BRATISLAVA - Vzhľadom na modernizáciu mosta na Hradskej vo Vrakuni sa na Malom Dunaji pripravuje náhradné premostenie. Rozsiahle stavebné práce si vyžiadajú úplné uzavretie cesty, ktoré je naplánované začiatkom októbra.
Vyťažený most, cez ktorý denne prejde okolo 22 000 vozidiel, si pre svoj dlhotrvajúci havarijný stav vyžiada komplexnú rekonštrukciu.
V tesnej blízkosti súčasného mosta už od júla prebiehajú potrebné práce na náhradnom premostení. Nad hladinu Malého Dunaja už osadili aj 36 metrov dlhú oceľovú konštrukciu, pomocou dvoch žeriavov s nosnosťou 160 ton.
„Ide o nezvyčajný postup, keďže takéto práce sa štandardne robia na rovnej a stabilnej plošine, čo nám však nedovoľovali priestorové možnosti neďaleko premostenia. Zhotoviteľ preto oceľovú konštrukciu zostavil na pontónoch na Malom Dunaji,“ uviedol na sociálnej sieti magistrát hlavného mesta.
Ďalšie práce pokračujú na samotnej 65 ton vážiacej konštrukcii. K nej sa vybuduje príjazdová cesta z oboch strán rieky.
„V najbližších dňoch sa bude pracovať na osadení panelovej mostovky, drevených častí lávky pre chodcov, ako aj všetkých potrebných ochranných a záchytných zariadení. Pokračovať budú aj práce na dobudovaní prístupových komunikácií, aby dočasný most mohli komfortne využívať vozidlá MHD, záchranné zložky, ale aj chodci a cyklisti,“ uviedol magistrát.
Okrem toho bude jednosmerný úsek využívať aj prímestská autobusová doprava, ktorou do Bratislavy prichádzajú cestujúci z okolitých obcí.
„Integrátor verejnej osobnej dopravy v Bratislavskom kraji, ktorým je spoločnosť BID nás informoval, že náhradný most by mali spolu s linkami MHD používať aj regionálne linky 710 a 730, ktoré zabezpečuje spoločnosť Arriva. Osobná doprava bude z mosta vylúčená, preto očakávame, že počas výstavby nového mosta budú všetky spoje na dotknutých linkách dodržiavať platné cestovné poriadky, “ informoval Štandard hovorca Arriva Peter Stach.
Prechádzať cez premostenie bude zakázané pre osobnú dopravu vrátane taxislužby, motoriek aj zásobovacích vozidiel. Pre nich budú slúžiť obchádzkové cesty, ktoré má hlavné mesto včas zverejniť.
Do úvahy prichádza Gagarinova, prípadne Slovnaftská ako spojnica medzi Vrakuňou a centrom hlavného mesta.
Cez most prechádzajú predovšetkým vodiči z Mosta pri Bratislave, Malinova, Zálesia, Studeného, ktorí môžu od začiatku augusta využívať bezplatný diaľničný obchvat D4/R7.
Havarijný stav mosta si za posledné mesiace vyžiadal niekoľko úprav, aby bol pre chodcov aj vozidlá bezpečný.
Demontovali sa bočné drevené časti lávok pre peších, čím sa vytvorili náhradné chodníky, znížila sa rýchlosť na 30 kilometrov za hodinu a bola vylúčená doprava nad 7,5 tony s výnimkou MHD, na čo upozorňujú dopravné značky.
Vrakunský most postavený v roku 1962 je v správe Bratislavy, ktorá bude jeho opravu aj financovať. Keďže sa bude rekonštrukcia robiť v chladnejšom a sychravejšom období, jeho ukončenie sa z časového hľadiska odhaduje v rozpätí šiestich mesiacov až jedného roka.
O vyjadrenie sme požiadali aj magistrát mesta. Hovorca Bratislavy nám pred zverejnením článku vyjadrenie neposkytol.