Bradatý homiletický príklad hovorí o pracovníkovi železnice, ktorý dostal zodpovednú úlohu. Počas nočnej zmeny mal pri trati vysielať signály prichádzajúcim vlakom. Výstražným svetlom ich mal upozorniť aby zastavili, lebo pred nimi bol most v demolácii. Ak by pokračovali ďalej, došlo by k istej katastrofe. Lenže práve k takejto katastrofe jednu noc aj došlo. Vlak nezastavil a vykoľajil sa.
Muža predvolali na výsluch, aby sa zistila príčina nešťastia. Vyšetrovateľ položil mužovi otázku: „Boli ste v službe v tú noc?“ Muž prisvedčil: „Áno, bol.“ „A mali ste pri sebe lampu?“ znela ďalšia otázka. „Áno mal,“ odvetil muž pohotovo. „A mávali ste tou lampou na prichádzajúci vlak?“ „Áno, mával,“ odpovedal muž. Po týchto odpovediach bol nakoniec muž zbavený podozrenia. Neskôr sa s úľavou zdôveril svojmu priateľovi: „Mal som veľké šťastie. Dobre, že sa ma vyšetrovateľ nespýtal, či moja lampa aj svietila!“
Na Slovensku slávime 5. júla sviatok svätých Cyrila a Metoda. Pri pohľade na týchto dvoch svätcov naň kladieme už tradične rôzne akcenty: zdôrazňujeme ich životné príbehy, charaktery, prínos… A väčšinou pritom skloňujeme slová ako kultúra, písomníctvo, jazyk, diplomacia, právo… Pohľad kresťana však siaha ešte hlbšie. Kresťan si totiž všíma práve ono Kristovo svetlo, ktoré títo svätí bratia priniesli.
Môžeme to vyjadriť aj inými slovami: Hlavný prínos svätých Cyrila a Metoda je v tom, aby sme rozumeli. Rozumeli Božiemu slovu, teda tomu, čo nám Boh chce povedať. Aby sme vo svetle Božieho slova videli, že Boh tvorí naše dejiny a že je prítomný v našich životoch. Rovnako, ako bol prítomný v živote svätých bratov a oni túto svoju osobnú skúsenosť mohli pretaviť do ostatných oblastí svojej činnosti.
Vieme to odčítať už na samotných znakoch, ktoré použili pri tvorbe hlaholiky. Často sa poukazuje na fakt, že toto písmo je v podstate kombináciou troch základných symbolov: kruhu, trojuholníka a kríža. Kruh je použitý ako symbol Božej nekonečnosti, večného života. Trojuholník odkazuje na Presvätú Trojicu a kríž je zas vrcholným symbolom lásky Boha k človeku.
Svätí solúnski bratia tu vložili jasný odkaz: Aby komunikácia medzi nami ľuďmi naozaj fungovala a rástla až do plnosti, musí byť vytvorená „z písmen a slov Božej lásky“. Na to, aby sme komunikáciou mohli budovať skutočné hlboké vzťahy, je potrebný môj živý vzťah s Bohom, ktorý sám je večným vzťahom Troch osôb. V tomto zmysle je odkaz svätcov deviateho storočia platný aj pre človeka 21. storočia.
Keď svätici minulého storočia matke Tereze na jednom stretnutí položili otázku, ako to robí, že jej rehoľa rastie, dala len jednu odpoveď: „Ponúkam im Ježiša.“ A hoci jej túto otázku zopakovali niekoľkokrát v snahe dozvedieť sa jej tajný recept, ona nedala inú odpoveď okrem tej istej vety: „Ponúkam im Ježiša.“
Tento jednoduchý recept vychádza aj z jadra misie svätých solúnskych bratov. Vrátiac sa k úvodnému obrazu môžeme povedať, že svet bez Boha je ako vlak rútiaci sa do priepasti. Tento vlak nezastaví moralizovanie, filozofické argumenty či vyhrážky peklom. Tento „vlak smrti“ môže zastaviť iba skúsenosť Božej lásky a pravdy, odpustenia a jednoty. Bez tejto skúsenosti je lampa kresťanstva v mojich rukách bez potrebného svetla.
Učitelia Slovanov svätí Cyril a Metod nás môžu naučiť zaostriť cez optiku minulosti na svoju prítomnosť vo svetle Božieho slova, aby sme odhalili hlbší význam udalostí svojho života.