Po konsolidácii sa očakáva aj drahšie cestovné v regiónoch. Koho sa bude týkať?

Konsolidačné opatrenia v dohľadnej dobe zvýšia náklady na prevádzkovanie verejnej dopravy. Ak objednávatelia a dopravcovia nenájdu úspory vo vlastnom rozpočte, je veľmi reálne, že výpadky budú kompenzovať zvyšovaním cestovného.

Ilustračný obrázok. Foto: Marko Erd / Petit Press / Profimedia

Ilustračný obrázok. Foto: Marko Erd / Petit Press / Profimedia

Avizovaným zvyšovaním základnej sadzby DPH na 23 percent alebo minimálnej mzdy o 8,8 percenta na úroveň 816 eur od 1. januára 2025 stúpnu výdavky aj u dopravcov. Tým dosiahne minimálna hodinová mzda výšku 4,69 eura, na ktorú sú naviazané príplatky za nočné zmeny, prácu cez víkendy a štátne sviatky. Zavedenie dane z finančných transakcií pre firmy od 1. apríla 2025 či zvýšenie sadzby mýta o 40 percent od 1. júla 2025 tiež ovplyvnia náklady v oblasti dopravy.

Zvýšenie osobitného odvodu pre rafinérie a mobilných operátorov sa môže tiež prejaviť v navýšení budúcoročných poplatkov za produkty a služby od dotknutých subjektov. Nehovoriac o výkyvoch cien ropy na svetových trhoch ovplyvnených viacerými faktormi ako dopyt, politika alebo vojenské konflikty.

V niektorých krajoch hrozí drahšia doprava

V Bratislavskom samosprávnom kraji už niekoľko rokov funguje Integrovaný dopravný systém (IDS BK), ktorý v sebe zahŕňa viacerých dopravcov. Dopravný podnik Bratislava poskytuje MHD na území hlavného mesta a prímestskú autobusovú dopravu zabezpečuje Arriva. Súčasťou systému je aj vlakové spojenie v kompetencii národného dopravcu, ktorým je Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a súkromného prevádzkovateľa Leo Express na trati Bratislava – Komárno.

Bratislavská integrovaná doprava ako organizátor IDS BK predpokladá zvýšenie cien cestovného v dohľadnom čase. „Našou základnou prioritou je zachovať funkčnú obslužnosť regiónu a kvalitu dopravy. Pravidelne sa zvyšujúce náklady pociťujú všetci priami účastníci IDS BK. Úprava cien cestovného, a to nie len v súvislosti so zvýšením sadzby DPH, je v dohľadnom období ekonomickou nevyhnutnosťou," informovala Štandard hovorkyňa BID Eva Vozárová.

Zvyšovanie nákladov sa v BSK nedotkne redukovania liniek prímestskej autobusovej dopravy. „BSK plánuje zachovať plný štandard prímestskej autobusovej dopravy. Neplánuje znižovanie spojov ani iné obmedzenia. V tomto kontexte budeme zostavovať aj návrh rozpočtu na rok 2025," priblížila pre Štandard hovorkyňa BSK Lucia Forman.

Prevádzka autovlaku na trase z Prahy do Popradu a Košíc bude približne pol roka prerušená

Mohlo by Vás zaujímať Prevádzka autovlaku na trase z Prahy do Popradu a Košíc bude približne pol roka prerušená

V Nitrianskom samosprávnom kraji zatiaľ neuvažujú o navýšení cestovného ani znižovaní spojov. „V autobusoch prímestskej dopravy neuvažujeme o zmene výšky cestovného. Aj naďalej je platný cenník z 1. mája 2023. Rovnako neuvažujeme ani o znižovaní rozsahu objednaných služieb vo verejnej doprave kvôli kompenzácii faktorov, ktoré spomínate," podotkla pre Štandard z komunikačného oddelenia NSK Zuzana Vilčeková.

Trenčiansky samosprávny kraj nevylučuje úpravu prímestskej autobusovej dopravy, ale konečnú podobu ešte nepozná. „Trenčiansky samosprávny kraj aktuálne uvažuje nad úpravou tarify, ktorá sa výraznejšie nemenila posledných 13 rokov. Nakoľko proces ešte stále prebieha, momentálne nevieme konkretizovať, aké úpravy sa zrealizujú a odkedy bude nová tarifa platná," zhrnula pre Štandard z oddelenia komunikácie a medzinárodných vzťahov TSK Lenka Kukučková.

Podobne je na tom aj Žilinský samosprávny kraj, ktorý ak nenájde v rozpočte financie, uvažuje nad zvyšovaním cien cestovného.

„Na kompenzáciu nepredpokladaného nárastu nákladov ŽSK nedostane žiadne dodatočné zdroje, bude ich musieť kompenzovať zo svojich príjmov, čo pôjde na úkor rekonštrukcií, rozvoja a investícií. Obmedzovanie spojov prímestskej autobusovej dopravy by neprinieslo žiadnu výraznú úsporu, pretože náklady na pohonné hmoty tvoria zlomok nákladov na mzdy a prevádzku, ktoré by zostali nezmenené. Ak nedokážeme nájsť v rozpočte zdroje na pokrytie všetkých zvýšených nákladov, budeme uvažovať o úprave cestovného," upozornila pre Štandard hovorkyňa ŽSK Eva Lacová.

V Žilinskom kraji uvažujú o zdražovaní prímestskej dopravy. Foto: ŽSK

Košický samosprávny kraj nebude v blízkej budúcnosti zvyšovať cestovné či znižovať počet liniek. „Košický samosprávny kraj (KSK) zatiaľ neuvažuje o zvýšení cien cestovného od 1. 1. 2025 a ani neráta so zásadným obmedzovaním dopravných služieb. Napriek predpokladanému zvýšeniu odvodu DPH z tržieb cestovného o približne 415-tisíc eur ročne do štátneho rozpočtu je aj naďalej snahou KSK zachovávať pre cestujúcich atraktívnu cenu cestovného a takisto rozsah sociálnych zliav,“ zhodnotil pre Štandard KSK.

Druhé najväčšie slovenské mesto Košice ide namiesto zvyšovania cien modernizovať zastávky, vozový park nákupom električiek a elektrobusov.

„Aktuálne cestovné nebudeme zvyšovať. Spolu s DPMK pripravujeme viaceré projekty na čerpanie financií z eurofondov za vyše 200 miliónov eur, ktoré by zlepšili dopravnú infraštruktúru a zvýšia komfort cestovania v prostriedkoch MHD. Ide o už schválený nákup 11 elektrobusov spolu s príslušnou nabíjacou infraštruktúrou, modernizáciu električiek KT8 a modernizáciu 13 zastávok verejnej dopravy vrátane dodávky informačných systémov s online informáciami o odchodoch spojov," uviedol pre Štandard vedúci referátu marketingu a styku s verejnosťou Magistrátu mesta Košice Tomáš Zavatčan.

Prešovský samosprávny kraj hradí tri štvrtiny výdavkov na verejnú dopravu a cestujúci platia asi štvrtinu. Kvôli nepomeru už zaviedli zónovú tarifu a pravidelnú kyvadlovú dopravu. Ušetriť sa dá aj na rozumnej vyťaženosti liniek na základe analýzy.

Výšku cestovného upravovali len nedávno, preto jeho výšku vyhodnocujú. „Podľa ekonomickej analýzy príjmov z cestovného sa v priebehu roka 2025 prijme rozhodnutie, či sa cenník zachová, alebo sa bude upravovať. Cieľom týchto zmien je prilákať do autobusov viac cestujúcich a tým aj nastavenie ekonomiky verejnej dopravy, ktorá sa aj prostredníctvom ceny i kvality služieb stane atraktívnejšou," zdôraznila pre Štandard vedúca oddelenia komunikácie PSK Daša Jeleňová.

Zníženie vekovej hranice rušňovodičov. Vlaky budú viesť aj juniori

Mohlo by Vás zaujímať Zníženie vekovej hranice rušňovodičov. Vlaky budú viesť aj juniori

Dobrou správou pre verejnosť, ktorá využíva osobnú železničnú dopravu, je, že cestovné ostane v nasledujúcom roku v nezmenenej výške. Dokonca ani konsolidácia sa nedotkne úpravy alebo zrušenia bezplatnej dopravy pre vybrané skupiny cestujúcich.

„Úhrada straty za dopravné služby vo verejnom záujme zahŕňa všetky aspekty, ktoré sa dotýkajú plnenia tohto záväzku u každého zmluvného dopravcu a nie je potrebné ich osobitne kompenzovať. Čo sa týka bezplatnej dopravy pre vybrané skupiny cestujúcich, je nepopierateľným faktom, že tento nástroj významne napomohol k nárastu počtu prepravených cestujúcich a celkovému zvýšeniu záujmu o verejnú dopravu," reagoval pre Štandard odbor komunikácie ministerstva dopravy.

Kompenzovať nárast výdavkov v ZSSK sa dá dosiahnuť viacerými spôsobmi. Navýšenou dotáciou zo štátneho rozpočtu, ale aj zodpovedným hospodárením.

„Vzhľadom na nárast nákladov sa pripravujeme zodpovedne hospodáriť prostredníctvom rôznych opatrení. Zameriavame sa na efektívne rozdelenie personálu, optimalizáciu výdavkov na tovary a služby a analyzujeme, ktoré výdavky je možné prispôsobiť aktuálnej situácii. Tieto opatrenia nám umožnia minimalizovať dopad rastu nákladov na našich cestujúcich a zabezpečiť, že osobná železničná doprava na Slovensku bude naďalej kvalitná a dostupná," vymenoval pre Štandard hovorca ZSSK Dominik Drevický.

Nová vyhláška určuje jednotné pravidlá a štandardy

Horúcou novinkou, ktorá sprehľadní a hlavne zjednotí podmienky cestovania na Slovensku, je vyhláška č. 269/2024 Z.z., účinná od 1. novembra 2024. Nová legislatíva zahŕňa MHD, prímestskú a diaľkovú autobusovú dopravu, lanové dráhy, vlakovú alebo lodnú prepravu. Vyhláška zjednocuje kritériá pre tvorbu cestovných poriadkov, štandardy prestupov, štruktúru tarifných skupín, ktoré majú nárok na zľavy vrátane spôsobu dokladovania, označovanie vozidiel a zastávok.

To znamená, že všetci objednávatelia služieb vo verejnej doprave budú povinní rešpektovať spoločné pravidlá. Doteraz si každý kraj alebo mesto mohol určiť podľa vlastného rozhodnutia, ktorá kategória cestujúcich bude mať a v akej výške zľavu. Spôsobovalo to chaos, lebo vo viacerých regiónoch to fungovalo inak.