Košická krajská správa ciest čelí ďalším podozreniam. Ignoruje poslancov aj komisiu

Správa ciest Košického samosprávneho kraja (SC KSK) púta na seba pozornosť už niekoľko mesiacov. Pritom nejde o pozitíva. Pred zhruba rokom sa Vladimír Žiarny ujal postu generálneho riaditeľa SC KSK.

Jeho predchodca Anton Trišč sa vzdal funkcie ešte na jeseň 2023, keď ho zatkli a niekoľko dní strávil vo vyšetrovacej väzbe.

Žiarny sľúbil upokojenie situácie v správe ciest. Či sa mu to podarilo, je otázne. V posledných mesiacoch ignoruje zasadnutia Dopravnej komisie Košického samosprávneho kraja. Neukázal sa tam ani nikto z vedenia. Ak aj za seba pošlú náhradu, tak väčšinou nemá informácie a nevie na ne odpovedať.

Rovnako to bolo aj na poslednom zasadnutí dopravnej komisie 3. februára. Síce nebola uznášaniaschopná, ale poslancov ani členov komisie to paradoxne nemuselo mrzieť. Väčšina zo siedmich bodov, ktoré potrebovali prerokovať, závisela aj na vedení Správy ciest KSK.

Členovia komisie sa nemali koho pýtať

A keďže nikto z nich neprišiel, nebolo o čom rokovať. Už tradične bol nespokojný krajský poslanec a člen komisie Miloš Ihnát. „Opäť tu nie je nikto z vedenia. Jednoducho ignorácia. To je neskutočné. Aj by sme sa viacerí opýtali, ale niet koho. Je to neúcta k poslancom, členom komisie a aj verejnosti," povedal poslanec, ktorý dlhodobo poukazuje na prešľapy vedenia SC KSK.

Tentoraz sa k nemu pripojili viacerí členovia komisie, ktorým prekážala neprítomnosť vedenia SC KSK. Pritom sa chceli pýtať na rekonštrukcie a opravy niektorých úsekov ciest či mostov. Predseda komisie Igor Petrik skonštatoval, že komisia je síce len poradný orgán, no vedenie SC KSK predtým jej zasadnutia dlhodobo neignorovalo.

Medzitým Ihnát poukázal na ďalšie problémy. Mailom mu prišlo viacero podnetov, podľa ktorých vedenie Správy ciest KSK zaobchádza nehospodárne s verejnými zdrojmi. Poukazuje na ďalšie zaujímavosti týkajúce sa diskutabilného prenájmu vyše 70 kusov techniky na osem rokov za vyše 29 miliónov eur.

[link url =https://standard.sk/788534/dalsi-skandal-na-sprave-ciest-v-kosiciach-byvaly-zamestnanec-poukazal-na-praktiky-vedenia]

„Ako príklad uvádzam výber niekoľkých faktúr Tempus Trans naviac oproti faktúram za prenájom v celkovej sume 13 336 eur. Zaoberal sa niekto tým, prečo sa platia výdavky navyše?" píše sa v maili, ktorý zrejme poslal niekto z nespokojných zamestnancov správy ciest.

„Obdobne je to aj pri opravách ciest a mostov. Koľko uplatnených reklamácií bolo? Tie chyby sa zaplatia z vreciek občanov?" pýta sa odosielateľ elektronickej pošty.

„Pán Žiarny s Trnkom tvrdia, že na prenájom nejde ani euro z rozpočtu, že to sa zaplatí z výkonov pre Slovenskú správu ciest, lebo náklady za prenájom premietnu do cien. Čo je toho dôsledkom? Ostatné kraje doplácajú na toto rozhadzovanie v Košickom kraji, keďže Slovenská správa ciest odmieta platiť toto neefektívne míňanie, a s ohľadom na to, ako sa ,hospodárne a transparentne‘ financuje údržba v košickej župe, uvažujú o vypísaní tendrov na údržbu ciest I. triedy," poukazuje na ďalšie možné prešľapy.

Slovenská správa ciest prehodnotí údržbu

Oslovili sme preto aj Slovenskú správu ciest (SSC), ktorá si údržbu niektorých úsekov komunikácií objednáva od SC KSK.

„Slovenská správa ciest má uzatvorenú zmluvu na údržbu ciest I. triedy so Správou ciest Košického samosprávneho kraja od roku 2016 v znení neskorších dodatkov. Zmluva je platná do 30. 9. 2026. Zmluvné ceny sú stanovené na základe vzájomnej dohody. Služby, ktoré nám organizácia poskytuje, považujeme za štandardné," informovala redakciu hovorkyňa SSC Jana Lukáčová.

Dodala, že v súčasnosti prebiehajú rokovania o novom dodatku, keďže došlo k zmene cien vstupov na trhu.

V roku 2023 zaplatila Slovenská správa ciest SC KSK vyše 3,1 milióna eur. V minulom roku to bolo o čosi menej, vyše 2,9 milióna eur. Napriek tomu sa zrejme pravidlá budú meniť. Ministerstvo dopravy SR a SSC aktuálne jednajú, ako čo najefektívnejšie riešiť údržbu komunikácií I. triedy.

„V čase konsolidácie musíme hľadať také spôsoby údržby ciest I. triedy, pri ktorých budeme limitované množstvo financií používať čo najefektívnejšie. Preto aktuálne diskutujeme o troch rôznych možnostiach,“ povedal štátny tajomník ministerstva dopravy SR Igor Choma.

[link url =https://standard.sk/795294/setrenie-v-sprave-ciest-v-kosiciach-kym-ludi-prepustaju-prenajaty-bager-mesiace-stoji]

Prvou možnosťou je podľa Chomu pokračovať v aktuálnom systéme, keď si SSC objednáva údržbu od jednotlivých samosprávnych krajov, teda od ich regionálnych správ ciest.

Druhý diskutovaný spôsob je umožniť realizovať údržbu súkromným spoločnostiam, ktoré by vzišli z transparentnej verejnej súťaže, výsledkom čoho by mohla byť aj kombinácia poskytovaných služieb súkromným sektorom a regionálnou správou ciest.

Ďalšiu alternatívu predstavuje návrat k niekdajšiemu stavu, keď údržbu robila Slovenská správa ciest sama. „Vieme si predstaviť, že v prípade tretej možnosti by sme mohli napríklad spolupracovať aj s Národnou diaľničnou spoločnosťou, ktorá má už dnes špičkové vybavenie na údržbu komunikácií. Všetky tri možnosti musíme starostlivo posúdiť,“ doplnil generálny riaditeľ SSC Norbert Polievka.

[link url =https://standard.sk/864599/v-kauze-predsedu-kosickeho-samospravneho-kraja-podala-policia-navrh-na-obzalobu]

Slovenská správa ciest do údržby ciest, ktoré vykonávali samosprávne kraje, v minulom roku celkovo investovala približne 40 miliónov eur.

Vedenie kraja nereaguje

Ešte sa vrátime späť k Správe ciest KSK. Autor mailu poukazuje aj na to, že generálny riaditeľ SC KSK Žiarny používa služobné auto na súkromné účely.

„Keď počúvame, ako nie sú peniaze a musíme šetriť, hľadám, hľadám a akosi neviem nikde nájsť zverejnenú zmluvu alebo objednávku na používanie služobného auta správy ciest Škody Superb na súkromné účely," uvádza sa v maili.

Pre spomínané tvrdenia sme sa obrátili na Úrad Košického samosprávneho kraja so žiadosťou o stanovisko. Do uzávierky bola odpoveď rovnaká, ako pri ostatných možných pochybeniach SC KSK - žiadna. K ďalším doterajším aj novým prešľapom SC KSK sa ešte vrátime.