Peklo na nemeckých koľajach

Súčasná nemecká vláda, v ktorej po mnohých rokoch prvýkrát zasadajú Zelení, sa rozhodla ku gestu, ktorému by sa v prípade iných politických konštelácií celkom určite hovorilo „populistické“: znížiť v júli a auguste cenu mesačného predplatného cestovného lístka na miestnu dopravu (regionálne vlaky, autobusy a električky) na iba 9 eur. To by bolo lacné aj u nás, pri kúpnej sile typického Nemca je to však úplne smiešna cena.

Cestujúci na letisku Heathrow. Foto: TASR/AP Cestujúci na letisku Heathrow. Foto: TASR/AP

U Nemcov sa vzápätí inšpirovala španielska vláda, ktorá je ešte progresívnejšieho strihu (chýba v nej ekvivalent nemeckej FDP). Od septembra budú určité vlaky v Španielsku úplne zadarmo, a to minimálne do konca roka. Som úprimne zvedavý, kto ďalší ešte na tento vagón nespútaných zliav naskočí…

Dočasné nemecké výsledky nevyzerajú až tak ružovo. V novinách sa premnožili titulky ako „Schienen-Hölle“ (peklo na koľajniciach) alebo „9-Euro-Chaos“. Záujem o extrémne lacnú službu, samozrejme, masívne vzrástol a dôsledkom sú preplnené vlaky, do ktorých sa už po ceste nezmestia ďalší cestujúci, v ktorých je nemožné prepravovať bicykle (na nemeckých rovinách v lete populárny spôsob prepravy). Vlaky tak pre poruchy spôsobené preťažením naberajú nezvyčajné oneskorenia. Skrčené masy spotených ľudí si v tropických teplotách navzájom „smrdia pod nosom“ a, nedajbože, aby v súprave vypadla klimatizácia. Zvlášť na turisticky populárnych trasách išla kvalita železničnej dopravy výrazne dole, určite k veľkej radosti všetkých miestnych obyvateľov, ktorí ju až doteraz využívali na nevyhnutné dochádzanie do práce alebo do mesta.

Keby podobný druh debaklu zorganizovala dajme tomu Le Penová, liberálne noviny celého sveta by sa jej posmievali za to, aká je hlúpa, nevzdelaná a nevidí si na špičku nosa. Prepravnú kapacitu železnice predsa nemožno navýšiť nejakým stalinským befelom cez noc: na prepravu náhle nafúknutých más cestujúcich bolo by potrebné odniekiaľ vyčarovať nových rušňovodičov a sprievodcov, tiež nové súpravy a na mnohých miestach aj nové koľaje, pretože mnohé železničné uzly sú preťažené už teraz.

Nejedna železničná stanica by v prípade väčšieho vyťaženia potrebovala zásadnú modernizáciu: viac nástupísk, viac informačných tabúľ, viac podchodov, viac východov, ba aj viac záchodov… Takmer všetko v modernom svete je navrhnuté pre určitú mieru využitia. Ak sa však do budovy vleje povedzme trikrát početnejší dav, než na aký je dimenzovaná, nastane tisíc nepríjemných problémov. A rovnako tiež v tých samotných vlakoch, ktoré majú síce na štítku napísané, že sa do nich zmestia až štyria, piati stojaci ľudia na štvorcový meter, ale v praxi sa s tým maximálnym vyťažením zase toľko nepočítalo alebo len v krátkych špičkách.

No, našťastie, tento výstrel nezorganizovali žiadni hlupáci s „vysokou školou života“, ale politici zvolení veľkomestskými voličmi s vysokoškolským vzdelaním z riadnych a staroslávnych univerzít. Tým sa to musí odpustiť; mysleli to predsa dobre, s klímou aj s cestujúcimi. Už sa teším na to, akým spôsobom preorú fungovanie sveta nabudúce a či výsledkom bude len dopravný chaos alebo napríklad aj hlad.

Text pôvodne vyšiel na portáli Echo 24. Vychádza so súhlasom redakcie.


Ďalšie články