Európa po Muskovej podpore AfD bočí od jeho áut: Teslu som si kúpil skôr, než Elon zošalel

Elon Musk, americký miliardár a akási Trumpova pravá ruka, koncom decembra na sociálnej sieti X napísal, že „Nemecko môže zachrániť len AfD“.

Protiimigračná a euroskeptická pravicová strana je v krajine liberálne-ľavicovou časťou politického a mediálneho spektra rôzne nálepkovaná. Vnímajú ju ako extrémistické hnutie plné radikálov, ktoré ohrozuje demokraciu a je pre krajinu nebezpečné. A zrazu prišiel najbohatší muž sveta a povedal, že bez AfD sa Nemecko zo svojich ekonomických problémov nevyhrabe.

Only the AfD can save Germany https://t.co/Afu0ea1Fvt

— Elon Musk (@elonmusk) December 20, 2024

V januárovom rozhovore s líderkou Alternatívy pre Nemecko (AfD) Alice Weidelovou na svojej sieti X dokonca vyzval Nemcov, aby jej stranu v predčasných voľbách 23. februára volili. AfD podľa najnovších prieskumov atakuje pole position a Weidelová sa relatívne ľahko môže ocitnúť v pozícii, že bude tento mesiac zostavovať nemeckú vládu [šance na úspech sú minimálne, keďže ostatné strany odmietajú s AfD spolupracovať, pozn. red.].

Nemecko podľa Muska brzdí „šialená“ energetická politika, na základe ktorej by mala krajina zmeniť smer a vrátiť sa späť k jadru, ale aj nadmerná byrokracia a nekontrolovaná migrácia. Keďže Tesla má pri Berlíne veľký závod a v Nemecku investuje, Musk konštatuje, že má právo vyjadrovať sa ku stavu krajiny.

Čo stojí za uvažovaním Elona Muska

Mohlo by Vás zaujímať Čo stojí za uvažovaním Elona Muska

Nemeckí spotrebitelia majú iný názor

Multimiliardár však v Nemecku tvrdo narazil. Podniká totiž v biznise, ktorý v Európe oceňujú skôr podporovatelia opačnej časti politického spektra. Tej časti, v ktorej AfD vzbudzuje až hysterickú reakciu.

V januári sa predaje vozidiel Tesla prudko prepadli. Registrácie v Nemecku medziročne klesli skoro o 60 percent. Najväčší výrobca elektromobilov zaregistroval v Nemecku v prvom mesiaci roka len 1 277 nových vozidiel.

Vlna odporu spotrebiteľov k autám jeho firmy sa pritom z Nemecka preniesla aj do Francúzska, Švédska, Nórska či Veľkej Británie.

Odpor k Tesle kontrastuje s novoročným oživením dopytu po elektromobiloch. Predaj elektrických vozidiel na batérie sa v Nemecku v januári zvýšil o 53,5 percenta na takmer 34 500 vozidiel. Trhový podiel Tesly sa preto dramaticky znížil zo 14 percent na štyri percentá.

Dodajme, že hoci ide len o údaje za jeden mesiac a v kontexte toho, že spoločnosť v roku 2024 predala celosvetovo takmer 1,8 milióna vozidiel, sú absolútne počty relatívne malé, nie je to zanedbateľná situácia.

Tesla v roku 2024 predala na starom kontinente okolo 325-tisíc áut, čo je mesačne v priemere cez 30-tisíc. Ak jej len v piatich krajinách klesli predaje o vyše tri tisícky áut, tak ide o prepad cez desať percent.

Teslu som si kúpil predtým, než sa Elon zbláznil

Hoci pokles predajov až príliš podozrivo koreluje s Muskovým zapojením sa do predvolebného diania v Nemecku, počuť aj hlasy, ktoré hovoria, že za tým môžu byť aj iné príčiny.

Automobilový analytik Matthias Schmidt napríklad skonštatoval, že jedným z faktorov môže byť aj to, že zákazníci čakajú na modernizovaný model Y, ktorého predaj sa má spustiť v prvej polovici roka 2025.

Väčšinou sa však množia názory, ktoré za poklesom predajov vidia odpor spotrebiteľov k značke, ktorú vlastní podporovateľ AfD. Túto tézu podporuje napríklad aj to, že na bojkot Tesly pre nesúhlas s Muskovými svetonázormi vyzýval v januári aj poľský minister športu Slawomir Nitras.

Naznačuje to ale ešte jedna perlička. Nemecké médiá totiž koncom minulého mesiaca informovali, že od miliardárových vyjadrení začal prekvitať obchod s rôznymi nálepkami a doplnkami, na ktorých je napísané: „Kúpil som si to predtým, ako sa Elon zbláznil.“

Patrick Schneider, menší podnikateľ z juhozápadu Nemecka, sa vyjadril, že je objednávkami na tieto nálepky, ktoré vyrába pre majiteľov Tesly, úplne zavalený. Denne mu vraj koncom januára prichádzalo 600 až 800 objednávok.

Keď sa mieša biznis s politikou a ideológiami

Odpor európskych spotrebiteľov k Tesle pripomína situáciu z prvej polovice roka 2023, keď Američania vo veľkom bojkotovali známu značku piva Bud Light po tom, čo spustilo reklamnú spoluprácu s transgender aktivistom Dylanom Mulvaneym. Značke sa v tom čase prepadli predaje o viac ako štvrtinu.

O niečo neskôr, počas júnového „mesiaca hrdosti“, prekročil u amerických spotrebiteľov pomyselnú červenú čiaru obchodný reťazec Target. Ten do svojho sortimentu, ktorý vystavil na popredných miestach, zaradil položky ako ženské plavky s extra priestorom na penis, detské dúhové oblečenie či reklamy so sporo oblečenými transsexuálmi. Po bojkote zákazníkov a neočakávane vysokom prepade tržieb stiahol sortiment do úzadia. Samotná spoločnosť vtedy potvrdila, že jej tržby klesli pre kolekciu Pride month.

Pre Muska, ktorý s Trumpom stúpa ku hviezdam, tak ide o isté memento, že ak sa do biznisu príliš primiešava politika či rôzne ideológie, výsledný koktejl môže mať značne horkú chuť.