšie pripravované novinky patrí aj to, že ak cestujúci ostane visieť v zápche a uplynie mu 30-minútový limit zakúpeného lístka, bude si musieť označiť nový cestovný lístok.

Navrhované zmeny však nenechali chladným exprimátora a poslanca mestkého a župného zastupiteľstva v Prešove Pavla Hagyariho. Podľa neho ide o nezákonné a nezmyselné rozhodnutie mesta Prešov a Dopravného podniku mesta Prešov (DPMP).

„Cesta v MHD je de jure zmluva o preprave, kde sa občan zaväzuje zaplatiť cestovné a DPMP má záväzok dopraviť občana na stanovené miesto riadne a včas,” vysvetlil pre Prešovský Štandard Hagyari.

Cestujúcich MHD v Prešove čakajú zmeny. Známe sú už prvé z nich

Mohlo by Vás zaujímať Cestujúcich MHD v Prešove čakajú zmeny. Známe sú už prvé z nich

Zmluva o preprave je podľa jeho slov zmluvou podľa Občianskeho zákonníka, kde sú jasne stanovené povinnosti ako pre prepravcu (DPMP), tak aj pre občana. Dokonca je občan chránený aj spotrebiteľskou zmluvou, ktorou je voči svojvôli „monopolu“ chránený dobrými mravmi, silnejšou ochranou.

„Preto nie je možné požadovať od občana, aby zaplatil za službu znova, keď už raz zaplatil a je jedno, či je to napríklad meškanie autobusu či trolejbusu vinou tretej strany,” dodal. 

Hagyarimu sa nepáči ani pripravované zrušenie 10-minútového lístka a jeho nahradenie 30-minútovým. „Zaváňa to diktátom voči občanovi. Podrobím ešte aj toto analýze, lebo občan by nemal byť považovaný za ‚stádo hlúpych platcov‘. Práva a povinnosti musia byť vzájomne vyhovujúce,” ukončil.

Zamýšľané zmeny sa nepáčia ani poslancovi mestského zastupiteľstva mesta Prešov Martinovi Eštočákovi. „Som toho názoru, že Prešovčania a ‚neprešovčania‘ sa nemajú poskladať na plnenie volebných sľubov o MHD zadarmo,“ uviedol pre Prešovský Štandard.

Podľa neho je to dôsledok výstavby nového futbalového štadióna a jeho „neočakávané“ enormné náklady na mestský rozpočet. „Verím, že na najbližšom zastupiteľstve, tak ako pán primátor sľúbil, predloží návrh na zníženie svojho platu. Myslím si, že je na to veľa dôvodov a plánované zmeny v MHD sú jedným z nich,“ dodal. 

Podchod medzi autobusovou a železničnou stanicou je plný obmedzení. Uzavrie ho Prešov?

Mohlo by Vás zaujímať Podchod medzi autobusovou a železničnou stanicou je plný obmedzení. Uzavrie ho Prešov?

Proti zrušeniu 10-minútového cestovného lístka na MHD je na sociálnych sieťach sprístupnená petícia. Podľa nej 10-minútovým lístkom mesto podporí prestupovanie z áut do MHD. „Za 10 minút vieme cestovať po celom meste, do práce, škôl a na nákupy. Prilákame turistov a rozpočet mesta neutrpí,“ píše sa v nej.

Nová tarifa by mala začať platiť od júna.

Dopravný podnik mesta Prešov pripravuje tiež zavedenie platby kartou vo vozidlách mestskej hromadnej dopravy. Foto: redakcia