Zdražovanie, spomalenie výroby a čakanie. Globálny nedostatok čipov dobieha výrobcov
Nemôžete sa mesiace dočkať nového auta, 5G telefónu či hernej konzoly novej generácie? Vedzte, že dôvod čakania má spoločného menovateľa a je ním práve globálny nedostatok čipov. Tie sú potrebné v takmer každej elektronike, ale ich výrobcovia jednoducho nestíhajú uspokojiť potreby trhu.
Väčšina čipov, ktoré potrebujú naše autá, počítače, smartfóny a ďalšie stále chytrejšie zariadenia, sa vyrába v Ázii, respektíve na Taiwane a v Číne. Tá je však tvrdo zasiahnutá sankciami a dopravnými zápchami, ktoré sa tvoria v prístavoch po celom svete. Čakacie doby na vyloženie tovaru sa v niektorých kotviskách viac ako zdvojnásobili. Ceny lodnej prepravy rastú raketovou rýchlosťou a dodacie lehoty sa predlžujú, čo spomaľuje výrobu a predražuje každú jednu súčiastku vrátane čipov.
Aj keď takmer polovicu globálneho predaja mikročipov tvoria polovodičové spoločnosti v Spojených štátoch amerických, tak len 12 percent týchto súčiastok sa v skutočnosti vyrobí v USA. Drvivá väčšina sa vyrába Ázii a americké obchodné sankcie proti Číne krízu ešte väčšmi vyhrotili.
Od prebytku k nedostatku
Presunúť výrobu z Ázie niekam inam alebo postaviť novú fabriku na mikročipy nie je také jednoduché. Vybudovanie továrne schopnej vyrábať polovodičové súčiastky požadovanej kvality stojí desiatky miliárd dolárov a navýšenie výrobných kapacít vrátane testovania produkcie môže trvať aj rok.
Počas pandémie ľudia nakupovali autá, smartfóny, počítače, hracie konzoly a ostatnú elektroniku viac ako inokedy. Viedli ich k tomu opatrenia, ktoré na dlhé mesiace zavreli doma desiatky miliónov ľudí po celom svete. Tie isté opatrenia však spôsobili spomalenie výroby a firmy jednoducho nestíhajú zvýšený dopyt uspokojiť.
Ľudia po celom svete pociťujú nedostatok polovodičových súčiastok v predĺžených čakacích dobách i rastúcich cenách tovaru, ktorý sa bez nich nezaobíde.
Automobilky majú problém
Keďže autá sa stali akýmisi počítačmi na kolesách, problémy s mikročipmi sa hrubo podpísali najmä na automobilovom priemysle. Svetové automobilky musia opakovane obmedzovať výrobu. Tie, ktoré pôsobia na Slovensku, nie sú výnimkou.

Už začiatkom roka došlo v slovenských automobilkách k prerušovaniu výroby práve pre akútny nedostatok polovodičových súčiastok. Situácia sa v lete opakovala znova a kríza sa stále nekončí.
Továrenskú výrobu musel nielen vo svojom slovenskom závode opakovane okresať nemecký Volkswagen. Rovnaký krok bola nútená urobiť aj spoločnosť Stellantis, ktorá v trnavskej automobilke vyrába modely francúzskych značiek Peugeot a Citroën.
Problémy má aj česká Škoda Auto. Mladoboleslavskej automobilke stojí na odstavných plochách takmer 40-tisíc nedokončených vozidiel, ktoré na finalizáciu potrebujú mikročipy.
Práve nedostatok polovodičových súčiastok môže byť problém pre celú slovenskú ekonomiku, ktorá je postavená do veľkej miery práve na automobilovom priemysle. Napriek kríze okolo dodávok mikročipov si Slovensko drží svetové prvenstvo v počte vozidiel vyrobených v prepočte na obyvateľa.
Zväz automobilového priemyslu Slovenska odhaduje, že napriek pretrvávajúcim problémom s dodávkami polovodičových súčiastok by sa mohla výroba áut u nás vrátiť tento rok nad úroveň jedného milióna vozidiel.
Americké riešenie
Americkí výrobcovia áut boli pre nedostatok mikročipov nútení vyrábať lacnejšie, menej technologicky vyspelé modely, na ktorých až tak nezarobia, a prijaté boli aj ďalšie nepopulárne opatrenia.
Napríklad spoločnosti General Motors a Ford patria k veľkým automobilkám, ktoré boli pre pandémiu a nedostatok čipov nútené okresať produkciu rovnako ako ďalšie spoločnosti.
Podľa dátovej firmy IHS Markit, na ktorú sa odvoláva agentúra Reuters, ovplyvnil nedostatok polovodičových súčiastok produkciu 1,3 milióna osobných automobilov v prvom štvrťroku 2021. Černejšie scenáre však hovoria, že len v USA sa tento rok pre krízu okolo mikročipov vyrobí o 5 miliónov áut menej.

Popri protipandemických opatreniach, ktoré zdržujú dodávky tovarov na globálnej úrovni, problém s polovodičovými súčiastkami do áut ešte zhoršil požiar v japonskej továrni spoločnosti Renesas Electronics Corp. Tá totiž vyrába 30 percent riadiacich jednotiek pre automobilky po celom svete.
Navyše extrémna zima v americkom Texase prinútila spoločnosti Samsung Electronics, NXP Semiconductors a Infineon, aby dočasne zatvorili svoje fabriky. Keďže posledné dve menované sú veľkými dodávateľmi automobilových čipov, ide o ďalšiu veľkú ranu, ktorú tento priemysel utŕžil.
Odvetvia trpia, cena rastie
Kríza sa však týka takmer všetkých technologických odvetví, ktoré na výrobu nutne potrebujú polovodičové súčiastky. To znamená v podstate všetku elektroniku.
Všetky spoločnosti, ktoré vo výrobe používajú čipy, sa v panike snažili dostatočne zásobiť vopred, ale ani to nestačilo. Nadmerné objednávky spôsobili ešte väčší nedostatok a zvýšenie cien takmer všetkých mikročipov, čo zdvíha aj finálnu cenu produktov.
Dopyt po čipoch nezvládajú pokrývať ani tí najväčší hráči na trhu. Napríklad spoločnosť Qualcomm, ktorá vyrába mikročipy pre mobily od Samsungu, má problém držať krok s dopytom. Apple, pre ktorý čipy vyrába taiwanský Foxconn, už varoval, že nedostatok súčiastok môže predĺžiť dodacie lehoty produktov s nahryznutým jablkom v logu. Pred dopadmi mikročipovej krízy varuje aj Microsoft.
Vzhľadom na obrovský záujem o polovodičové súčiastky sa enormne predlžujú čakacie lehoty na niektoré druhy elektroniky. Ak by ste teda chceli deťom urobiť na Vianoce radosť napríklad konzolou novej generácie, tak vedzte, že čakacie doby sa v prípade tohto druhu tovaru môžu v niektorých prípadoch pohybovať rádovo v niekoľkých mesiacoch a výnimkou nie je ani polročné čakanie.