Národná diaľničná spoločnosť (NDS) po podpise zmlúv s vybranými zhotoviteľmi očakáva, že s prácami na troch zvyšných úsekoch D3 medzi Žilinou a Čadcou v dĺžke 26 kilometrov, z toho päť kilometrov v polovičnom profile, začnú čoskoro.
Diaľničiari zatiaľ nespresnili, či to bude ešte do konca tohto roka. „O konkrétnych detailoch spojených s výstavbou a súvisiacimi obmedzeniami budeme priebežne informovať," odkázali na otázky Štandardu z ich mediálnej komunikácie.
Možno predpokladať, že stavbári začnú v závere roka s prípravnými prácami a budúci rok postupne aj s hlavnými. V závislosti od toho by mali dlhoočakávanú stavbu kysuckej diaľnice dokončiť v rokoch 2029 a 2030.
Ak pôjde všetko podľa plánov a nevzniknú mimoriadne okolnosti, ktoré sú pri výstavbe domácich diaľnic bežné a výstavbu predlžujú, ale aj predražujú.
Náklady najmä z eurofondov
Vysúťažené zmluvné ceny na dostavbu úsekov D3 majú celkový objem vyše 890 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, pričom financovanie 85 percent zabezpečia zdroje Európskej únie a zvyšok zo štátneho rozpočtu.
Uvedená suma je oproti odhadovaným nákladom v tendroch nižšia takmer o 231 miliónov eur, respektíve o 21 percent.
Zmluvné náklady na výstavbu pre infláciu a rast cien stavebných materiálov nebudú konečné, zvýšiť ich môžu aj neplánované práce navyše.
Súhrnná predpokladaná hodnota na zhotovenie troch úsekov D3 pri vyhlásení súťaží minulý rok bola 1,12 miliardy eur bez DPH.

Trpezlivosť a zhovievavosť
Počas výstavby naraz celého diaľničného ťahu sa motoristi, obyvatelia miest a obcí regiónu medzi Žilinou a Čadcou musia pripraviť na nevyhnutné dopravné obmedzenia. Tie im dočasne sťažia bežný život, cestu do práce či do školy. Náhradným riešením môže byť používanie verejnej osobnej dopravy, najmä železničnej.
„Pri megaprojekte kysuckej D3-ky sa dostávame od výkresov a vybavovačiek k reálnej príprave stavenísk a verím, že čoskoro už aj k samotnej výstavbe,“ uviedol minister dopravy Jozef Ráž. „Tá sa síce nezaobíde bez zásahov do živej premávky, keďže však staviame všetky tri úseky naraz, dopravné obmedzenia počas výstavby budú násobne kratšie,“ očakáva.
Minister všetkých v regióne prosí o trpezlivosť a zhovievavosť, podľa neho dopravná situácia po dokončení výstavby diaľnice bude nadlho vyriešená. „Prajem zhotoviteľom, aby neboli žiadne mimoriadne udalosti a všetky tri úseky dostavali v zmluvnom čase,“ povedal Ráž.
Motoristov budú včas informovať
Diaľničiari chcú urobiť všetko pre to, aby výstavba D3 obmedzila cestnú sieť čo najmenej. „Celý dopravný mechanizmus bude nastavovaný v spolupráci s dopravnými policajtmi," priblížili pre Štandard už skôr s tým, že motoristov budú informovať v dostatočnom predstihu.
„Polícia bude opatrenia operatívne prispôsobovať aktuálnym dopravným obmedzeniam v rámci jednotlivých etáp výstavby, ako aj nadväzujúcej dopravnej situácii," potvrdila pre Štandard nedávno hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Žiline Daniela Kocková.
Určite budú odporúčať použitie obchádzkových trás, keďže „nie je možné úplne vylúčiť nákladnú dopravu v uvedenom úseku".
Kto a za koľko postaví diaľnicu?
Vyše 11-kilometrový úsek D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto bude stavať združenie stavebných spoločností na čele s Váhostavom. Jeho partnermi sú Metrostav DS a maďarská firma Duna Aszfalt Út és Mélyépítô.
Diaľnicu chcú vybudovať za 398,7 milióna eur bez DPH, predpokladaná cena v súťaži bola 507,4 milióna eur. Plánovaná lehota výstavby tohto úseku je 1 307 dní, čo je tri roky a sedem mesiacov.
Zhotoviteľom takmer 10-kilometrového úseku D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica je samostatne spoločnosť Skanska SK. Uspela s ponukou za 261,3 milióna eur bez DPH, pričom odhadované náklady boli 307,3 milióna eur. Výstavba úseku má trvať 1 280 dní, teda tri a pol roka.

Združenie vedené Váhostavom vybuduje aj druhú polovicu úseku D3 Oščadnica – Čadca, Bukov spolu s druhou rúrou tunela Horelica. Celková dĺžka úseku bude 5,3 kilometra, z toho samotná diaľnica 4,8 kilometra.
Zmluvná cena je 230,4 milióna eur bez DPH, predpokladaná bola 306,4 milióna eur. Práce sú plánované na 1 675 dní, čiže štyri roky a sedem mesiacov.
Prvé dva úseky D3 budú stavať podľa červenej knihy FIDIC, to znamená, že NDS ako objednávateľ zabezpečila projektovú dokumentáciu a zhotovitelia podľa nej dielo zrealizujú. Výstavbu tretieho, polovičného úseku uskutočnia podľa žltej knihy FIDIC, v tomto prípade zhotoviteľ pripraví projektovú dokumentáciu aj vybuduje stavbu.
Ubudnú tisícky áut denne
Zmluvy NDS so zhotoviteľmi už sú zverejnené v centrálnom registri a účinné od 1. októbra.
„Zákon o strategických investíciách veľmi pomohol, aby sa tieto zmluvy o dielo podarilo vysúťažiť," priblížil minister dopravy s tým, že na všetky tri úseky už majú stavebné povolenie. „Dve stavebné povolenia sú právoplatné, v jednom prípade je to otázka dní," ozrejmil Ráž.
D3 po dokončení odbremení cestu prvej triedy číslo 11 o tisícky motorových vozidiel denne. Veľký úbytok kamiónov pocítia najmä obyvatelia obcí Oškerda, Radoľa, Povina či Kysucký Lieskovec.

„Podľa dostupných analýz pri obci Oškerda je možné po dobudovaní kysuckej D3 očakávať až o 12-tisíc menej osobných a o šesťtisíc menej nákladných áut využívajúcich cestu I/11," predpokladá NDS. Pri ostatných uvedených obciach môže ubudnúť približne sedemtisíc osobných áut a okolo päťtisíc nákladných vozidiel za 24 hodín.
„Zároveň kysucká D3 výrazne zjednoduší život aj samotným budúcim užívateľom ťahu, ktorí ušetria cestovný čas najmä v rannej a popoludňajšej špičke," poznamenali diaľničiari.
Súvislé prepojenie severu s juhozápadom
Po dokončení D3 vznikne súvislá diaľnica od Žiliny až po hranice s Poľskom. „Zároveň sa tak vytvorí plnohodnotné diaľničné prepojenie severu s juhozápadom Slovenska, takže tranzitná doprava pohodlne prejde Slovenskom cez diaľnice D1 a D3 bez toho, aby zaťažovala cesty nižších kategórií a intravilány miest a obcí,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ NDS Filip Macháček.
S výstavbou D3 začali v 90. rokoch minulého storočia, keď začali stavať polovičný obchvat Čadce a v polovičnom profile aj úsek od Skalitého k hranici s Poľskom.

V prevádzke je takmer 40 kilometrov
Z plánovanej dĺžky D3 takmer 60 kilometrov je v súčasnosti v prevádzke zhruba 37 kilometrov na šiestich úsekoch, z toho 17 kilometrov v plnom profile a 20 kilometrov v polovičnom.
Motoristi využívajú na D3 štvorpruhové úseky Hričovské Podhradie – Žilina, Strážov (takmer sedem kilometrov, v prevádzke od roku 2008), Žilina, Strážov – Žilina, Brodno (4,3 kilometra, 2017) a Čadca, Bukov – Svrčinovec (5,7 kilometra, 2020).
V prevádzke sú aj polovičné úseky Oščadnica – Čadca, Bukov (skoro päť kilometrov, 2004), Svrčinovec – Skalité (vyše 12 kilometrov, 2017) a Skalité – štátna hranica s Poľskom (vyše tri kilometre, 2017).
Dĺžku diaľnice na severe Slovenska po dostavbe dvoch štvorprúdoviek medzi Žilinou a Oščadnicou predĺžia o viac ako polovicu.