Šetrenie v Správe ciest v Košiciach. Kým ľudí prepúšťajú, prenajatý bager mesiace stojí
Na nedávnom zasadnutí dopravnej komisie prehovoril jej člen a zároveň bývalý zamestnanec Gejza Tóth, ktorý poukázal na praktiky vedenia Správy ciest Košického samosprávneho kraja. Ukazuje sa, že problémy pretrvávajú i naďalej.
Ide napríklad aj o sporné prenajatie mechanizmov a techniky na osem rokov za 30 miliónov eur, ktorým sa zaoberá aj polícia.
„Zavolal ma riaditeľ Vaľko s tým, že mám podpísať čestné prehlásenie o tom, že som bol vo výberovej komisii na prenájom vozidiel a mechanizmov. Okrem mňa si tak predvolal ešte dvoch ďalších kolegov. ,Raz-dva to podpíšte, lebo Trišč to potrebuje‘,“ povedal Tóth pre Štandard.
Dodal, že spolu s kolegami nemohli potvrdiť podpisom niečo, čo sa nezakladá na pravde.
„Navyše všetko bolo tajné a o ničom sme nevedeli. Napokon, do poslednej chvíle sme si mysleli, že pôjde o kúpu a nie o prenájom techniky,“ vysvetlil s tým, že v Správe ciest KSK majú napríklad nakladače, ktoré vlastnia 30 rokov a sú plne funkčné. Aj preto spolu so spolupracovníkmi ani neuvažovali nad tým, že by SC KSK zvolila inú možnosť ako kúpu.
Mrzí ho prístup súčasného vedenia Správy ciest KSK.
„Naša funkcia znela oficiálne ,vedúci strediska‘. Mávali sme spoločné porady s riaditeľom a spolu sme aj rozhodovali. O všetkom sme vedeli. A teraz rozdelili firmu na línie. Investičný úsek nevie, čo robí prevádzka. Navyše prevádzkar má mať o všetkom informácie, lebo sa staráme o údržbu ciest. Obávam sa, že teraz ani netušia, čo majú konať. Presnejšie, chceli by robiť všetko, len starostlivosť o cesty, vozovky im nič nehovorí. Obchodné oddelenie má zase riešiť biznis,“ myslí si Tóth.
Poukazuje na to, že predtým dokázali ako vedúci stredísk koordinovať aj vyfakturovať práce, ktoré Správa ciest KSK poskytovala obciam, ktoré si ich objednali. Teraz to má robiť obchodné oddelenie, na ktorom zamestnali šesť ľudí. Je mu ľúto, že vedenie sa s ním rozlúčilo svojrázne.
Keď som ráno prišiel do práce, už som sa nevedel dostať do počítača. Zmenili heslo. Pritom mi nedali nič vopred vedieť. Ja viem, že mám dôchodkový vek, ale mohli mi aspoň oficiálne a slušne oznámiť, že končím. Nejde o to, že to urobili, ale ako,“ zdôraznil bývalý zamestnanec.
Bager stojí, nájom ide
Vedenie Správy ciest KSK teoreticky môže argumentovať tým, že chcelo prepustením viacerých skúsených vedúcich zamestnancov ušetriť. Lenže peniaze unikajú inde. Napríklad v prípade spomínanej prenajatej techniky. Presnejšie, ide o jej využitie.
Tu možno vypichnúť kráčajúci bager Kaiser. Správa ciest zaň platí nájom 8 170 eur s DPH mesačne. A to bez ohľadu na to, či sa so strojom pracuje alebo nie. Na problém využitia techniky už dlhé mesiace poukazuje aj krajský poslanec Miloš Ihnát.
Od vedenia Správy ciest KSK si vyžiadal aj podklady, z ktorých by bolo jasné, aké je percentuálne využitie techniky. Po ich poskytnutí s niektorými údajmi súhlasil, s inými nie. Ale zdá sa, že najhoršie je to v prípade kráčajúceho bagra. Ten ešte na jar pár dní pracoval pri úprave okolia cesty medzi obcami Hýľov a Zlatá Idka.
Ale od júna je rýpadlo odstavené v areáli bývalého družstva v Hýľove. „To je vrchol. Správa ciest KSK platí za vzduch, keďže bager päť mesiacov stojí. Ide o desaťtisíce eur. Prečo ten stroj nevrátia, keď ho nevedia využiť?“, pýta sa Ihnát.
„Kráčajúci bager je v ,plnej práci‘ a pohotovosti. Nie je to náhodou spôsobená škoda?“, položil krajský poslanec ďalšiu otázku. Mechanický systém bol dokázateľne v Hýľove aj v piatok 18. októbra 2024.
Pritom je zaujímavé, že spomínaný bager odsunuli na Župné dni Košického samosprávneho kraja do Košíc, kde bol od 14. do 17. mája tohto roka vystavený. Z obce Čaňa pri Košiciach ho na príkaz vedenia v noci presúvali po vlastnej osi. Trvalo to vyše tri hodiny.
Ťažko povedať, či aj vystavovanie na Župných dňoch zarátala Správa ciest KSK do využitia techniky. Po oslavách ho premiestnili k Zlatej Idke a Hýľovu. Keď si vypočítame zhruba päť mesiacov, čo bager stojí, krát nájom vyše osemtisíc eur, je to zhruba 40-tisíc eur.
No aj zo spomínaného Hýľova je potrebné bager odviezť. Na to treba podvalník, ktorý to dokáže, keďže stroj je pomerne veľký a ťažký. A taký správa ciest nemá. Za jeho prevoz preto musí platiť externým firmám, čo sú ďalšie náklady navyše.
Na príklade jedného mechanizmu vidno „výhodnosť“ prenájmu techniky za desiatky miliónov eur na obdobie osem rokov. Mimochodom, využiteľnosť Kaisera bola otázna aj v minulom roku.
„V interpelácii som sa pýtal na využiteľnosť kráčajúceho bagra. V odpovedi podpísanej predsedom KSK pánom Trnkom sa uvádza, že za obdobie od apríla do konca decembra 2023 to bolo 76,6 percent. No v správe kontrolóra je uvedených 23,8 percent. Tak, kde je pravda?“ uviedol na margo využitia stroja krajský poslanec.
Len pre zaujímavosť, v Banskobystrickom kraji si cestári mechanizmy rovno kúpili. Za 71 strojov zaplatili desať miliónov eur s DPH. Podľa manažérky pre komunikáciu Martiny Strakovej bola výsledkom verejného obstarávanie kúpa 71 kusov techniky za približne sedem miliónov eur bez DPH. Išlo o 18 sypačov, 17 traktorových kosačiek, 17 traktorových bagrov a 19 valníkov do 3,5 tony.
Ak predsa len potrebujú nejaké posily či mechanizmus, ktorý nemajú, tak si ho prenajmú za čo najrozumnejšiu cenu a na nevyhnutný čas. Správa ciest KSK platí splátky každý mesiac. Bez ohľadu na to, či je auto alebo stroj v teréne, alebo len stojí bez pohnutia. Mimochodom, aj v správe Útvaru hlavného kontrolóra KSK sa spomína, že firma Tempus Trans priznala, že v prípade kúpy tých istých strojov, ktoré boli prenajaté na osem rokov, by bola ich cena 17,7 milióna eur.