Slovenská reštaurácia na svetovej výstave EXPO 2020 v Dubaji pozabudla na slovenské špeciality. Pred celým svetom sa tak prezentujeme talianskou minerálkou, čilským vínom či českým pivom. Omnoho lepšie to nevyzerá ani pri jedlách. Kompetentní problém zvaľujú na zdĺhavú byrokraciu na arabskej strane či zvýšenými nákladmi. Autentickú gastronómiu pritom sami sľubovali.
Oneskorené otvorenie slovenského pavilónu v rámci svetovej výstavy EXPO 2020 v Dubaji nie je jediným problémom prezentácie našej krajiny v Spojených arabských emirátoch.
Viacerí aktivisti a priami zúčastnení totiž pred niekoľkými dňami upozornili na fakt, že pokrivkáva aj ponuka jedál a nápojov, ktoré ponúkame zvedavcom zo všetkých kútov planéty v tamojšej slovenskej reštaurácii.
Predpoklad, že sa budeme pýšiť výhradne alebo prevažne domácimi produktami, sa totiž nenaplnil. Práve naopak. Tovary, vo výrobe ktorých máme dlhoročnú tradíciu, sme si do Ázie priviezli zo zahraničia.
Multikultúrne menu
Medzi nápojmi v lístku napríklad nenájdete žiadnu minerálku z krajiny pod Tatrami, hoci výdatnosťou a početnosťou našich prameňov vynikáme nad mnohými európskymi štátmi. K dispozícii v našom menu je iba minerálna voda talianskej značky Dolomia.
Podobný príbeh sa píše aj pri pohľade na výber vín. Hoci na Slovensku pôsobia tisíce vinárskych podnikov rôznej veľkosti, záujemcovia si pochutia iba na produktoch exportovaných z Francúzska, Talianska, Austrálie alebo Čile.
Platí to aj pri šampanskom. Slovensko bolo vôbec prvou krajinou mimo Francúzska, kde sa tento druh vína vyrábal. Podpísala sa pod to notoricky známa spoločnosť Hubert, ktorú založili mešťania Johann Fischer a Michael Schönbauer už v roku 1825 v Bratislave. Nápoje od nej však v menu k dispozícii nie sú.
Záujemcovia o náš autentický produkt nepochodia ani pri výbere piva. Prednosť pred tunajšími značkami dostal český čapovaný a fľaškový Pilsner Urquell.
O niečo menej cudzo pôsobí ponuka jedál, no aj tu možno natrafiť na indické karí, japonské wasabi, hranolky či na ryby, ktoré sa u nás nevyskytujú.
„Ako slovenského vinára ma to uráža dvojnásobne, pretože darmo tu pestujeme slovenské hrozno, kultivujeme slovenskú krajinu, nosíme medaily zo svetových súťaží, keď potom vidíme, ako macošsky sa táto republika chová k svojim poľnohospodárom či potravinárom. Bohužiaľ, je to prejav hlbšieho bezvedomia časti spoločnosti, ktorá nebazíruje na slovenskom pôvode výrobkov, prípadne je dokonca presvedčená, že dovozové musí byť lepšie,“ napísal kriticky Karol Šebo, slovenský podnikateľ pôsobiaci v Číne.
Problémom je vraj byrokracia
Generálna komisárka expozície SR na EXPO Dubaj 2020 Miroslava Valovičová však tvrdí, že proces zavedenia produktov na trh trvá až 9 mesiacov a podlieha dlhému schvaľovaniu. Nejde vraj iba o problém Slovenska. So zalistovaním alkoholu sú podľa nej spojené aj dodatočné náklady späté s licenciami či clom. Využívajú preto sortiment dostupný u dvoch exkluzívnych importérov v emirátoch.
„Momentálne máme v kontajneroch pripravenú Kofolu a Vineu, ktoré čakajú na finálne schválenie na predaj v našej reštaurácii už mesiace. Intenzívne tiež situáciu riešim s dodávateľmi minerálnych vôd,“ vysvetlil manažér reštaurácie Karol Szász.
Autentickosť však sľubovali
Česi boli v tomto ohľade o niečo úspešnejší, no slovenským kolegom dali za pravdu. „Režim dovozu alkoholu zo zahraničia nie je vôbec jednoduchá záležitosť. Všetko podlieha veľmi zložitému a zdĺhavému procesu schvaľovania. My ponúkame v pavilóne ČR Plzeňský prazdroj, minerálne vody Mattoni. Povolenie dovozu českých a moravských vín očakávame v priebehu hodín,“ informovala Bratislavské noviny manažérka pre komunikáciu českého pavilónu na EXPO 2020 Lenka Maršálková.
Kuriozitou však ostáva, že v propagačných videách pre EXPO 2020 kuchár Jaroslav Židek či Valovičová lákali práve na tradičnú slovenskú gastronómiu.