Ako vyhrať voľby? A prečo v Česku vyšlo to, v čo málokto veril? Píše konzervatívny český europoslanec za ODS Alexandr Vondra.
Peter Fiala. Hlavný, zásadný faktor. Svojím zásadovým, ale neabrazívnym štýlom udržal koalíciu nielen pohromade, ale nastolil v nej ducha priateľskej spolupráce. Svoju slušnosťou a džentlmenským vystupovaním nás v spleti výkrikov odlíšil od ostatných. Presvedčil, že má na to byť dobrý premiér.
Zbyněk Stanjura ako šéf volebného štábu. Na jar aj na jeseň mnohí z nás pochybovali. Kampaň vyzerala nudne. Chýbali v nej emócie. Zbyněk ale od začiatku tvrdil, že beh sa rozhoduje v cieľovej rovinke. Záver kampane v septembri bol excelentný. Nespomínam si na porovnateľný finiš. Nemal chybu.
Marek Benda. Bol pri zrode koaličnej spolupráce s KDU a TOP-kou. Mnohí sme sa pýtali, prečo rekvírovať Topku. On nás trpezlivo presviedčal a presvedčil, že to je jediná cesta k víťazstvu. V sobotu som potom chvíľu tŕpol, aby nebol vykrúžkovaný. Bolo by to voči nemu strašne nefér.
Práca s dátami. Nikdy predtým nepracovala ODS s prieskumami tak ako teraz. Mnohí sme mali pochybnosti. Agentúry v prognózach notoricky zlyhávali – aj teraz, napríklad Kantar, ktorý využíva ČT, nás znovu podcenil, a naopak, nadhodnocoval konkurentov. Ale IPSOS, s ním sme pracovali, dával dáta presne.
Faktor Babiš. AB svojím jájinkovstvom, brutalitou aj populizmom vytvoril rámec kampane ako referenda o sebe. Fungovalo to, keď bol v ofenzíve. Ale prestalo to mať efekt, keď sa vo finále dostal – vďaka vlastným problémom – do zúfalej defenzívy.
Mladí ľudia. Celú dobu v kampani som ich stretával. Všade. To bola obrovská zmena oproti minulým rokom. Dodávali energiu. Mali v tom srdce. V sobotu žiarili šťastím. Aj slzy im kvapkali.
Šťastie. Praje pripraveným. Stačilo málo, aby niekoľko ďalších strán prekročilo 5 percent a víťazstvo by dostalo horký nádych. Nech je to upozornenie, že hranica medzi plus a mínus býva tenká. Budúcnosť nebude prechádzka ružovým sadom, ale o tom niekedy nabudúce.
Cookies na našej webovej stránke používame len v dvoch prípadoch. V jednom prípade pre meranie návštevnosti v Google analytics a v druhom prípade pre prihlásenie užívateľa.
Nakoľko sme zrušili inzercie, reklamy a merania tretích strán, nezbierame žiadne citlivé dáta o užívateľoch.
Preto potvrdením súhlasíte so základnými cookies na našom webe.