„To môže zásadne urýchliť realizáciu projektov v stavebnom sektore a podporiť jeho rast," uviedol pre Štandard šéf profesijnej organizácie zamestnávateľov v stavebníctve.
Zjednodušenie stavebných procesov od 1. apríla tohto roka umožní najmä zjednotenie v súčasnosti dvojitých konaní do jedného, čím sa ušetrí čas. „Zavádza sa princíp: každý subjekt sa k projektu vyjadruje len raz," poznamenal Kováčik.
Zavedenie fikcie súhlasu má tiež výrazne urýchliť administratívne procesy, čím sa skráti doba potrebná na vydanie stavebných povolení. „Tento systém by mal celkovo zjednodušiť administratívne záležitosti a urýchliť celý povoľovací proces," predpokladá prezident ZSPS.
Povoľovanie stavieb na Slovensku patrí k najdlhším
Okrem zrýchlenia povoľovacích procesov a zníženia byrokracie prináša nová legislatíva aj postupnú digitalizáciu, čo znižuje náklady a zvyšuje efektivitu. „Tieto zmeny by mali zlepšiť podnikateľské prostredie, uľahčiť život investorom a podporiť rýchlejší rozvoj infraštruktúry," myslí si Kováčik.
Nový stavebný zákon je podľa neho, napriek výhradám časti verejnosti či mimovládnych organizácií, v súlade s európskymi normami, ako aj s environmentálnymi štandardmi. ZSPS sa aktívne podieľal na príprave nového stavebného zákona a chce aj naďalej dohliadať na jeho zavedenie do života.

Takmer polstoročný zákon o územnom plánovaní a stavebnom poriadku z roku 1976 už nezodpovedal súčasným moderným potrebám. Dôsledkom toho bolo zdĺhavé povoľovanie, a Slovensko sa tak ocitlo medzi krajinami s najkomplikovanejším stavebným procesom v Európe.
„Slovensko patrí medzi krajiny s najdlhším povoľovacím procesom v Európskej únii. Nový stavebný zákon je zásadným krokom k tomu, aby sa tento stav zmenil," tvrdí Kováčik. Digitalizácia a jasné pravidlá podľa neho pomôžu urýchliť výstavbu a zlepšiť podmienky v stavebníctve.
Stavebný zákon pomôže aj budúcim projektom diaľnic
Štandard oslovil aj Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) s otázkami, ako zmeny v stavebnej legislatívne ovplyvnia prípravu a výstavbu diaľnic. „Nezvykneme komentovať legislatívu ani legislatívny proces. Nová legislatíva si kladie za ciel zjednodušenie a zefektívnenie stavebného konania, čo pomôže aj budúcim projektom NDS," odvetil hovorca diaľničiarov Tomáš Ferenčák.
Prípravu a povoľovanie stavieb diaľnic už skôr pomohol zrýchliť zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície. Medzi nimi sú aj viaceré pripravované, chýbajúce stavby diaľnic a rýchlostných ciest.
Hlavné výzvy pri zavádzaní reformy
ZSPS pri zavádzaní stavebnej reformy na Slovensku upozornil na viaceré výzvy. Personálne zloženie stavebných úradov, ktoré zostávajú v obciach a mestách, a kvalifikáciu ich úradníkov považuje nateraz za otvorenú otázku.
Konflikt záujmov pri stavebných konaniach síce zákon obmedzuje, ale podľa zväzu neodstraňuje úplne. Zároveň očakáva, že štátom podporované nájomné bývanie by malo priniesť pozitívny impulz pre stavebný sektor.
Zvládnutie nových pravidiel v praxi si pritom vyžiada aktívne zapojenie stoviek úradníkov štátnej a verejnej správy. ZSPS plánuje o tejto téme diskutovať aj na tradičnom Fóre slovenského stavebníctva.

Presné lehoty na stanovisko môžu byť problém
Únia miest Slovenska (ÚMS) v súvislosti so zmenami vo výstavbe očakáva jasnejšie pravidlá aj pre stavebné úrady. Ako pre Štandard uviedla hovorkyňa tejto organizácie Daniela Piršelová, napríklad prístup k informáciám zrýchli elektronické ukladanie projektovej dokumentácie a záväzných stanovísk.
Obce a mestá môžu prijať všeobecné záväzné nariadenie o regulácii hlučných stavebných prác počas nočného kľudu a dní pracovného pokoja.
„Presné lehoty pre úrady môžu byť výzvou, ak nebudú dostatočne personálne vybavené. Prispôsobenie sa novým pravidlám bude vyžadovať čas a dôkladné preškolenie účastníkov procesu," upozornila Piršelová. Ako podotkla, elektronizácia síce zrýchli procesy, avšak jej efektívnosť bude závisieť od pripravenosti úradov a stavebníkov.
Výzvou bude podľa únie miest zabezpečiť efektívnosť a prístupnosť verejného pripomienkovania k stavbám. Aj napriek tomu, že verejnosť sa bude môcť vyjadriť v zlúčenom konaní o stavebnom zámere.
Väčšina konaní zatiaľ podľa pôvodného zákona
Ministerstvo dopravy predpokladá, že v prvom roku účinnosti nového stavebného zákona bude približne 90 percent konaní až do kolaudácie ešte podľa pôvodného zákona z roku 1976. Ide o stavby, u ktorých sa do účinnosti nového zákona začalo len územné konanie.
„Aj to nám umožní postupne nabiehať a mať plynulé poskytovanie služieb občanom," priblížila generálna riaditeľka sekcie bytovej politiky a stavebníctva na ministerstve dopravy Ladislava Cengelová.
Už od novembra minulého roka začali so školením odborne spôsobilých osôb – zamestnancov stavebných úradov a budú v ňom pokračovať. „Nábeh nových pravidiel podľa novej stavebnej legislatívy bude postupný," potvrdila sekčná riaditeľka.

Podmienky pre zachovanie stavebného úradu
Obce, najmä malé, ak chcú zostať stavebným úradom, musia do konca tohto roka zabezpečiť jeho fungovanie aspoň s dvoma odborne spôsobilými osobami.
Inak sú povinné oznámiť regionálnej pobočke Úradu pre územné plánovanie a výstavbu, že nedokázali splniť tieto predpoklady. Regionálny úrad v takom prípade preberie tento prenesený výkon opäť na štát.
„Je to veľký impulz pre samosprávy, aby vytvárali podľa možností spoločné stavebné úrady, a tak sa pokúsili splniť podmienky," vysvetlila Cengelová. Obce, ktoré majú záujem a sú pripravené, budú stavebnú agendu naďalej vykonávať.