Exotika v dopravných podnikoch. Vodičov zháňajú aj mimo EÚ
Dva najväčšie dopravné podniky na Slovensku v Bratislave a Košiciach stále zápasia s nedostatkom vodičov. Nehľadajú len doma, na Slovensku či v štátoch Európskej únie, ale aj mimo únie. Okrem platov majú byť lákadlom aj rôzne výhody a benefity.
„Profesie vodičov sú pre nás kľúčové. Dopravný podnik Bratislava ich zamestnáva viac ako 1 500 a pri tomto počte sa náborom, prirodzene, zaoberáme kontinuálne. Potreba vodičov vždy súvisí s aktuálnymi požiadavkami zo strany nášho akcionára, v súčasnosti najmä s blížiacim sa otvorením predĺženej električkovej trate v Petržalke," vysvetlil pre Štandard hovorca DPB Jozef Vozár.
Spresnil, že stav im skomplikoval masívny odchod zamestnancov do predčasného dôchodku. No vďaka atraktívnym bonusom a odporúčacím príspevkom sa ho podarilo v DPB stabilizovať už začiatkom roka 2024. Aj preto napriek náročnej situácii, ktorá sa dotkla všetkých dopravcov, dopravný podnik vypravoval všetky spoje podľa platných cestovných poriadkov.
Rozhodujúcim faktorom sú tak, ako pri iných profesiách, platy. „Priemerné mzdy vodičov sa líšia podľa dopravného prostriedku aj podľa príplatkov, napríklad za prácu cez víkend či sviatok. Finálna výška platu pre vodičov je preto individuálna a zamestnanec ju môže priamo ovplyvniť podľa skladby služieb," uviedol hovorca s tým, že v roku 2023 bola priemerná mzda vodiča vo výške 1 820 €.
V roku 2024 došlo k nárastu platu, keďže do platnosti vstúpila nová kolektívna zmluva medzi DPB a zástupcami zamestnancov, ktorá priniesla valorizáciu miezd a zároveň zvýšenie vybraných príspevkov.
Bonusy zaberajú
Na druhej strane sú okrem miezd pri náboroch pomocou aj rôzne benefity.
„Ako jedna z motivačných zložiek sa nám bonusy a príspevky osvedčili. Náborové príspevky DPB pravidelne ponúka záujemcom – vodičom profesionálom, ktorí už majú vodičské oprávnenie skupiny D. Pre záujemcov s vodičským oprávnením skupiny B je pripravená možnosť bezplatného rozšírenia skupiny v podnikovej autoškole. Mimoriadne obľúbené sú aj odporúčacie bonusy pre zamestnancov, ktorí nám vďaka nim už navrhli mnoho šikovných kolegov. Pre spolupracovníkov ponúka DPB rôzne dochádzkové či výkonnostné bonusy," priblížil Vozár.
Ako už bolo spomenuté, nedostatok vodičov zmierňuje nábor v štátoch, mimo únie. „Áno, zamestnávame aj vodičov z krajín mimo EÚ. Dopravný podnik v minulosti robil úspešne nábor na Ukrajine, v Gruzínsku a Kirgizsku. Okrem toho má DPB vodičov a zamestnancov na iných pozíciách aj zo Srbska, Čiernej Hory alebo Bieloruska," vyratúva Vozár.
V Košiciach pomôžu s ubytovaním
Aj v Dopravnom podniku mesta Košice pocítili odchod dlhoročných zamestnancov na penziu. Napriek tomu je personálna situácia stabilizovaná. Nedostatok vodičov riešia podobne ako ich bratislavskí kolegovia.
„Záujemcom o pracovné pozície vodičov v DPMK ponúkame benefity, medzi ktoré patrí náborový príspevok vo výške 4 000 eur, respektíve aj stabilizačný doplnok vo výške 1 500 eur, zvýhodnené cestovanie v mestskej hromadnej doprave, dovolenku nad rámec zákonníka práce v rozsahu štyroch dní a v prípade potreby zabezpečujeme aj rozšírenie vodičského oprávnenia o skupinu D a kvalifikačnú kartu vodiča na naše náklady," informovala Štandard hovorkyňa DPMK Vladimíra Bujňáková.
Dodala, že záujemcom o prácu vodiča ponúkajú aj rôzne výhody.
„Dôležité sú sociálne možnosti ako napríklad perspektíva ubytovania či pripravované nájomné bývanie podporované štátom. Pravdaže, našim zamestnancom aj záujemcom o prácu v dopravnom podniku sa snažíme pomôcť aj poskytnutím prechodného ubytovania. Aj to chceme v blízkej budúcnosti rozšíriť prostredníctvom vlastného zariadenia v našom vlastníctve," predostrela Bujňáková ďalšie plány DPMK.
Ani v metropole východu nechýbajú šoféri z cudziny. „Ku koloritu nášho mesta patrí pestré multikultúrne a mnohonárodné prostredie. DPMK nediskriminuje a okrem ,domácich‘ zamestnáva tiež vodičov z iných krajín", uzavrela hovorkyňa.