Tvrdšie tresty za vyššiu rýchlosť a opakované priestupky. Cestnú premávku čaká mnoho zmien
Ministerstvo vnútra SR navrhuje aj zvýšiť ochranu chodcov na priechodoch a zaviesť prísnejšie pravidlá pre elektrické kolobežky. Zároveň chce rozšíriť okruh porušení v rámci objektívnej zodpovednosti či rozdeliť vodičský kurz a skúšky. Novela je už na medzirezortnom pripomienkovaní trvajúcom do 23. júna.
Prvé zmeny po schválení na vláde a v parlamente majú nadobudnúť účinnosť od 1. decembra tohto roka, viaceré ďalšie postupne v nasledujúcom roku.
Cieľom opatrení je zvýšiť bezpečnosť na cestách a znížiť počet dopravných nehôd. Podľa ministerstva vnútra vlani totiž pri nich vyhasli životy 262 ľudí pri takmer 11,5-tisíca dopravných nehôd, pričom viac ako osemsto osôb utrpelo ťažké zranenia a takmer päťtisíc ľahké.
Medzi obeťami bolo skoro 70 chodcov, viac než dvadsať cyklistov a vodičov elektrických kolobežiek, takmer 40 motocyklistov a v motorových vozidlách zahynulo necelých 140 ľudí. Pod vplyvom alkoholu vinníci zavinili bezmála 1 300 nehôd.
Štandard k hlavným navrhovaným zmenám v cestnej premávke oslovil dopravných expertov aj zástupcov dopravcov a taxislužieb.
Prísnejšie limity za prekročenie rýchlosti
Cestní piráti, ktorí prekračujú povolenú maximálnu rýchlosť, môžu čakať tvrdšie postihy. Jej nedodržiavanie má výrazný podiel na vzniku dopravných kolízií aj vplyv na rozsah ich následkov.
Závažným porušením pravidiel cestnej premávky má byť po novom prekročenie povolenej rýchlosti už o viac ako 30 kilometrov za hodinu v obci alebo o viac ako 40 kilometrov mimo obce.
V súčasnosti je to nad 50 kilometrov v obci a nad 60 kilometrov mimo obce. Samotné výšky pokút sa síce nemenia, návrh však sprísňuje rozpätie prekročenia rýchlosti pri jednotlivých úrovniach sankcií, takže tí, ktorí porušujú predpisy, zaplatia viac.
Limity prekročenia rýchlosti sa majú znížiť v obciach zo súčasných do 20, 21 až 50 a 51 a viac kilometrov za hodinu na úrovne do 15, 16 až 30 a 31 a viac kilometrov za hodinu.
Mimo obcí sa majú sprísniť z terajších do 30, 31 až 60 a 61 a viac kilometrov za hodinu po novom na úrovne do 25, 26 až 40 a 41 a viac kilometrov za hodinu. Pokuty zostávajú v blokovom konaní v rozpätí 50 až 800 eur a v správnom konaní od sto až po tisíc eur.
Prekročenie rýchlosti (km/h) | Výšky pokút | |||||
v obci | mimo obce | |||||
súčasnosť | návrh | súčasnosť | návrh | blokové konanie | riadne konanie | |
do 20 | do 15 | do 30 | do 25 | do 50 € | do 100 € | |
21 – 50 | 16 – 30 | 31 – 60 | 26 – 40 | 30 – 400 € | 150 – 600 € | |
51 a viac | 31 a viac | 61 a viac | 41 a viac | 250 – 800 € | 500 – 1000 € | |
Situáciu by viac zlepšili stacionárne radary
„Prekračovanie maximálne povolenej rýchlosti je jeden z najčastejších priestupkov v cestnej premávke nielen z hľadiska zákona, ale aj bezpečnosti. Toto býva jedna z hlavných príčin dopravných nehôd,“ povedal pre Štandard manažér dopravného spravodajstva Zelenej vlny STVR Ľuboš Kasala. Predpokladá, že daný zámer má za úlohu vylepšiť uvedenú bilanciu, aby priestupky tohto charakteru klesli.
Za otázne označil to, do akej miery a kto bude kontrolovať cestnú premávku, lebo aj počet dopravných policajtov je limitovaný. Situáciu by mohli zlepšiť stacionárne radary na cestách, ktoré by mali byť umiestnené aj na najrýchlejších úsekoch.
„Hovorí sa o tom už niekoľko rokov a sieť stacionárnych radarov stále nie je, čím by sa realizovala aj objektívna zodpovednosť. Keby sa k tomu nainštalovali dané radary, možno by sa situácia zlepšila oveľa viac ako týmto spôsobom,“ myslí si Kasala.

Tvrdšie postihy za opakované priestupky
Vodiči opakovane páchajúci závažné dopravné priestupky môžu počítať s prísnejšími trestami.
„Zásada trikrát a dosť sa doteraz vzťahovala na lehotu jeden rok. Po novom to budú dva roky, čo je sprísnenie o sto percent,“ reagoval pre Štandard na návrh predĺžiť lehotu evidovania troch závažných priestupkov dopravný analytik Jozef Drahovský. „Jednoznačné ide o prísnejšie podmienky, než aké majú bodové systémy v susedných štátoch,“ podotkol.
Po troch závažných priestupkoch majú vodiči po novom absolvovať rehabilitačný program. Zároveň budú povinní tak ako doteraz podrobiť sa doškoľovaciemu kurzu a preskúšaniu odbornej spôsobilosti. Ak v lehote 24 mesiacov štvrtýkrát závažne porušia pravidlá cestnej premávky, podľa ministerstva vnútra prídu o vodičské oprávnenie.
Získať späť ho budú môcť po splnení podmienok, teda absolvujú rehabilitačný program pre vodičov, doškoľovací kurz, preskúšanie odbornej spôsobilosti a preskúmanie zdravotnej a psychickej spôsobilosti. Opatrenia zamerané na recidivistov majú byť účinné od 1. apríla 2026.
„Recidivistov je asi veľmi veľa. Či to niečo prinesie, uvidíme, ale recidivisti sú špeciálna kategória nesmrteľných, myslia si, že sa im nemôže nič stať,“ uviedol Kasala s tým, že vzhľadom na bezpečnosť premávky súhlasí aj so sprísnením sankcií pre recidivistov. „Možno by bolo potrebné ešte viac sprísniť sankcie, ak by išlo o recidívu spojenú s alkoholom a drogami,“ poznamenal.
Podporujú snahu o vyššiu bezpečnosť, majú však aj výhrady
Cestní dopravcovia podporujú políciu v snahe zvýšiť bezpečnosť účastníkov cestnej premávky a znížiť dopravnú nehodovosť.
„Pri novele návrhu zákona o cestnej premávke zásadne vítame, že sa neráta so zavedením bodového systému, ktorý by výrazne odrádzal profesionálnych vodičov od tohto povolania. Rovnako to, že sa pozitívne skracuje čas zákazu jazdy nákladných vozidiel,“ vyjadril sa pre Štandard prezident Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský.
Čas zákazu jázd nákladných vozidiel nad 7,5 tony cez sviatky sa má skrátiť a okruh vozidiel, ktoré majú zo zákona výnimky z tohto zákazu, sa má rozšíriť.

Za problematické považujú, že sa pri objektívnej zodpovednosti navrhuje zrušiť možnosť podať odpor proti rozkazu, aj keď držiteľ vozidla nahlási zodpovedného vodiča. „Takouto zmenou sa stratí výchovno-právny účel sankcie pre šoféra,“ upozornil Piešťanský.
Veľmi negatívne vnímajú zámer zrušiť možnosť udelenia výnimky zo zákazov jázd v mimoriadnych a výnimočných prípadoch. „Takýto krok by mohol mať nežiaduce dôsledky na flexibilitu a funkčnosť sektora cestnej dopravy a v konečnom dôsledku by mohol oslabiť schopnosť efektívne reagovať na krízové alebo nepredvídané situácie,“ dodal prezident ČESMAD Slovakia.
Zmeny v objektívnej zodpovednosti, širší okruh porušení
Rozšíriť sa majú porušenia pravidiel cestnej premávky, ktoré možno riešiť v rámci objektívnej zodpovednosti. Podľa ministerstva vnútra pôjde aj o jazdu v protismere, vjazd do križovatky, ak nie je možné pokračovať v jazde, nedodržanie minimálnej vzdialenosti, používanie telefónu počas jazdy, nezapnutie bezpečnostného pásu.
Držiteľ vozidla sa už nebude môcť vyviniť zo zodpovednosti za nezabezpečenie dodržiavania pravidiel cestnej premávky formou oznámenia vodiča. Zrušiť sa má možnosť podať odpor proti rozkazu, držiteľ si však bude môcť nárokovať u vodiča náhradu uhradenej pokuty. Je to reakcia na špekulatívne správanie niektorých držiteľov vozidla. Nové pravidlá budú obdobné ako napríklad v prípade diaľničných známok.
Taxikári nesúhlasia s obmedzením v bus pruhoch
Asociácia Taxi SR už avizovala, že k novele zákona o cestnej premávke spolu so Slovenským živnostenským zväzom uplatní zásadnú pripomienku. Nesúhlasí so zrušením možnosti pre taxi jazdiť vo vyhradených bus pruhoch, pričom to má byť možné tam, kde im to dovolí dopravné značenie.
„Máme s tým problém, lebo najmä vo väčších mestách taxíky veľmi využívajú aj k spokojnosti cestujúcich bus pruhy,“ povedal pre Štandard štatutárny zástupca Asociácie Taxi SR Branislav Masár. „Chceme, aby to zostalo tak, ako to je, aby to bolo automaticky zo zákona. Zlepší sa bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky,“ vysvetlil nesúhlas s touto zmenou, ktorá podľa neho nie je v celom materiáli zdôvodnená.

Zavedenie uvedeného obmedzenia, tvrdí Masár, výrazne skomplikuje využitie taxislužby a spomalí pohyb taxíkov najmä vo väčších mestách. „Kapacita týchto bus pruhov, ako i doterajšie skúsenosti z ich používania vozidlami taxislužby nespôsobovali v praxi žiadne také problémy, ktoré by odôvodňovali zavedenie tejto zmeny,“ uviedol.
Asociácia Taxi SR zároveň navrhuje, aby bolo v zákone uvedené, že podmienkou vydania preukazu vodiča taxislužby príslušnými orgánmi verejnej správy žiadateľom, ktorí nie sú občanmi členských krajín Európskej únie, je získanie slovenského vodičského preukazu. A to s podmienkou úspešného absolvovania príslušného úradného skúšobného procesu, ktorého úspešné zvládnutie je podmienkou na vydanie vodičského preukazu na území Slovenska.
Väčšia prednosť chodcov na priechode
Zvýšiť by sa mala ochrana chodcov – ako najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky – pri prechádzaní cez cestu po priechode pre chodcov. Po novom majú mať prednosť už vtedy, keď zjavne chcú na priechod vstúpiť.
Naďalej nebudú môcť vstúpiť na miesto určené na prechádzanie náhle. Vodiči budú povinní jazdiť pred priechodom dostatočne nízkou rýchlosťou na to, aby v prípade potreby mohli zastaviť. Táto zmena má platiť od apríla budúceho roka.
„Chodec nesmie vstúpiť na priechod náhle a ani vtedy, keď ide vozidlo s právom prednostnej jazdy alebo električky,“ priblížil Drahovský. Ostatní chodci, ktorí nechcú miesto určené na prechádzanie použiť, majú podľa neho zákaz zdržiavať sa pri ňom.

Kasala považuje za trochu vágnu formuláciu o prednosti chodca, ktorý sa zjavne chystá vstúpiť do vozovky. „Ako vodič to poznám, niekedy nie. Nedávno som zastal, lebo som si myslel, že dve dámy chcú prejsť cez cestu, a nešli. Mnohí chodci si myslia, že sú nesmrteľní, ale nemali by to zneužívať,“ povedal.
Zákon síce hovorí, že chodec nesmie vstúpiť náhle do vozovky, ale podľa experta zase potom ide o dokazovanie.
„Chodec je síce najslabší účastník cestnej premávky, ale keď polícia realizuje dopravné akcie, veľmi málo ich robí aj voči chodcom. Väčšinou si to všetko ‚zliznú‘ vodiči, ktorí musia poznať dopravné predpisy,“ poukázal Kasala.
Pýta sa, kto to bude kontrolovať. „Keď k niečomu príde, tak sa budeme dohadovať a vzájomne si dokazovať, či chcel alebo nechcel vstúpiť,“ uviedol a vodičom odporučil namontovať si palubné kamery.
Stopka elektrickým kolobežkám na chodníkoch
Elektrické kolobežky ako malé elektrické vozidlá nesmú dosahovať rýchlosť viac ako 25 kilometrov za hodinu. Zrušiť sa má obmedzenie ich používania len osobami nad pätnásť rokov. Elektrické kolobežky nebudú môcť jazdiť po chodníku, výnimkou budú deti do desať rokov a ich sprevádzajúca osoba. Vodiči e-kolobežiek majú mať podobné práva a povinnosti ako cyklisti.
Ak bude mať elektrická kolobežka vyššiu rýchlosť ako 25 kilometrov za hodinu, podľa Drahovského je potrebné mať splnené všetky povinnosti motocykla v závislosti od výkonu. „Táto úprava pre ľudí bez vodičského oprávnenia na motorku predstavuje zákaz používania výkonných elektrokolobežiek,“ vysvetlil odborník.
Kasala je aj za osvetu pre kolobežkárov z hľadiska dopravných predpisov. „Malý kolobežkár nemusí mať vodičský preukaz, ale vyžadujeme od neho, aby dodržiaval zákon,“ konštatoval. Technika v tomto prípade podľa neho akoby predstihla zákonodarcov. „Dobre, sprísnime zákon, ale kto a kedy to bude kontrolovať?“ spýtal sa.

Skúšku na vodičský navrhujú rozdeliť
Navrhované zmeny sa týkajú aj autoškôl a budúcich vodičov. Skúška z odbornej spôsobilosti u žiadateľov o udelenie vodičského oprávnenia by mala byť rozdelená. Zámerom je podľa ministerstva vnútra dosiahnuť, aby v praktickom výcviku pokračoval len účastník vodičského kurzu, ktorý teoreticky ovláda pravidlá cestnej premávky. Táto časť novely zákona o cestnej premávke má byť účinná od 1. decembra 2026.
Žiadateľ by mal podľa návrhu najskôr absolvovať teoretickú časť vodičského kurzu a potom teoretickú skúšku. Až po jej úspešnom zvládnutí by mohol pokračovať v praktickej časti vodičského kurzu, teda v jazde na autocvičisku a v reálnej premávke, a následne by sa prihlásil na praktické preskúšanie. Uchádzači by mali mať možnosť prihlásiť sa na skúšku elektronicky.
Štandard oslovil aj Slovenskú komoru výcvikových zariadení autoškôl. K navrhovaným zmenám v tejto oblasti sa zatiaľ nevedela, respektíve nechcela vyjadriť.
Novela zároveň navrhuje zrušiť zákaz otáčania na riadenej križovatke či upraviť zákaz predbiehania v križovatke na hlavnej ceste. Opätovne má byť zavedená do zákona záväznosť stanovísk dopravného inšpektorátu polície pre príslušný cestný správny orgán, napríklad pri určovaní dopravného značenia, obchádzkach či udeľovaní povolení na zvláštne užívanie ciest.