V Juhočeskom kraji sa zrazili vlaky, hlásia viac než 40 zranených

Prevádzku na trati České Budějovice – Plzeň v dôsledku zrážky zastavili. Zranených je viac než 40 ľudí. Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí (MZVEZ) SR informovalo, že medzi zranenými by nemali byť Slováci.

Nehodu nahlásili vo štvrtok o 6.15. Na pomoc vyslali sedem pozemných posádok a leteckú záchrannú službu.

Hajtman Juhočeského kraja Martin Kuba vo vysielaní stanice ČT24 spresnil, že pri nehode utrpeli štyri osoby ťažké zranenia, stredne ťažké poranenia bez ohrozenia na živote utrpelo deväť ľudí a do 25 ľudí bolo zranených ľahko.

Cestujúcich z vlakov evakuovali, České dráhy pre nich zabezpečili náhradnú autobusovú dopravu. Podľa polície previezli do nemocníc všetkých zranených, ktorých stav si to vyžadoval.

Okolnosti, ktoré nehode predchádzali, zisťuje polícia. „Kriminalisti vo veci začali úkony trestného konania pre podozrenie zo spáchania všeobecného ohrozenia,“ uviedla polícia na sociálnej sieti X.

Chýbal systém ETCS

Generálny inšpektor Dráhovej inšpekcie Jan Kučera vo vysielaní stanice ČT24 uviedol, že trať, na ktorej sa vlaky zrazili, nie je vybavená zabezpečovacím systémom ETCS. „Ak by na tejto trati bol nainštalovaný systém ETCS, bol by plne funkčný, a ak by bol nainštalovaný aj na dráhových vozidlách, k tejto nehode by s najväčšou pravdepodobnosťou nedošlo. Vlak by bol zastavený pred návestidlom,“ dodal Kučera.

Zrážkam by zabránil zabezpečovací systém, ak by ho mali všetky vlaky na trati

Mohlo by Vás zaujímať Zrážkam by zabránil zabezpečovací systém, ak by ho mali všetky vlaky na trati

Podľa českého ministra dopravy v demisii Martina Kupku sa so zavedením ETCS na tejto trati počíta po roku 2030. Nehoda podľa neho ukazuje, že je potrebné ďalej pokračovať v rozširovaní moderného zabezpečenia, ktoré je schopné predchádzať ľudskej chybe.

Za dôležité to považuje aj generálny riaditeľ Správy železníc Jiří Svoboda. Na sieti X spresnil, že v súčasnosti je prevádzka ETCS zavedená na 620 kilometroch českých tratí a ďalšie úseky sa pripravujú.

Podľa českého prezidenta Petra Pavla je potrebné zaistiť, aby sa podobné nehody už neopakovali. Napísal to vo štvrtok na sociálnej sieti X a apeloval, aby nehodu čo najrýchlejšie a transparentne vyšetrili.
 
„S veľkým znepokojením sledujem správy o vážnej zrážke dvoch vlakov v okrese České Budějovice. Myslím na všetkých zranených a ich rodiny a ďakujem členom integrovaného záchranného systému, ktorí na mieste zasahujú,“ dodal český prezident.

Predseda českej vlády v demisii Petr Fiala na sieti X napísal, že je po nehode v úzkom kontakte s ministrami dopravy a vnútra. „Na mieste prebieha plné nasadenie a je zaisťovaná starostlivosť o zranených a podpora cestujúcim,“ dodal a zraneným zaželal skoré uzdravenie.

Pravdepodobná príčina

Kupka na mimoriadnom brífingu neskôr uviedol, že najpravdepodobnejšou príčinou bolo to, že rušňovodič rýchlika prešiel návestidlo stoj zakazujúce jazdu. Definitívne to potvrdí až vyšetrovanie.

Podľa námestníka generálneho riaditeľa Českých dráh (ČD) pre osobnú dopravu Jiřího Ješetu bol rušňovodič rýchlika skúsený a na trati jazdil pravidelne.

„V tejto chvíli prebieha vyšetrovanie príčin nehody. Najpravdepodobnejšou príčinou je prejdenie návestidla stoj v prípade rýchlikového vlaku. Ale, samozrejme, až vyšetrovanie dráhovej inšpekcie aj zložiek Polície ČR určí finálnu príčinu nehody. Toto sú však dáta, ktoré máme v tejto chvíli k dispozícii,“ povedal Kupka.

Potvrdil to aj námestník generálneho riaditeľa Správy železníc Karel Švejda. „V súčasnej dobe prebieha vyšetrovanie, avšak máme za to, že skutočne došlo k nerešpektovaniu návestidla stoj, a to je príčinou tejto mimoriadnej udalosti,“ povedal Švejda a účastníkom nehody sa ospravedlnil.

Predpokladá, že premávku na trati obnovia ešte vo štvrtok večer. Dodal, že približne trištvrte hodiny pred vznikom mimoriadnej udalosti bola na dotknutej trati obmedzená druhá koľaj, čo bol dôvod, prečo dostal rýchlik pokyn stoj, a mal počkať na vjazd osobného vlaku do stanice. „Ak by bolo inštalované ETCS, dovolím si tvrdiť, že by k nehode nedošlo,“ podotkol.

Ješeta doplnil, že ČD sa intenzívne pripravujú na odstránenie následkov nehody, aby mohli premávku obnoviť čo najskôr. Rušňovodič rýchlika je podľa jeho slov skúsený. „Na trati jazdí pravidelne už niekoľko rokov a zatiaľ nemal žiaden problém,“ dodal námestník

(tasr, iDnes, iRozhlas, Novinky.cz, lud)