Spoločenstvo Signum – Dúhoví kresťania už niekoľko týždňov pozýva svojich fanúšikov na sociálnych sieťach na víkendovú duchovnú obnovu, ktorá sa má konať 17. až 19. mája v pútnickom dome v Marianke. Paradoxné na tom je, že spoločenstvo Signum dlhodobo vystupuje za uzákonenie homosexuálnych manželstiev a odmieta učenie katolíckej cirkvi o manželstve a sexuálnej morálke a verejne deklaruje, že ho chce zmeniť.
Duchovná obnova, či kampaň?
Možno preto očakávať, že toto spoločenstvo duchovnú obnovu pojme ako propagáciu svojej agendy a ďalšie podkopávanie učenia cirkvi – a to všetko symbolicky práve na pútnickom mieste v Marianke.
Svedčí o tom aj načasovanie akcie.
Práve 17. máj, kedy sa víkendový pobyt začína, totiž LGBT organizácie vyhlásili za Medzinárodný deň proti homo, bi, trans a intersexfóbii (IDAHOBIT), keďže v tento deň v roku 1990 vyradila Svetová zdravotnícka organizácia homosexualitu z medzinárodného zoznamu chorôb. Túto skutočnosť má pripomínať dúhová stužka, ktorej kúpu Signum v uplynulých dňoch veľmi aktívne propaguje na sociálnych sieťach.
Signum tiež 18. mája organizuje podujatie s názvom Túra dúhovej stužky z Marianky na Pajštún. Tá sa má začať práve pred pútnickým domom v Marianke.
Rehoľa hovorí o synodalite
Na otázku, prečo spoločenstvo Signum, ktoré vystupuje voči učeniu katolíckej cirkvi, získalo priestory na svoju akciu práve v Marianke, sme sa opýtali predstavených rehole Tešiteľov, ktorá je správcom pútnického domu v Marianke. Tí v odpovedi uviedli, že nedehonestujú ani nevylučujú nikoho, „teda ani veriace osoby menšinovej sexuálnej orientácie... komunikácia prebieha so všetkou slušnosťou a úctou. Ubezpečili nás o tom, že sú v kontakte aj s KBS, boli pozvaní aj na stretnutie v Nimnici. Taktiež sú zapojení do prebiehajúcej synody.“
„Kongregácia bratov tešiteľov nie je povinná schvaľovať každú skupinu, ktorá prichádza do pútnického domu za účelom duchovnej obnovy. Taktiež nie je povinná kontrolovať program duchovných obnov a hľadať články napísané a zverejnené skupinami, ktorým je zo strany kongregácie poskytnutá len ubytovacia služba,“ uvádza sa ďalej v odpovedi rehole.
Predstavení rehole zrejme reagovali na to, že sme im v otázke zaslali aj článok uvedený na stránke spoločenstva Signum, kde sa okrem iného tvrdí, že Bibliu "nemožno použiť proti trvalým zväzkom osôb rovnakého pohlavia". A to aj napriek tomu, že je v nej homosexuálny styk odsúdený na viacerých miestach, a to tak v Starom ako aj Novom zákone (napr. Leviticus 18:22 a 20:13; Prvý list Korinťanom 6:9-10; Prvý list Timotejovi 1:9-10).
Biskupi problém nevidia
Na problematiku sme sa pýtali aj Bratislavskej diecézy, pod ktorú Marianka spadá, odkiaľ sme od hovorcu Radovana Pavlíka dostali stručnú odpoveď: "Veríme, že Kongregácia bratov Tešiteľov zvážila všetky skutočnosti a nás ubezpečila, že urobí všetko, aby k naplneniu obáv, ktoré popisujete v otázkach, nedošlo."
Podobne na otázku reagovala aj Katarína Jančišinová, hovorkyňa Konferencie biskupov Slovenska (KBS), na ktorú sa rehoľa vo svojej odpovedi odvolala: „Ak spoločenstvo Signum – Dúhoví kresťania našlo priestor na duchovnú obnovu v pútnickom dome, ktorý je v správe Kongregácie bratov Tešiteľov, rehoľa tak mohla rozhodnúť podľa vlastného uváženia ako samostatný cirkevný subjekt. KBS jej nedáva odporúčania či záštitu ani pri iných podujatiach, ktorým ponúka svoj priestor,“ znela odpoveď.

Na otázku, či rehoľa správne chápe synodalitu, na ktorú sa vo svojej odpovedi odvolávala, hovorkyňa uviedla, že „synodalitu je potrebné chápať a praktizovať autenticky, teda v skutočnom rozlišovaní pôsobenia Ducha Svätého. Takto prežívaná synodálnosť v cirkvi vedie k hlbokej duchovnej skúsenosti a posilňuje jednotu cirkvi. Pápež zároveň opakuje, že cirkev je dom pre všetkých a vítaný je každý.“
Cirkevný právnik to vidí inak
Inak vidí situáciu cirkevný právnik profesor Ján Duda. Ten v reakcii na odpovede rehole a biskupov uvádza, že sú to "výhovorky". A pokračuje: "Akože nie sú povinní? Duchovný pastier je povinný pomôcť ostatným veriacim orientovať sa v morálnych otázkach. Tak, ako ja ako farár mám zodpovednosť za to, kto bude pôsobiť na mojej fare či v mojom kostole, tak má túto zodpovednosť aj rehoľné spoločenstvo, ktoré spravuje pútnický dom. A to najmä pred našimi veriacimi, ktorých máme viesť k spáse," uviedol k danej veci Duda.
"Duchovný pastier sa má správať ako pastier. On je prvý, on určuje smer cesty, ak slepý vedie slepého, tak všetci padnú do jamy, ako hovorí Biblia," pokračuje cirkevný právnik. Ten zároveň dodáva, že nemá nič proti homosexuálne cítiacim ľuďom, "ale ak je niečo v rozpore s učením katolíckej cirkvi, tak s tým nemôžem súhlasiť, aj keď človeka nebudem odsudzovať. Pokiaľ niekto vystupuje v rozpore s učením katolíckej cirkvi, tak vystupovať na pôde oficiálnej inštitúcie katolíckej cirkvi pre neho nie je možné," uzatvára tému Duda.
Cirkevné pravidlá takúto akciu neschvaľujú
Jeho interpretáciu podporuje aj List biskupom Katolíckej cirkvi ohľadom pastoračnej starostlivosti o homosexuálne osoby, ktorý ešte ako prefekt Kongregácie pre náuku viery vydal kardinál Joseph Ratzinger, neskorší pápež Benedikt XVI. V ňom "Kongregácia povzbudzuje biskupov, aby vo svojich diecézach podporovali pastoračnú činnosť pre dobro homosexuálnych osôb v plnom súhlase s učením cirkvi. Žiadny autentický pastoračný program nemôže spolupracovať s organizáciami, v ktorých sa homosexuálne osoby navzájom združujú bez toho, aby bolo jasne definované, že homosexuálne aktivity sú nemorálne."

V liste sa ďalej uvádza, že treba "jasne zdôrazniť, že každé vzdialenie sa od učenia cirkvi, alebo mlčanie o ňom, v snahe poskytovať pastoračnú starostlivosť, nie je ani autentickou ani účinnou formou pastorácie. Len to, čo je pravdivé, môže byť v konečnom dôsledku aj pastoračné."
List sa priamo venuje aj téme poskytovania cirkevných budov: "Treba odobrať akúkoľvek podporu každej organizácii, ktorá sa snaží podkopať učenie cirkvi, zaujíma k nemu nejasné postoje, alebo ho celkom ignoruje. Takáto podpora, alebo aj jej zdanie, by mohli spôsobiť vážne nedorozumenia. Osobitnú pozornosť treba venovať plánovaniu náboženských slávností a používaniu budov patriacich cirkvi zo strany týchto skupín. Ak by sa niekomu takému dovolilo používať majetok cirkvi, takéto povolenie by sa síce mohlo zdať len ako gesto spravodlivosti a lásky, no v skutočnosti by bolo v rozpore s cieľmi, pre ktoré boli tieto inštitúcie zriadené a mohlo by sa stať prameňom nedorozumení a škandálov," uvádza sa v dokumente.
Cieľ: zmeniť učenie katolíckej cirkvi
Hlavným predstaviteľom spoločenstva Signum – Dúhoví kresťania je Miroslav Maťavka. Ten nedávno poskytol rozhovor stránke Pride Košice, v ktorom tvrdí, že cieľom spoločenstva Signum je, aby "najväčšia slovenská cirkev, teda katolícka cirkev, konečne zo svojho oficiálneho postoja vyškrtla meniteľnosť sexuálnej orientácie a aby s nami začala nielen hovoriť, ale aj vyčlenila nejakého pracovníka, ktorý by sa zaoberal pastoráciou LGBTI+ osôb."
Maťavka v rozhovore tiež tvrdí, že Signum je vďaka spolupráci so združením Saplinq od začiatku zapojená do kampane Dúhová stužka, až tento rok však zo zbierky pre Dúhovú stužku získa aj financie. Saplinq je pritom združenie, ktoré v dňoch 20. – 31. januára 2024 organizovalo workshop zameraný na takzvaný Dragtivism. Je pritom pravdepodobné, že v minulosti sprostredkovalo účasť na tomto workshope aj neplnoletým účastníkom.
Saplinq podľa zistení Dany Vitálošovej získal v roku 2023 na grantoch minimálne 600-tisíc eur. Od roku 2020 do 2023 mala táto neziskovka, ktorá organizuje aj Pride Košice, príjmy aspoň 1 milión 400-tisíc eur.
Pastorácia homosexuálov
Dodajme, že skutočnú pastoráciu homosexuálov podľa náuky katolíckej cirkvi na Slovensku realizuje Linka Valentín, ktorá taktiež organizuje pre homosexuálne cítiace osoby duchovné obnovy a podobné podujatia. Tá spadá pod gréckokatolícku eparchiu v Košiciach.
Veriaci s homosexuálnymi sklonmi žijúci na západnom Slovensku sa zas môžu obrátiť na občianske združenie Priestor prijatia.
Katechizmus katolíckej cirkvi učí, že "tradícia opierajúc sa o Sväté písmo, ktoré predstavuje homosexuálne vzťahy ako veľmi závažnú zvrátenosť, vždy hlásala, že homosexuálne úkony sú svojou vnútornou povahou nezriadené. Sú proti prirodzenému zákonu" (KKC 2357).
Súčasne však dodáva, že osoby s homosexuálnou náklonnosťou treba "prijímať s úctou, súcitom a jemnocitom a vyhýbať sa akémukoľvek náznaku nespravodlivej diskriminácie voči nim" (KKC 2358).