Za lístky si v pokladni a vo vlaku priplatíme. Poplatku sa vyhnú mnohí cestujúci
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) chce zavedením servisného poplatku od 15. marca ešte viac podporiť trend rastúceho online predaja. Cestujúci si za lístok v pokladni priplatia euro a vo vlakoch tri eurá.
Už v súčasnosti využíva moderné možnosti nákupu viac ako 45 percent ľudí využívajúcich vlaky národného osobného dopravcu. Za posledných päť rokov sa ich podiel zdvojnásobil. „To je jasným dôkazom, že digitálne riešenia sú cestou budúcnosti," potvrdil pre Štandard hovorca ZSSK Dominik Drevický.
Podiel lístkov kúpených za uvedené obdobie na internete, respektíve na webe dopravcu vzrástol z takmer 22 percent na vyše 28 percent, v mobilnej aplikácii Ideme vlakom z jedného percenta na viac ako 17 percent. Na lístky kúpené poslaním SMS pripadá pol percenta.
Predaj lístkov v pokladniach síce klesol zo 70 percent na skoro 48 percent, ale naďalej je to najčastejší spôsob platby. Pokles tohto predaja bude podľa očakávania pokračovať, ľudia budú čoraz viac vyžívať digitálne možnosti.
Očakávané prínosy v miliónoch
Zavedenie poplatku je súčasťou širšej stratégie digitalizácie a efektívnejšieho fungovania ZSSK. Cieľom je motivovať cestujúcich k využívaniu digitálnych kanálov, ktoré sú rýchlejšie, pohodlnejšie a ekonomickejšie.
„Presun predaja do online prostredia má potenciál vygenerovať pre ZSSK v horizonte niekoľkých rokov prínosy vo výške presahujúcej 20 miliónov eur ročne. Tie môžu byť využité na ďalšiu modernizáciu služieb, zlepšenie infraštruktúry a lepšie podmienky pre zamestnancov," priblížil Drevický.
Finančné dopady zavedenia poplatku budú priebežne vyhodnocovať, pričom ich prioritou zostáva poskytovanie dostupnej a kvalitnej železničnej dopravy.
Efekt v šetrení mzdových nákladov
Dopravný analytik Jozef Drahovský pripomína, že tento trend začali banky, ktoré v pobočkách zaviedli poplatky za vklad a výber hotovosti a ďalšie služby. Cez internet je to bez poplatku a v automatoch s miernym poplatkom.
„Tento model poskytovania služieb prevzali ďalší. Teraz ho prevzala aj Železničná spoločnosť Slovensko. Efekt je v šetrení mzdových nákladov pracovníkov namiesto zvyšovania cestovného z dôvodu nárastu miezd," priblížil pre Štandard Drahovský.
Navyše cenník služieb zohľadňuje sociálny aspekt. „Je nastavený tak, že seniori, ktorí môžu mať problém s internetom, sú od tohto poplatku oslobodení, respektíve je minimalizovaný," podotkol odborník.
Seniorov a žiakov sa poplatok netýka
Železničiari nebudú servisný poplatok uplatňovať u seniorov - od 62 rokov so 100-percentnou zľavou z cestovného pri registrácii a od 70 rokov pre všetkých cestujúcich, ani u držiteľov preukazu ŤZP-S, s ťažkým zdravotným postihnutím. „Rešpektujeme nižšiu mieru znalosti práce s internetom u staršej generácie," zdôvodnil Drevický.
Spomínaný poplatok sa netýka ani žiakov základných škôl a prvých štyroch ročníkov osemročných gymnázií pri pravidelných cestách do a zo školy v osobných a zrýchlených vlakoch či regionálnych expresoch REX. Ich preukaz na 100-percentnú zľavu z cestovného vo vlakoch uvedených troch kategórií totiž platí ako ročný sieťový cestovný lístok na cestu z miesta bydliska do školy a späť. Nemusia si kupovať žiadny cestovný lístok, ani mesačný.
„Ak plánujú cestovať diaľkovými vlakmi, potrebujú jednorazový cestovný lístok na 100-percentnú zľavu z cestovného, ktorý v prípade kúpy online, napríklad ich rodičmi, je bez poplatku za servis. U stredoškolákov je predpoklad používania smartfónov a internetu na dennej báze," poznamenal hovorca ZSSK. Tí si môžu lístky na 100-percentnú zľavu z cestovného, jednorazové, týždenné aj mesačné, kúpiť online bez poplatku.
V rámci digitalizácie dopravca pripravuje aj elektronické zľavové preukazy pre študentov, seniorov a ďalších oprávnených cestujúcich. Automaty na lístky cestujúci nájdu vo vlakoch na tratiach Tatranských elektrických železníc a Ozubnicovej železnice Štrba - Štrbské Pleso. Je to samoobslužný spôsob predaja, podobne ako nákup cez e-shop alebo mobilnú aplikáciu, pri ktorom vznikajú nižšie dodatočné náklady na obsluhu.
Optimalizácia pokladníc má pokračovať
Počet pracovníčok a pracovníkov v pokladniach ZSSK aj pod vplyvom digitalizácie postupne klesá. Aktuálne je ich približne šesťsto, v roku 2021 ich bolo cez sedemsto. Optimalizácia pokladníc trvá už niekoľko rokov a pravdepodobne bude pokračovať.
„Zavedením poplatku za servis sa snažíme zachovať čo najviac pokladníc tam, kde sú naozaj potrebné, a zároveň motivovať cestujúcich, aby využívali dostupné digitálne možnosti. To nám pomôže udržať stabilitu a efektívnosť predajnej siete," priblížil Drevický.
Možné ďalšie zmeny v budúcnosti chce spoločnosť riešiť s ohľadom na zamestnancov aj cestujúcich, keďže práca v pokladni má podľa dopravcu stále svoju hodnotu. „Ak sa počet predajných miest zníži, budeme hľadať možnosti presunu zamestnancov na iné pozície v rámci ZSSK. Našou prioritou je, aby sme ako spoločnosť fungovali efektívne a zároveň stabilne pre všetkých zamestnancov," dodal pre Štandard hovorca.
Železničnú spoločnosť Slovensko od 15. januára už zvýšila cestovné, dôvodom bol rast sadzby dane z pridanej hodnoty z 20 na 23 percent. Ceny lístkov vzrástli v priemere o tri až štyri percentá, napríklad na hlavnej domácej trase medzi Bratislavou a Košicami o 52 centov, medzi Žilinou a Popradom o 20 centov.