Slovensko čaká masívna oprava mostov. Väčšinu starých a poškodených nahradia nové
Rezort dopravy má ukončenú štúdiu na realizovateľnosť PPP projektov na opravu mostov na Slovensku. Ide o zámer dlhodobej spolupráce medzi štátom a súkromnými firmami pri realizácii veľkých investičných projektov. V tomto prípade o mosty na cestách prvej triedy, ktorých je viac ako 1 700.
Minister Jozef Ráž v utorok informoval, že stav mostov je na Slovensku žalostný a odborníci upozorňujú, že ročne musí ísť do ich obnovy minimálne 40 miliónov eur. V opačnom prípade nastane katastrofa, a to nielen dopravnej, ale aj sociálno-ekonomickej oblasti.
Štúdia ukázala, že na cestách prvej triedy sú mosty v zlom stave po celom Slovensku. „Počet mostov u nás je naozaj obrovský. Posledné roky sa však ich rekonštrukcie odkladali a toto je výsledný stav,“ uviedol Ráž.
Podľa neho až 74 percent mostov je starších ako 40 rokov a 49 percent je takzvaných zlých mostov. Tieto sú v technickom stave na stupnici päť až sedem, čo je kritický až havarijný stav.
V roku 2040 by tak v našej krajine bolo až 339 mostov v havarijnom stave, ak rezort nezačne konať. Škody by boli potom obrovské. „Sociálno-ekonomický dosah je spočítaný na 50 miliónov eur ročne na jeden uzatvorený most,“ vysvetľuje Ráž.
O obnovené mosty bude postarané
Riešením je podľa rezortu pritiahnuť súkromné financie, ktoré sa investujú do verejnej infraštruktúry. To umožní formou PPP projektu obnovu zhruba 575 mostov, ktoré sa budú dať v priebehu piatich rokov rekonštruovať súčasne a nevznikne dopravný kolaps.
„Následných 30 rokov bude o ne stopercentná starostlivosť, teda údržba. Po týchto rokoch, tak ako to bolo v prípade rýchlostnej cesty R1, budú odovzdané v dobrom stave do správy Slovenskej správy ciest,“ vysvetľuje Ráž.
Štúdia predbežne zaradila medzi týchto 575 mostov najmä tie v kopcovitých častiach stredného a východného Slovenska. Opráv sa motoristi a obyvatelia dočkajú aj v severných či južných oblastiach krajiny. Väčšinu starých mostov nahradia nové.
„Súťažný dialóg ešte ukáže, o aké číslo pôjde na konci. Na 575 mostoch sa robil aj trhový test, či budú mať firmy záujem ísť do takéhoto objemu. Odpoveď je, že áno,“ dodáva Ráž s tým, že počet zrekonštruovaných mostov môže byť o niekoľko percent nižší, ale aj vyšší.
Prvenstvo v Európskej únii
Ministerstvo už má aj približný zoznam mostov, ktoré by sa mohli rekonštruovať, avšak nejde o finálnu verziu. Tá bude známa až po skončení verejnej súťaže. Malo by ísť o tendre s medzinárodnou účasťou.
Odhadovaná ročná platba za dostupnosť mostov bude 86,3 milióna eur. Ide však o najvyššiu sumu, akú rezort predpokladá, a Ráž verí, že súťaž vyprodukuje nižšiu sumu.
„Súčasťou tvorby štúdie bol aj Útvar hodnoty za peniaze. So závermi sú uzrozumení a myslím, že s nimi budú aj verejne súhlasiť,“ dodáva Ráž.
V najbližšom období chce rezort tento materiál predložiť na rokovanie vlády SR, ktorá rozhodne o tomto projekte. Či dostane zelenú, alebo mu vystavia stopku. Ak bude schválený, môže byť vyhlásený verejný súťažný dialóg.
„Takéto súkromné peniaze, alebo takéto PPP projekty sú výraznou hybnou silou našej ekonomiky. Je to naozaj niečo, čo nám môže pomôcť do budúcnosti pri zvyšovaní HDP,“ vysvetľuje Ráž.
V prípade, že sa ukáže, že tento projekt bude úspešný, bude sa ho snažiť ministerstvo dopravy replikovať aj na cesty a mosty, ktoré sú v správe samosprávnych krajov.
Slovensko bude prvý štát v Európskej únii, ktorý takýto projekt zrealizuje. Vo svete však nejde o novinku. Projekt s podobnými parametrami bol zrealizovaný v štáte Pensylvánia.