Čo sa cez Vianoce riešilo vo Vatikáne? Večné témy, v obidvoch významoch slova

Pravidelný prehľad toho, o čom píšu vatikanisti a čo sa deje v Ríme. Stĺpček každú nedeľu pripravuje Bohumil Petrík.

požehnanie Ubi et Orbi pápež František Urbi et Orbi. Foto: TASR/AP

Rím slávil Vianoce, aké mesto už dávno nezažilo. Bez pútnikov, aj turistov. Mesto patrilo najmä Rimanom, od vojny možno po prvýkrát.

Inak sa majú veci po starom. V článkoch vatikanistov figuroval kardinál Pell, Ján Pavol II., vatikánske financie a neskončil sa ani zrejme už nekonečný príbeh o exkardinálovi McCarrickovi, ktorý zneužíval moc i mladistvých. Niektorí vatikanisti a cirkevní hodnostári sa pristavili pri (ne)morálnosti vakcín, ktoré Svätá stolica odobrila. A pápež František v prejave Urbi et Orbi žiadal „vakcíny pre všetkých“.

Vatikánske financie vraj prešetrujú v Austrálii

Noviny The Australian napísali že od roku 2014 sa niekoľkonásobne zvýšil objem finančných transakcií z Vatikánskeho mestského štátu do Austrálie. Odvolávajú sa na miestnu federálnu políciu a vládnu agentúru Austrac, ktorá bojuje proti finančnej kriminalite, hoci inštitúcie o tom na webstránkach a sociálnych sieťach neinformovali. Nereagovala zatiaľ ani Konferencia austrálskych biskupov.

Podľa novín ide o viac než 2 miliardy dolárov a najviac pristálo na účtoch zatiaľ neznámych vlastníkov v roku 2017. Vtedy súd v Austrálii obvinil finančného cára Vatikánu kardinála Pella zo zneužívania mladistvých. Prelát odletel do svojej domoviny, kde ho odsúdili a odsedel si vo väzbe viac než rok, až ho v roku 2020 Najvyšší súd jednohlasne zbavil viny.

Jeho nútený odchod z vatikánskej scény azda súvisel s odporom voči finančnej reforme, ktorú mal na starosti. Niektoré médiá i kardinál Pell totiž naznačili, že za obžalobou sú tí, pre ktorých jeho reforma vo Vatikáne nezapadala do ich „ekonómie spásy“ a prekazila ich nekalý biznis. Na jeseň tohto roku sa písalo o 700-tisíc eurách z bankového účtu vo Vatikáne, ktoré prišli niekomu na austrálsky účet počas súdneho procesu s Pellom. Špekulovalo sa, že šlo o úplatok svedkovi proti obžalovanému kardinálovi. O operácii mal podľa médií vedieť „Pellov nepriateľ“ Angelo Becciu, vtedajší zástupca vatikánskeho štátneho sekretáriátu. Aj keď pápež Angela Becciua zbavil právomocí a hodnosti kardinála, sardínsky rodák sa bráni: zažaloval magazín L´Espresso za „nepodložené obvinenia“, ktoré ho diskreditovali.

Kardinál Pell. Foto: Bohumil Petrík/CNA

Vianoce počas koronakrízy sú lepšie ako  vo väzení

Aj cez Vianoce zaznel hlas charizmatického Pella, bývalého arcibiskupa Sydney a Melbourne, ktorému najmä sekulárne médiá venujú viac pozornosti od jeho triumfálneho návratu do Večného mesta. Jeho zamyslenie z portálu Asianews bez pripomienok vyzdvihol a zverejnil nestor vatikanistov Sandro Magister v štedrovečernom komentári.

Tento rok „priniesol chorobu a smrť (aj keď nie v takom množstve ako sme sa obávali)“ a oklieštenie Vianoc, ktoré sú však u kardinála Pella veselšie ako pred rokom, keď bol vo väzbe za zločin, ktorý nespáchal. Ako napísal, na Vianoce dostal lepšie jedlo ako obvykle a mohol počúvať koledy z televízie, no nedovolili speváckym zborom jeho podporovateľov, aby mu zaspievali. Zato spievali pred väznicou. Kardinál Pell to ocenil a s priazňou dodal, že nevie, či ich mohol niekto z väzňov počuť.

Terajšie Vianoce v Ríme bez turistov sa austrálsky prelát modlí zvlášť za väzňov, lebo aj v tom najlepšom systéme sú nevinne odsúdení. V systémoch systematického potláčania práv či korupcie sú však mnohí nevinní väzni, ktorí trpia, dodal kardinál Pell.

Morálnosť nemorálnej vakcíny

Vatikanista Aldo Valli znovu oživil tému arcibiskupa Viganóa, keď do taliančiny preložil jeho nový rozhovor. Bývalý nuncius v USA v minulosti obvinil pápeža Františka z toho, že vedel o zneužívaní mladistvých a za „surreálnu mystifikáciu“ označil významnú a široko diskutovanú správu, či skôr nekonečný príbeh o McCarrickovi. Teraz tvrdí – a pozor, ten jazyk môže prekvapiť, – že v Bazilike sv. Petra sa koná „generálna skúška pred príchodom kráľovstva Antikrista“. Pápež František podľa neho prestal používať jej hlavný oltár, lebo sa desakralizoval počas Synody o Amazónii. Arcibiskupovi Viganóvi sme sa nedávno venovali v samostatnom článku.

Taliansky publicista tiež oponoval Kongregácii pre náuku viery, ktorá tvrdí, že „je morálne prijateľné dostávať vakcíny proti Covid-19, ktoré vo svojom výskume a výrobnom procese používali bunkové línie z potratených plodov.“ Spolupráca so zlom v pasívnej materiálnej forme je v tomto prípade vzdialená. Pre najvyššie vatikánske dikastérium je ďalej nutné rozlišovať „rôzne stupne zodpovednosti“. Pápež v prejave Urbi et Orbi otvorene žiadal, že vakcíny proti koronavírusu, ktoré „sa zdajú byť svetlami nádeje“, musia byť „k dispozícii všetkým“.

Nová nóta z Vatikánu je podľa Alda Valliho nebezpečná, lebo „legitimizuje používanie abortívnych plodov, ktoré majú terapeutický cieľ a tým sa legitimizuje aj potrat. Jeho obava znie, že odteraz postačí tvrdiť, že ide o len o ,vzdialenú´ spoluprácu so zlom a hra s masakrom je dokonaná.“ Každá spolupráca so zlom je zlom a účel nesvätí prostriedky, podčiarkol vatikanista.

Vatikanista sa odvolal na vyhlásenie kardinála a piatich biskupov (medzi nimi tiež známy prelát Athanasius Schneider z Kazachstanu), ktorí sa voči nóte ohradili, lebo „biomedicínsky výskum, ktorý využíva nevinné nenarodené deti a využíva ich telá ako ,surovinu´ pre vakcíny, sa javí skôr ako kanibalizmus.“

Pomocný biskup kazašskej Astany Athanasius Schneider. Foto: Bohumil Petrík/CNA

Citát týždňa

Citát týždňa vyslovil Antonio Olivé, ktorého nedávno ocenili za film John Paul II is Still Alive, v preklade Ján Pavol II. je stále nažive. Režisér reagoval na nové útoky voči poľskému pápežovi (aj jeho spájanie s McCarrickom):

„Blízko veľkých svätcov je často prítomné zlo. Pri Ježišovi bol i Judáš, ale nemožno povedať, že jeho prítomnosť zatieňuje Ježišovu svätosť. Ježiš sa stretával s veľa hriešnikmi a zločincami a nie všetci sa obrátili. Svätí majú vedľa seba aj zlé osoby. Spojiť zlo, ktoré spáchali spolupracovníci Jána Pavla II. s týmto svätcom, je ako pripisovať zlo Judáša Ježišovi, čo by bolo absurdné.“