Máte dar vidieť chyby iných? Je načase skontrolovať košík s pieskom

Mať dary Ducha Svätého sa často vníma ako prejav hlbšieho vzťahu s Bohom - dar prorokovať, dar hovoriť jazykmi, dar uzdravovať. Kto z nás by nechcel mať takúto duchovnú superschopnosť? Ako ľahko by sa potom hovorilo o Bohu. Ako dobre by sa evanjelizovalo.

Raz som sa však stretol s niečím, čo ma zaskočilo. Jedna pani mi v intímnej chvíli, akoby sa chcela podeliť o tajomstvo, povedala: „Mám dar Ducha Svätého…“ Odmlčala sa, čím zvýšila napätie a urobila túto chvíľu ešte posvätnejšou. Cítil som sa poctený, že práve mne prezradí niečo, čo vyviera z jej hlbokého vzťahu s Bohom.

Keď zistila, že nastal správny okamih, a bola si istá, že nás nikto nepočúva, dokončila vetu: „Dar Ducha Svätého vidieť chyby druhých.“

Pôsobilo to, akoby držala v rukách certifikát medzi duchovne zrelými. Ako duchovný kontrolór kvality.

Keď človek začne spoznávať Boha, prirodzene sa stane niečo zvláštne. Akoby sa v jeho duši zvýšil kontrast. To, čo predtým vyzeralo nenápadne, odrazu kričí. Temnota, ktorú sme roky nosili v sebe ako tichého nájomníka, sa začne rozťahovať po miestnostiach. Hriech zrazu nevnímame ako teóriu, ale ako pach, ktorý sa nedá prevoňať parfumom.

Vtedy začíname chápať pokánie. Nie ako romantiku s dramatickými slzami, ale ako tvrdú, únavnú prácu s vlastnou špinou. Je to ako nečakané čistenie chladničky: zistíme, že škvrny nepochádzajú z posledného týždňa, ale sú staré mesiace, možno roky.

A čím viac človek spoznáva hnilobu v sebe, tým citlivejšie si všíma zápach u druhých. To, čo objavil vo vlastnom vnútri, dokáže rozpoznať aj u iných. Niekto to dokonca dokáže so zvláštnou presnosťou. Vie trafiť do živého. Pomenovať to najcitlivejšie miesto. No otázka znie: Je dar analyzovať chyby druhých naozaj darom Ducha Svätého?

Odpoveď môžeme nájsť v živote Abbu Mojžiša. Svätý Mojžiš spáchal v živote nespočetné množstvo hriechov. Bol zlodejom a vrahom, ktorý sa potuloval egyptskou púšťou a ničil všetko a každého, koho dostal do rúk. Keď sa obrátil a stal sa mníchom, jeho múdrosť začali vyhľadávať mnohí. No nikdy nezabudol na svoje hriechy.

V čom sme my Slováci „majstri sveta“ a čo s tým robiť

Mohlo by Vás zaujímať V čom sme my Slováci „majstri sveta“ a čo s tým robiť

Raz jeden mních padol do hriechu a bratstvo zvolalo snem, aby rozhodlo o jeho treste. Abba Mojžiš nechcel prísť, ale po naliehaní súhlasil. Na cestu si vzal košík naplnený pieskom, spravil v ňom dieru a nechal piesok, aby sa sypal za ním. Keď sa ho mnísi spýtali, prečo nesie košík, odpovedal: „Za sebou nesiem svoje mnohé hriechy, ktoré nevidím, a prichádzam súdiť chyby iného.“

Abba Mojžiš pochopil, že často vôbec nevidíme množstvo vlastných hriechov. Sypú sa do sveta ako piesok z koša a ani si neuvedomujeme, ako ubližujeme druhým, ako zanedbávame prikázania, ako nedokážeme milovať Boha a blížneho. A predsa si namýšľame, že sme schopní jasne súdiť druhých.

Bojujeme s tým neustále. Cirkev nám však dáva prostriedky, ako obrátiť pozornosť späť na vlastný život. Napríklad pri príprave na sväté prijímanie sa modlíme modlitbu svätého Jána Zlatoústeho: „Verím, Pane, a vyznávam, že ty si naozaj Kristus, Syn živého Boha, ktorý prišiel na svet spasiť hriešnikov, z ktorých ja som prvý.“

Tento motív sa opakuje stále. Je to úvaha o hriechu a nehodnosti, no nie o hriechu iných. Je to úvaha o mojom hriechu. Pretože ja som najväčší hriešnik. Nepremýšľame tak preto, aby sme sa zničili. Úprimnosť je vyvážená nádejou. Nič sa nedá porovnať s nekonečnou Božou láskou a milosrdenstvom. „Nie z ľahkomyseľnosti pristupujem k tebe, Kriste, môj Bože, ale vkladám svoju dôveru do tvojej nevýslovnej dobroty.“

Dôverujeme milosrdenstvu Boha, ktorý chce, aby sme všetci boli s ním v jeho Kráľovstve, aby sme mali účasť na jeho radosti, pokoji a večnom živote. Napriek hriechu, pýche, egoizmu, hnevu a všetkému, s čím zápasíme, nám Boh skutočne ponúka dar spásy. Keď si uvedomíme, že nás Boh miluje aj ako hriešnikov, malo by nás to viesť k tomu, aby sme milovali aj tých, ktorí hrešia. A najmä vtedy, keď hrešia.

Ak sa niekedy chystáme niekomu hovoriť o jeho hriechu, mali by sme to robiť len veľmi zriedkavo. A ak už, tak s pokorou a jemnosťou. V ôsmej kapitole Evanjelia podľa Jána čítame o žene pristihnutej pri hriechu. Ľudia ju chceli ukameňovať. Ježiš sa nepridal k ich hnevu. Povedal: „Kto z vás je bez hriechu, nech prvý hodí kameň.“ A keď si uvedomili vlastné hriechy, zahanbení odišli.

Môžem ísť na spoveď, aj keď chýba ľútosť?

Mohlo by Vás zaujímať Môžem ísť na spoveď, aj keď chýba ľútosť?

Až potom, keď ju ochránil pred davom, pristúpil k nej a povedal: „Ani ja ťa neodsudzujem. Choď a viac nehreš.“ Ježiš jej povedal, aby prestala hrešiť, ale až po geste lásky. Dav ju chcel odsúdiť a zničiť. Ježiš ju chcel uzdraviť. Jej pokánie prišlo z lásky, nie zo strachu.

Preto sa musíme najprv sústrediť na svoje vlastné hriechy. Liečiť svoje rany. Obrátiť sa k Bohu s úprimnosťou, pokorou a dôverou v jeho milosrdenstvo. A ak máme niekomu pomáhať, musíme si pamätať, že v boji s hriechom sme spolu. My sami nesieme svoj košík piesku.

Nemáme právo súdiť a odsudzovať. Ak pomáhame druhým vidieť ich hriech, musíme im ponúknuť lásku a trpezlivosť, ktorú ponúka Kristus nám. Bezpečný priestor pre návrat k Bohu.

Článok pôvodne vyšiel na stránke DoKostola.