O čom vypovedá úspešný biznis príbeh Artura Gevorkyana z Banskej Bystrice

gevorkyan Foto: Artur Gevorkyan/FB

Na pražskú burzu vstupuje prvá slovenská spoločnosť, inovatívna metalurgická firma Gevorkyan. Na jednej strane je jej príbeh ukážkou, že aj na Slovensku sa dá úspešne podnikať. Na druhej strane však ukazuje aj určité limity slovenských podmienok.

Ani v ťažkej dobe by sme nemali zabúdať na dobré príbehy. Možno by sme im dokonca mali venovať viac pozornosti ako inokedy. Je dobré čítať, že aj na Slovensku máme inovatívne a rastúce firmy. Ešte lepšie je vidieť, ako o nich píšu v zahraničí. Na druhej strane príbehy úspechu často ukazujú limity, ktoré podnikanie na Slovensku má.

V Česku možno viac než na Slovensku sa teraz hovorí o spoločnosti Gevorkyan – slovenskej spoločnosti, ktorá ponúkne svoje akcie investorom na pražskej burze cenných papierov. Ide o prvú slovenskú emisiu na tejto burze a zároveň potenciálne najväčšiu na jej trhu Start, ktorý sa zameriava na začínajúce firmy. Spoločnosť Gevorkyan má potenciál v krátkom čase prestúpiť na hlavný trh tejto burzy. Pre Slovensko je to dobrá reklama.

Príbeh podnikateľského úspechu

Spoločnosť Gevorkyan podniká v oblasti práškovej metalurgie. Ide o výrobu súčiastok z kovových práškov, ktoré sa lisujú alebo vstrekujú do foriem a zapekajú pri vysokých teplotách. Firma má široký okruh odberateľov z rôznych odvetví. Chváli sa tým, že nevyrába tovar, ktorý potom predáva zákazníkom, ale dodáva riešenia podľa ich potrieb.

Tradičným odvetvím, kde sa uplatňuje prášková metalurgia,je automobilový priemysel a strojárstvo. Výrobky od Gevorkyanu vraj možno nájsť v autách od Dacie až po Mercedes, dokonca i v Porsche alebo Bentley. Medzi odberateľov patria aj výrobcovia náradia a techniky, ako Black+Decker, Dewalt, Bosch, John Deere alebo Komatsu. A z úplne iného odvetvia potom módne značky, ako Versace, Hugo Boss, Lacoste či Yves Saint Laurent.

Zakladateľom a majoritným vlastníkom spoločnosti je Artur Gevorkyan. Tento pôvodom Armén vyštudoval letecké inžinierstvo v ukrajinskom Charkove. Podnikať začal v roku 1991 na Ukrajine, no pre tamojšie podmienky odtiaľ odišiel a od roku 1996 sídli jeho firma vo Vlkanovej blízko Banskej Bystrice. Sám Gevorkyan uvádza, že jeho prvotným plánom nebolo prísť na Slovensko, ale odísť z bývalého Sovietskeho zväzu.

V poslednej dekáde spoločnosť zaznamenala obdivuhodný rast. Jej tržby vzrástli medzi rokmi 2010 a 2021 viac než desaťnásobne a prekonali 50 miliónov eur. Prevádzkový zisk pred odpismi dosiahol v minulom roku 16 miliónov eur. Spoločnosť doteraz nevyplácala dividendy a zisk investovala späť do vlastného rozvoja. Na burzu vstupuje podľa slov svojho zakladateľa preto, aby získala kapitál na rozšírenie kapacity, keďže aktuálne nezvláda uspokojovať dopyt svojich zákazníkov.

Úspech na Slovensku má svoje limity

Pred akýmkoľvek ďalším komentárom treba zdôrazniť, že táto firma vyrástla na Slovensku. Ak má niekto pocit, že na Slovensku sa podnikať nedá, toto je dôkaz o opaku. Nejde, samozrejme, len o túto jedinú firmu, podobných úspešných príbehov existuje mnoho. Mali by sme o nich hovoriť viac.

Druhá poznámka sa vzťahuje k osobe zakladateľa. Nezaškodí pripomínať, že je to prisťahovalec. Imigrácia  neznamená vždy len záťaž, naopak, často pritiahne podnikavých ľudí. Práve tí, ktorí sú ochotní ísť do rizika v novej krajine, sú často ochotní ísť aj do rizika podnikateľskej činnosti. Úspech Spojených štátov amerických stojí práve na takejto selekcii. V prípade Artura Gevorkyana je zaujímavá aj väzba na Ukrajinu, keďže na Slovensko prišiel práve zo susednej krajiny.

Príbeh spoločnosti Gevorkyan však ukazuje aj limity podnikania na Slovensku. Pre kapitál si spoločnosť ide Prahy, nie do Bratislavy. Niežeby bola pražská burza obzvlášť prestížna, ale na rozdiel od tej bratislavskej aspoň nejako funguje. V posledných rokoch Praha prišla o niektoré zaujímavé emisie a Gevorkyan ju môže urobiť opäť o niečo zaujímavejšou.

Nejde však len o kapitál, ale aj o ľudské zdroje. Gevorkyan síce ponechá výrobu na Slovensku, ale vývojové centrum sťahuje do Viedne. Dôvodom je jednoduchšia možnosť prilákať špičkových vývojových pracovníkov. Tí sú totiž spravidla cudzinci. Máme teda na Slovensku špičkovú inovatívnu firmu, jej technologická pozícia však nestojí na Slovákoch.

Príbeh spoločnosti Gevorkyan je určite inšpirujúci a môže za hranicami zlepšiť povedomie o podnikaní na Slovensku. Jedna lastovička však leto nerobí.


Ďalšie články