Slovensko môže profitovať z vodíka. Budeme ho vyrábať aj prepravovať
V rámci programu Horizon, ktorý vypísala organizácia Europe Clean Hydrogen JU, získala košická samospráva deväť miliónov eur, a to na projekt vodíkového údolia.
KSK sa tak stal súčasťou nadnárodného projektu, do ktorého sa zapojilo 22 partnerov zo siedmich európskych štátov. Presnejšie, súčasťou konzorcia, ktoré zastrešuje Košický kraj, sú partneri z oblasti energetiky, dopravy a priemyslu zo Slovenska, Holandska, Veľkej Británie, Ukrajiny, Slovinska, Španielska a Nemecka.
Spomínaný projekt odštartuje už v apríli tohto roka. V prvej fáze má najneskôr v polovici roka 2027 v Košiciach fungovať elektrolyzér, ktorý zabezpečí ročnú výrobu 170 ton zeleného vodíka.
[link url =https://standard.sk/810972/vodikova-strategia-realitou-na-slovensku-pribudnu-prve-cerpacie-stanice]To má postačiť na prevádzku desiatich vodíkových autobusov v kraji. „Vodíkové údolie prinesie na východné Slovensko viacero výhod pre obyvateľov kraja, ekonomiku a životné prostredie. Medzi hlavné benefity patria nové pracovné príležitosti v odvetviach ako priemysel, energetika či výskum," povedal predseda kraja Rastislav Trnka.
„Vodíkové údolie predstavuje udržateľný ekosystém, ktorý zahŕňa výrobu vodíka, jeho distribúciu, ako aj spotrebu v rôznych formách. Skutočne zeleným vodíkom je len ten, ktorý sa vyrobí aj spotrebuje v tom istom regióne," dodal Trnka.
Pre Technickú univerzitu v Košiciach nie je vodík novinkou
„Výhodou vodíka je, že pri jeho spotrebe vzniká čistá vodná para. Nevznikajú CO2 ani oxidy dusíka, ide o ekologicky čisté palivo. Nie je náhoda, že sa podarilo získať tento projekt. Máme dlhoročné skúsenosti. Už 17 rokov sa venujeme vodíkovým technológiám," uviedol prodekan pre inovácie a transfer technológií Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach Tomáš Brestovič.
„Implementovali sme zásobníky na vodík do prvého vodíkového autobusu na Slovensku vyrobeného v spolupráci s firmou Rošero. Riešili sme aj iné časti ako separátory či kompresory vodíka. Cieľom nového projektu je vybudovať veľké dvojmegawattové elektrolyzéry," priblížil Brestovič ďalšie plány.
Dodal, že výrobou zeleného vodíka vyrobeného z alternatívnych zdrojov energie sa zaoberajú od roku 2014. Podľa neho je teraz snahou preniesť výsledky výskumu z laboratórií do praxe.
Národná vodíková stratégia je realitou
Slovensko pri využívaní vodíka nechce ostať bokom. Národnú vodíkovú stratégiu schválila vláda ešte v roku 2021. „Je to akýsi rámec, ktorý najmä v prvom rade hovorí o tom, že vláda vidí veľký vyznám vo vodíkových technológiách," priblížil vtedajší minister hospodárstva Richard Sulík.
[link url =https://standard.sk/714927/europsky-dvor-auditorov-varuje-ze-ciele-eu-v-oblasti-ekologickeho-vodika-su-nerealisticke]Zdôraznil, že ak sa Slovensko chce dostať do fázy bezuhlíkovej spoločnosti, inú možnosť ako využitie vodíka nemá. „Samozrejme, vodíkové technológie sú v plienkach a ešte bude toho veľa, čo robiť, ale pokiaľ politika nedá správny rámec, nenasmeruje správne podporu, tak to bude trvať omnoho dlhšie," skonštatoval Sulík.
Ministerstvo hospodárstva chce v nastúpenom trende pokračovať. „Vodíkové technológie majú potenciál rozvoja v regióne v priemysle aj v doprave. Najväčšia koncentrácia spotreby vodíka je najmä v chemickom a petrochemickom priemysle. Pre naštartovanie projektov a investícií je potrebné analyzovať vodíkový reťazec pre lokálne potreby a možnosti vodíkovej infraštruktúry v regiónoch, čo vyplýva aj z Akčného plánu opatrení úspešnej realizácie Národnej vodíkovej stratégie do roku 2026,“ povedala Štandardu hovorkyňa ministerstva hospodárstva Mária Pavlusík.
Plynová rúra poslúži pre vodík
Predseda výkonného výboru Národnej vodíkovej asociácie Slovenska Ján Weiterschütz naznačil, že vodík by sa mohol prepravovať potrubím podobne ako zemný plyn, pričom by sa využil súčasný plynovod. A nejde o nereálne plány.
„Už na tom pracuje prevádzkovateľ transportného potrubia, ktoré vedie z Ukrajiny cez Slovensko až do Česka či Rakúska. Ide o niekoľko rúr veľkého priemeru, ktoré vedú paralelne vedľa seba. A jedna z tých rúr je určená na to, aby bola prerobená na prepravu vodíka," ozrejmil Weiterschütz s tým, že to nie je jednoduchý proces.
„Nie je to len o výmene plynu za plyn. Niektoré časti bude treba repasovať a prispôsobiť tak, aby tadiaľ mohol prúdiť vodík. V každom prípade, je to možné a touto myšlienkou sa zapodievajú všetky krajiny Európskej únie," priblížil ďalej.
[link url =https://standard.sk/817269/slovenski-plynari-su-pripraveni-na-distribuciu-vodika]Podľa jeho slov je cieľom vytvoriť z potrubí, ktoré budú prepravovať vodík, akúsi nosnú „chrbticu" Európy, aby sa z vodíkových údolí mohol vytvoriť celoeurópsky vodíkový ekosystém. Slovensko by z neho mohlo profitovať.
„V súčasnosti rozmýšľajú európski prevádzkovatelia plynových potrubí, čo ďalej, keďže sú poloprázdne. Poplatky za prepravu plynu sú tým pádom nižšie. Do budúcnosti ostávajú len dve alternatívy, buď preprava biometánu, alebo vodíka. Práve vďaka nemu by mohli zaplniť aspoň jedno potrubie. A keďže sa očakáva nárast, niekedy v rokoch 2030 až 2040 by sa dali prerobiť ďalšie potrubia," vysvetlil Weiterschütz.
Slovenské potrubie môže podľa neho zohrať dôležitú úlohu aj pri povojnovej obnove Ukrajiny. „Je tam potenciál, Ukrajina má dobré podmienky na výrobu ekologického vodíka. Dosť na to, aby ho Ukrajinci vedeli aj exportovať. Slovensko by tak mohlo využiť ďalšie rúry na prepravu vodíka ďalej smerom na západ," upresnil.
Slovensko má podľa neho výhodu aj v tom, že je súčasťou budúceho európskeho vodíkového koridoru. „To môže pomôcť Košiciam a okolitému regiónu, lebo tu už majú s vodíkovými technológiami určité skúsenosti. Je to aj výzva, aby už stredné školy mali pre študentov programy venované vodíku," uzavrel Weiterschütz s tým, že to nie je len o vodíku, ale aj o nových technológiách pre priemysel.