Letecký chaos v Európe: Zrušené lety, štrajk pilotov a meškanie. Nedostatok zamestnancov má aj letisko v Bratislave

Francúzski odborári štrajkujú pred terminálom na letisku Roissy - Charles de Gaulle v Paríži Cestujúci prichádzajú pešo na letisko Roissy - Charles de Gaulle, severne od Paríža 1. júla 2022 počas štrajku francúzskych odborárov na termináli. Foto: TASR/AP - Thomas Padilla

Nedostatok personálu a znižovanie nákladov počas pandémie sa teraz leteckým spoločnostiam vracajú naplno. Tisíce kufrov čakajú na svojich vlastníkov a mnohí ľudia sa z dovoleniek nevedia vrátiť domov.

Po dvoch rokoch pandémie zažíva cestovný ruch veľkolepý návrat. Hoci Európa priťahuje polovicu medzinárodných cestovateľov z celého sveta, túto sezónu sa oddychová dovolenka mení na poriadny stres.

Letecké spoločnosti zažívajú nápor, ktorý nezvládajú. Počas koronakrízy sa cestovanie takmer zo dňa na deň zastavilo a v odvetví nastalo veľké prepúšťanie a šetrenie. Mnohí zamestnanci letísk odvtedy prijali prácu v iných oblastiach. To má za následok súčasné problémy, keď na jednej strane stúpa dopyt po cestovaní a na strane druhej je na letiskách a v kabínach lietadiel príliš málo ľudí na obsluhu cestujúcich. Forbes odhaduje nedostatok kvalifikovaných pracovníkov v priemysle na približne 7 200.

Nedostatok personálu núti letiská drasticky znížiť počet pravidelných letov, aby sa predišlo ďalšiemu chaosu. Aj štrajky pilotov, palubného personálu, pozemného personálu a colníkov vedú k zrušeniu alebo oneskoreniu letov. V letiskových halách musia cestujúci čakať v dlhých radoch na check-in, pasovej kontrole aj bezpečnostných kontrolách.

V júni, práve keď sa mali letoviská a centrá miest zapĺňať, dopravcovia v Británii, Francúzsku, Nemecku, Taliansku a Španielsku zrušili takmer osemtisíc letov, čo je zhruba trojnásobok počtu v roku 2019. Chaos bude pokračovať aj počas prázdnin.

Spojené kráľovstvo vyradilo trinásť percent letov plánovaných na leto

Spojené kráľovstvo zasiahol chaos na letiskách najväčšmi. Zrušenie letov na poslednú chvíľu z krajiny sa v júni takmer strojnásobilo v porovnaní s rovnakým mesiacom v roku 2019, a to aj napriek tomu, že letecké spoločnosti prevádzkujú menej letov, pripomína agentúra Bloomberg.

Britský národný letecký dopravca British Airways (BA) minulý týždeň oznámil, že zruší ďalších 10 300 letov, čo predstavuje zhruba 13 percent plánovanej kapacity na letnú sezónu. Medzi aprílom a októbrom vyradí britský vlajkový dopravca takmer 30-tisíc letov.

Zákazníkov, ktorých sa týka zrušenie letu, bude British Airways (BA) kontaktovať prostredníctvom e-mailu alebo telefonicky, ak zákazník poskytne kontaktné údaje. Stav letu si môžu skontrolovať aj na webovej stránke leteckej spoločnosti.

Posledné kolo zrušenia sa vraj týka iba služieb na krátke vzdialenosti, teda potenciálne letov do Amsterdamu, Dublinu alebo Barcelony. Diaľkové lety to podľa spoločnosti neovplyvní, hoci niektorí používatelia Twitteru sa sťažovali, že to zasiahlo napríklad služby do New Yorku.

Na archívnej snímke z 22. júna 2022 rady cestujúcich čakajú na bezpečnostnú kontrolu na letisku Heathrow v Londýne. Foto: TASR/AP

Práve na krátkych trasách prevádzkuje britský dopravca viac letov denne, ktoré majú nižšiu obsadenosť. Tie by sa mohli po novom vyradiť a zlúčiť s iným odletom vo väčšom lietadle. Zákazníci tak dostanú leteckú alternatívu.

Letecká spoločnosť BA je tiež povinná zaplatiť kompenzáciu až do maximálnej výšky 600 eur na cestujúceho. Výška sa líši v závislosti od toho, ako dopredu zákazníka informovali o zrušení letu, ako aj od dĺžky letu. Letecké spoločnosti môžu odmietnuť nároky na odškodnenie v prípade zlého počasia, politických nepokojov alebo štrajkov iniciovaných zamestnancami letiska alebo dopravnou kontrolou.

Pozitívne možno vnímať, že tamojšie odbory dosiahli mzdovú dohodu s BA, čím prekonali patovú situáciu.

Pre boj medzi odbormi a spoločnosťou sa nemôžu vrátiť domov

To neplatí v prípade škandinávskeho dopravcu SAS, ktorý v pondelok zrušil ďalších 75 percent svojho letového poriadku – celkovo 250 letov. Spor medzi ním a asi tisíc pilotmi z Dánska, Nórska a Švédska sa vyostruje.

SAS Pilot Group (SPG), odborová organizácia, ktorá zastupuje pilotov SAS, súhlasila cez víkend s čiastočným prerušením štrajku, aby uskutočnila niekoľko charterových letov a pomohla niektorým uviaznutým pasažierom vrátiť sa domov. Podmienkou bolo, že charterové lety budú smerovať do destinácií, kde je málo alebo žiadne iné možnosti návratu.

SPG však v nedeľu uviedla, že dopravca nasadil lety do „populárnych a dobre navštevovaných dovolenkových destinácií, ako sú Rodos, Kréta, Larnaka a Split, odkiaľ už existujú alternatívne možnosti cestovania“ a porušil dohodu, ktorú uzavrel. SAS oponovala s odôvodnením, že alternatívy sú „plne obsadené“ a niet miesta pre všetkých, ktorí sa potrebujú vrátiť domov. Napriek tomu SPG uviedla, že jej piloti už nebudú lietať na charterových letoch, čo podľa SAS uväzní ešte viac cestujúcich v európskych dovolenkových destináciách.

Nevedno, kedy sa tento spor vyrieši. Víkendová nezhoda iba zdôrazňuje zväčšujúcu sa priepasť medzi SAS a SPG. Zatiaľ čo vyjednávania o mzdách a pracovných podmienkach pokračujú, SAS naďalej ruší lety. Tento utorok vypustil dopravca 80 letov.

Navyše akcie leteckej spoločnosti od začiatku štrajku stratili viac ako štvrtinu svojej hodnoty a od začiatku roka klesli o viac ako 60 percent, keďže ukrajinský konflikt narušil ázijské trasy. Spoločnosť SAS pre agentúru Reuters uviedla, že štrajk ju bude stáť desať až trinásť miliónov dolárov denne, čo urýchlilo jej minulotýždňové rozhodnutie požiadať v Spojených štátoch o ochranu pred bankrotom.

Najhoršie sú na tom Turkish Airlines

Cestujúci, ktorí lietajú v Európe, sa budú musieť vysporiadať nielen s rušením letov od SAS, ale aj od mnohých ďalších dopravcov, ktorí naďalej rušia veľké množstvo letov.

Firma Mabrian spravila analýzu, v ktorej prihliadala na to, koľko letov malo odštartovať medzi 1. a 15. júlom k 14. júnu v porovnaní s rovnakým obdobím o dva týždne neskôr 28. júna. Analytici zistili, že v celej Európe sa len za obdobie od 1. do 15. júla vyradilo viac ako dvetisíc letov. Hoci spoločnosť easyJet zrušila dokopy 1 394 letov, pri prepočte na ich leteckú kapacitu treba zdôrazniť, že to tvorí len 5,5 percenta všetkých letov. Zruší sa teda jeden let z 20. Najvyšší podiel zrušených letov tak majú prekvapivo práve Turkish Airlines.

Top 10 leteckých spoločností podľa zrušených letov v Európe. Foto: Mabrian.com

Najlepšie je na tom Air Europa s menej ako 0,5 percenta zrušených letov. To znamená, že 199 z 200 letov je stále naplánovaných.

Na holandskom letisku čaká na svojho majiteľa 16-tisíc batožín

Nemecká Lufthansa, jedna z najväčších leteckých spoločností na svete, zrušila už v júni vyše tritisíc letov a ďalších aspoň tisíc plánuje rušiť v júli pre nedostatok personálu. Generálny riaditeľ Lufthansy Carsten Spohr povedal, že veci sa v krátkodobom horizonte pravdepodobne neupravia a služby sa normalizujú najskôr s príchodom zimy. Lufthansa vyraďuje z ponuky najmä najlacnejšie letenky, aby uvoľnila miesto cestujúcim, ktorých lety treba prebookovať. Stav svojho letu si môžete skontrolovať tu.

Vedenie Brussels Airlines je pripravené v najbližších týždňoch zrušiť zhruba sedemsto letov, čo zodpovedá šiestim percentám letného programu. Iných riešení je podľa vedenia dcérskej spoločnosti nemeckej Lufthansy v krátkodobom horizonte málo. V tomto sektore je totiž nemožné rýchlo najať ďalších pilotov alebo palubných sprievodcov.

Po trojdňovom štrajku koncom júna, ktorý firmu stál niekoľko miliónov eur, si odbory mysleli, že dosiahnu ústupky. Zatiaľ však neprišli. Až keď znova pohrozili činmi, došlo k diskusii. Napriek tomu odbory predpokladajú, že sedemsto zrušených letov opäť nebude stačiť, aby sa znížil tlak na zamestnancov leteckej spoločnosti.

Holandská spoločnosť KLM plánuje do konca augusta zrušiť denne desať až 20 spiatočných letov do európskych destinácií. Súčasne spoločnosť KLM „dôrazne obmedzuje“ zostávajúci predaj leteniek na svojich trasách Cityhopper a európskych trasách, aby umožnila prerezervovať si lístky zákazníkom, ktorým zrušili lety. Ako pripomína denník Time, opatrenie prichádza v čase, keď najväčšie holandské letisko Amsterdam Schiphol drasticky obmedzilo kapacity letov pre nedostatok bezpečnostných pracovníkov. Nedostatok pracovníkov v oblasti manipulácie s batožinou zas spôsobil, že na holandskom letisku uviazli tisíce kufrov. Po letisku sa má podľa holandských novín potulovať asi 16-tisíc kufrov, pričom vypátrať ich právoplatných vlastníkov si vyžaduje čas a pracovné sily, ktoré jednoducho nie sú. Oplatí sa preto mať so sebou iba príručnú batožinu.

https://twitter.com/esterdejong_bos/status/1542906385708597249

EasyJet Plc ruší približne desaťtisíc letov z viac ako 150-tisíc počas júla, augusta a septembra.

Kde nás ešte čakajú štrajky?

Toto leto plánujú štrajkovať aj pracovníci dvoch z najznámejších európskych nízkonákladových dopravcov – Ryanair a easyJet.

Zamestnanci easyJetu už začiatkom júla štrajkovali tri dni. Ďalšie dva trojdňové štrajky sú naplánované na piatok 15. až nedeľu 17. júla a piatok 29. až nedeľu 31. júla. Z barcelonského letiska El Prat v Malage a Palma de Mallorca odíde približne 450 pracovníkov. Spoločnosť napriek tomu uviedla, že „v tejto fáze“ plánuje prevádzkovať celý plán letov, hoci pripustila, že by mohlo dôjsť k určitému narušeniu jej programu.

Na kontrolu stavu vašej cesty môžete použiť nástroj na sledovanie letov easyJet. Ak cestujete v rámci balíka dovolenkových služieb, ponúknu vám alternatívnu cestu alebo vám vrátia peniaze v plnej výške. Ak ste si zakúpili let sami, vaša kompenzácia závisí od toho, kedy váš let zrušili alebo koľko trvalo oneskorenie.

Palubní sprievodcovia Ryanairu štrajkujú od utorka 12. až piatka 15. júla, v pondelok 18. až štvrtok 21. a pondelok 25. až štvrtok 28. júla na desiatich letiskách po celom Španielsku, potvrdili odbory USO a SICTPLA. Zamestnanci chcú lepšie pracovné podmienky. Ak nedôjde k pokroku v rokovaniach, hrozia predĺžením štrajkov do augusta.

Aj bratislavské letisko má nedostatok zamestnancov

Na Letisku M. R. Štefánika v Bratislave nedochádza k zdržaniu cestujúcich pri odbavovacom procese, avšak v čase odletov viacerých letov nie je vylúčené isté zdržanie pri vybavovaní registrácie na let, na bezpečnostnej kontrole či po prílete pri výdaji batožín. „Nedostatok personálu napriek tomu pociťujeme. Počas leta sme prijali zhruba 120 brigádnikov a súčasní zamestnanci pracujú aj nadčasy, aby sa zdržania cestujúcich eliminovali, čo si, samozrejme, ceníme,“ konštatuje PR špecialistka Letiska M. R. Štefánika v Bratislave Veronika Hauswaldová.

Bratislavské letisko preto odporúča cestujúcim byť na letisku minimálne dve hodiny pred odletom a sledovať webstránku, kde sú aktuálne informácie týkajúce sa odletov a príletov, a teda aj prípadné meškania alebo zrušenia letov. V prípade meškania alebo zrušenia letu treba kontaktovať delegáta z cestovnej kancelárie/leteckej spoločnosti, kde bol zájazd zakúpený a informovať sa o ďalšom postupe.

Naopak, košické letisko má dostatok zamestnancov v trvalom pracovnom pomere. „Počas letnej sezóny zamestnávame aj brigádnikov, aby sme boli čo najlepšie pripravení. Letnú sezónu 2022 predpokladáme na úrovni roka 2018 a máme aj približne rovnaký počet zamestnancov ako v roku 2018,“ uvádza pre Štandard hovorkyňa Letiska Košice Karolína Linhartová.

Dodáva však, že na letisku v najväčšom východoslovenskom meste občas rušia lety z prevádzkových dôvodov samotné letecké spoločnosti. Prevažne ide vraj o leteckú spoločnosť Wizzair. Stavy letov sa aktualizujú zhruba každú štvrťhodinu a môžete si ich skontrolovať na webstránke Wizzair.


Ďalšie články