Južnú železničnú trať opravujú po úsekoch. ŽSR chystá aj jej elektrifikáciu
K rozsiahlej modernizácii zatiaľ nedošlo. Kedy by sa tak mohlo stať sme sa opýtali Ministerstva dopravy SR. Rezort nás odkázal na Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).
V predchádzajúcom období boli podľa ŽSR na trati Bratislava – Zvolen – Košice vykonané práce na stavbách v úsekoch od železničnej stanice v Trnovci nad Váhom po Tvrdošovce, kde zrekonštruovali prvú a druhú koľaj.
Trať Haniska – Veľká Ida – Moldava nad Bodvou mesto sa dočkala elektrifikácie a došlo k obnove výhybiek v Barci.
V súčasnosti sa pracuje na úsekoch od železničnej stanice Hronský Beňadik – zastávka Tekovská Breznica po železničnú stanicu v Novej Bani.
Takisto prebieha obnova výhybiek v Leviciach a na úseku od železničnej stanice vo Fiľakove po výhybňu Holiša sa pracuje na výmene železničného spodku aj zvršku.
Krátkodobé plány
Podľa hovorkyne ŽSR Petry Lánikovej plánujú železnice na južnej trati elektrifikovanie úsekov Zvolen – Fiľakovo a Fiľakovo – Plešivec – Moldava nad Bodvou.
Železnice majú spracovanú štúdiu uskutočniteľnosti s názvom Elektrifikácia a optimalizácia trate Zvolen – Fiľakovo a zároveň majú aj platné územné rozhodnutie.
Ako spresnila hovorkyňa, zámerom železníc je pokračovať v ďalšej projektovej príprave a následnom uskutočňovaní projektu „v závislosti od alokácie finančných prostriedkov“.
Aj v prípade výstavby diaľkovo ovládanej výhybne Slatinka v súčasnosti prebieha proces verejného obstarávania a výber zhotoviteľa, kým pre obnovu železničnej stanice Barca v súčasnosti prebieha projektová príprava.
Plány bez projektu
Hovorkyňa podotkla, že pre zvyšné úseky trate z Fiľakova do Moldavy nad Bodvou zatiaľ železnice nemajú spracovanú predprojektovú prípravu.
Vzhľadom na charakter a veľkosť investície budú musieť ŽSR zabezpečiť vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti pre úsek Fiľakovo – Plešivec – Moldava nad Bodvou.
Podľa vyjadrenia železníc však nateraz „neprišla požiadavka od vlastníka dráhy“ – teda rezortu dopravy –, a ŽSR ani „nemajú alokované finančné prostriedky na spracovanie takejto štúdie“.
Železnice vo vyjadrení pre Štandard napísali, že pre zámer modernizácie trate Palárikovo – Zvolen zatiaľ nebola spracovaná predprojektová a projektová dokumentácia.
Na druhej strane pri participácii na spracovaní strategického dokumentu Plán udržateľnej mobility Banskobystrického samosprávneho kraja bolo dohodnuté, že ŽSR pripravia podklady pre vyhlásenie verejnej súťaže na obstaranie zhotoviteľa štúdie uskutočniteľnosti.
ŽSR už podľa hovorkyne majú pripravený Opis predmetu zákazky ako jeden zo vstupov pre spracovanie súťažných podkladov pre vyhlásenie verejného obstarávania na zhotoviteľa spomenutej štúdie.
Hlavným cieľom je podľa železníc „navrhnúť technické riešenia modernizácie trate zodpovedajúce požiadavkám aktuálneho, ako aj výhľadového rozsahu osobnej a nákladnej dopravy,“ uzavrela hovorkyňa.