Je to fajn chlapík, pochválil Naďa šéf veľkej zbrojovky na podujatí, na ktorom sa Slovensko rozlúčilo s migmi

Slovenské stíhačky MiG-29 definitívne ukončili svoju službu v slovenskej armáde. Počas uplynulého víkendu vzlietli poslednýkrát, verejnosť ich tak mohla vidieť na Medzinárodných leteckých dňoch SIAF v Kuchyni pri Malackách. Čaká ich uzemnenie, po ktorom sa obrany slovenského neba až do dodania amerických strojov F-16 chopia Poliaci a Česi. Čo sa stane so slovenskými migmi, nateraz nie je presne známe, ale možno skončia na Ukrajine. Pochvaly sa na podujatí ušlo aj ministrovi obrany Jaroslavovi Naďovi.

Jana Černochová a Jaroslav Naď. Foto: TASR/Jaroslav Novák Jana Černochová a Jaroslav Naď. Foto: TASR/Jaroslav Novák

V poradí 11. ročník Medzinárodných leteckých dní SIAF 2022, ktorý v sobotu 27. augusta na letisku Kuchyňa v Malackách odštartovali prelety viacerých strojov našich vzdušných síl a letky ministerstva vnútra, priniesol najmä mimoriadnu rozlúčku so stíhačkami sovietskej výroby Mikojan-Gurevič MiG-29, o ktorých konečnom osude sa už dlhšie diskutuje. V uplynulých týždňoch sa rozšírili aj nepravdivé informácie o tom, že už sú na Ukrajine.

„Medzinárodné letecké dni SIAF sa už stali tradíciou. O veľkosti podujatia svedčí aj to, že každoročne sem prichádza najnovšia technika a elitní letci z rôznych krajín, aby na oblohe predviedli svoje impozantné schopnosti,“ skonštatoval na úvod leteckých dní šéf parlamentu Boris Kollár.

Slovenské stíhačky MiG-29. Oficiálne sa s nimi verejnosť mohla rozlúčiť na Medzinárodných leteckých dňoch SIAF 2022. Foto: FB Ozbrojené sily SR

Poliaci so strojmi, ktoré nám budú chrániť oblohu

Pozornosť sa cez víkend, pochopiteľne, vo vyššej miere upierala na Poliakov, ktorí odprezentovali techniku, ktorou budú brániť spolu s Čechmi slovenskú oblohu. Tí sa ukázali na stíhacích strojoch americkej výroby F-16. Prvé kusy tohto istého, ibaže zmodernizovaného modelu, majú na Slovensko doraziť v prvej polovici roka 2024. Dohromady ich majú USA dodať Slovensku štrnásť.

Poľský minister obrany Mariusz Blasczak vyjadril do budúcna vyššie ambície týkajúce sa stredoeurópskej oblasti. „Keď na Slovensko prídu F-16, tak spolu s našimi stíhačkami budeme efektívnejšie brániť tento región. Chceme pokoj, mier. Chceme odstrašiť agresora a sme solidárni s partnermi,“ uviedol Blaszczak s tým, že vďaka bezpečnosti sa môžeme ďalej v rámci východného krídla NATO rozvíjať. Dodal, že je „úplne prirodzené“, že poľské stíhačky na čas rozšíria svoju pôsobnosť na Slovenské územie. Budú k nám primárne lietať z poľského územia.

https://standard.sk/241770/slovensko-uzavrelo-dohodu-o-ochrane-vzdusneho-priestoru-s-ceskom-a-polskom-nase-migy-mozno-pojdu-ukrajine/

Podpísanie dohody priamo na mieste

Zástupcovia všetkých troch krajín – slovenský minister obrany Jaroslav Naď, česká šéfka rezortu Jana Černochová a poľský minister Mariusz Blaszczak – podpísali v Kuchyni Dohodu o ochrane vzdušného priestoru SR. Naši severní susedia spolu s Čechmi budú brániť slovenské nebo od septembra 2022 do decembra 2023. Poliaci poskytnú na tento účel spomínané stíhačky F-16, Česi zasa Slovensku poslúžia švédskymi lietadlami Gripen.

Bodka za pôsobením slovenských migov

Pre slovenské stíhačky MiG-29 išlo o posledné dni ich služby v slovenských ozbrojených silách. Získali sme ich ešte v roku 1989, keď sme boli v spoločnom štáte s Čechmi. Aj keď sú za hranicou životnosti, slovenské ministerstvo obrany sa ich chce ešte pokúsiť speňažiť. Rezort obrany v tejto chvíli prezradil len to, že jeden kus poputuje do historického múzea. Minister Naď v tejto súvislosti vyjadril politickú vôľu pomôcť Ukrajine. Zdôraznil, že v tejto chvíli Slovensko rokuje s partnermi v NATO, čo sa so zvyšnými desiatimi strojmi stane.

„V prospech ochrany vzdušného priestoru SR odviedli MiG-y počas dlhých rokov pre naše ozbrojené sily dobrú službu. Celkovo s nimi naši piloti nalietali vyše 20-tisíc hodín pri plnení množstva cvičných a operačných úloh. Pre Slovenskú republiku však neexistuje žiadna perspektíva použitia techniky sovietskeho typu v budúcnosti. Nie je totiž kompatibilná s našimi spojencami v NATO a nie je možné ju modernizovať, pričom jej prevádzkyschopnosť a bojaschopnosť je ovplyvňovaná nízkou spoľahlivosťou,“ uviedol minister Naď o závere pôsobenia migov pri ochrane slovenského neba.

Obsah učinených rozhodnutí počas SIAF-u šéf rezortu obrany zosumarizoval v príspevku na Facebooku:

Šéf švédskej zbrojovky si pochvaľuje Naďa. Škandinávsku techniku nakupujeme spoločne s ČR

Keď došlo k uzavretiu dohody o obrane nášho vzdušného priestoru, česká šéfka rezortu obrany Černochová hovorila o hmatateľných dôkazoch reálnej spolupráce na politickej úrovni dvoch štátov. No najpodstatnejším v tomto smere je spoločné obstarávanie pásových bojových obrnených vozidiel (CV-90), ktoré nakúpime od Švédov spoločne s Čechmi. Naď a Černochová podpísali na základni memorandum, ktorým odobrili spoločný postup pri nákupe.

Obe strany deklarujú okrem úspory financií aj výhodu spoločnej koordinácie nákupu a vzájomnú výmenu skúseností a príležitosti pre domáce zbrojovky. Slovensko bude mať dohromady 152 týchto vozidiel a dohodu minister a ministerka podpísali symbolicky práve pod jedným z nich. Transportér na SIAF-e vystavovali Švédi v rámci prezentačného stánku. Na akcii sa zúčastnil aj šéf zbrojovky BAE Systems Hägglunds (dcéra obrej nadnárodnej zbrojovky BAE Systems so sídlom v Londýne) Tommy Gustafsson-Rask, ktorá obrnené vozidlá vyrába.

Jana Černochová a Jaroslav Naď. Foto: TASR/Jaroslav Novák

Gustafsson-Rask sa s ministrom Naďom stretol v minuloti už viackrát, keďže tender na obstarávanie tejto techniky vyhrala práve jeho firma. „Teraz s ministerstvom obrany rokujeme a kontrakt podpíšeme pravdepodobne v najbližších týždňoch či mesiacoch,“ uviedol na margo nákupu. O Naďovi sa vyjadroval pochvalne.

„Naď je fajn chlapík, je otvorený a priamy,“ opisuje spomienky na rokovania Gustafsson-Rask pre portál Startitup. „Pri CV-90 postupujeme štandardne tak, že spolupracujeme s lokálnym partnerom. ZTS Špeciál je na Slovensku naším hlavným partnerom a dodávateľom,“ hovorí o dohodnutej spolupráci, do ktorej bude zapojený aj slovenský priemysel.

„Česko, rovnako ako Slovensko, rieši potrebu náhrady zastaraných BVP 1 a 2 za nové pásové bojové obrnené vozidlo spĺňajúce štandardy NATO, a tiež aj požiadavky moderného bojiska pre palebnú silu, mobilitu a ochranu posádky. Slovensko pokročilo v rokovaniach s týmto dodávateľom ďalej a Česko sa k tomuto procesu pripojí,“ zhrnul Naď.